ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στο στόχαστρο της Uber η Free Now, που έχει υπό την ομπρέλα της και την Beat

sto-stochastro-tis-uber-i-free-now-poy-echei-ypo-tin-omprela-tis-kai-tin-beat0

To ενδεχόμενο εξαγοράς της Free Now, που αποτελεί κοινοπραξία των γερμανικών κολοσσών Daimler και BMW, εξετάζει η αμερικανική Uber, σε μια προσπάθεια να ενισχύσει την παρουσία της στην Ευρώπη και στη Λατινική Αμερική. Οι συζητήσεις γύρω από ένα τέτοιο ντιλ, εάν ευδοκιμήσουν, θα επηρεάσουν και την παρουσία της Free Now στην Ελλάδα, αφού η τελευταία έχει υπό την ομπρέλα της τη δημοφιλή ελληνική εφαρμογή Beat, την οποία εξαγόρασε ο όμιλος Daimler το 2017 έναντι τιμήματος που φέρεται να κινήθηκε κοντά στα 40 εκατ. ευρώ. 

Ανακατατάξεις

Σύμφωνα με δημοσίευμα του πρακτορείου Bloomberg, το οποίο επικαλείται πηγές με γνώση των συζητήσεων, η Uber εξέφρασε το ενδιαφέρον της για μια πιθανή απόκτηση της Free Now μετά τις προσπάθειες της τελευταίας να προσελκύσει επενδυτές εν μέσω πανδημίας. Ωστόσο, σύμφωνα με το Bloomberg, δεν είναι βέβαιο ακόμη ότι οι συζητήσεις θα τελεσφορήσουν, δεδομένου ότι οι ανακατατάξεις που παρουσιάζει η συγκεκριμένη αγορά και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες του κλάδου καθιστούν πιο δύσκολη μια τελική συμφωνία. 

Σημειώνεται ότι η Daimler και η BMW ένωσαν πέρυσι τις δυνάμεις τους δημιουργώντας μια κοινοπραξία που φέρει το όνομα Your Now. Η συγκεκριμένη κοινοπραξία αποτελείται σήμερα από πέντε επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένης της υπηρεσίας Free Now (πρώην My Taxi), η οποία έχει υπό την ομπρέλα της –πέραν της ελληνικής Beat– τη γαλλική Kapten και τη ρουμανική Clever Taxi. H Daimler, σύμφωνα με το Bloomberg, αποτίμησε την επένδυσή της στη Your Now στα 618 εκατ. ευρώ στα τέλη Ιουνίου. 

Οπως σχολιάζει το Bloomberg, η δημιουργία εσόδων μέσα από τις υπηρεσίες μετακίνησης έχει αποδειχθεί πρόκληση για τις εταιρείες τεχνολογίας και τις αυτοκινητοβιομηχανίες, διότι οι κανονισμοί για τις μετακινήσεις διαφέρουν ανά περιοχή. Αυτό αυτομάτως καθιστά δύσκολη την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων τους. Επίσης, η πανδημική κρίση έπληξε σημαντικά τον κλάδο των mobile μεταφορών, με πολλές εταιρείες, μεταξύ άλλων και η Uber, να προχωρούν σε απολύσεις για να μειώσουν το κόστος τους. Ωστόσο, η τελευταία εξακολουθεί να δραστηριοποιείται σε 10.000 πόλεις και σε 70 χώρες, ενώ την περασμένη Δευτέρα εξασφάλισε άδεια λειτουργίας για επιπλέον 18 μήνες στο Λονδίνο, συνεχίζοντας να παρέχει τις υπηρεσίες της στη μεγαλύτερη αγορά όπου αναπτύσσεται και δραστηριοποιείται. 

Η πανδημία

Στο μεταξύ, η πανδημία είχε αρνητικό αντίκτυπο και στην ελληνική Beat, η οποία κατά τη διάρκεια του lockdown προχώρησε σε μείωση μισθών αλλά και σε ορισμένες απολύσεις λόγω της πρωτοφανούς υποχώρησης του τζίρου της. Η εταιρεία φαίνεται να βρίσκεται σε φάση ανακατατάξεων, αφού ο μέχρι πρότινος διευθύνων σύμβουλος και δημιουργός της Beat, Νίκος Δρανδάκης, αποχώρησε από τη θέση του στα τέλη Αυγούστου, κάτι που πληροφορίες συνδέουν με διαφωνίες που υπήρχαν για ζητήματα στρατηγικής όσον αφορά τις δραστηριότητες της εταιρείας στη Λατινική Αμερική. Παρά τη μείωση της ζήτησης που κατέγραψε η Beat κατά περίπου 80% το δίμηνο του lockdown, πληροφορίες αναφέρουν ότι από τον Ιούλιο και μετά η ζήτηση έχει αυξηθεί σημαντικά (άνω του 10%), αναπληρώνοντας μάλιστα, έως έναν βαθμό, τις απώλειες που δημιούργησε η μειωμένη τουριστική κίνηση. Η αύξηση αυτή αποδίδεται στο γεγονός ότι αρκετοί πελάτες θέλουν να μετακινηθούν από και προς τον εργασιακό τους χώρο με ταξί, αποφεύγοντας τη χρήση των μέσων μεταφοράς.