ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Σε υψηλό έτους οι ναύλοι ξηρού φορτίου

se-ypsilo-etoys-oi-nayloi-xiroy-fortioy0

Σε νέα υψηλά για το 2020 αναρριχήθηκε χθες ο δείκτης-βαρόμετρο για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου Baltic Dry Index, που καταγράφει από την αρχή του έτους άνοδο μεγαλύτερη του 85%. Χτυπημένος σημαντικά από την κρίση της πανδημίας την άνοιξη, οπότε και είχε υποχωρήσει κάτω από 400 μονάδες, δείχνει τώρα μια δυναμική που δημιουργεί αισιοδοξία για βελτίωση του παγκόσμιου εμπορίου. Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις του ναυλομεσιτικού οίκου Clarkson Research, το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο θα υποχωρήσει φέτος κατά 4%, πτώση ανάλογη με το 4,1% κατά το ξέσπασμα της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης του 2009. Ομως ήδη οι ενδείξεις από τις προσεγγίσεις εμπορικών πλοίων στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά της ναυτιλίας, δείχνουν ότι αυτές έχουν επανέλθει στα επίπεδα του 2019. Χθες Δευτέρα, o Baltic Dry Index έκλεισε στις 2.071 μονάδες, επίπεδο που είχε να επισκεφθεί από τις 25 Σεπτεμβρίου και παρά το γεγονός ότι διανύεται περίοδος διακοπών στην Κίνα. Μάλιστα ο επιμέρους δείκτης των πολύ μεγάλων φορτηγών πλοίων, αυτός για τα capes, έκλεισε στις 4.135 μονάδες, όταν μόλις πριν από μία εβδομάδα βρισκόταν στις 2.862 μονάδες, σημειώνοντας επταήμερη άνοδο 44,47%.

Το Baltic Exchange σε ενημέρωσή του προς τους συνδρομητές τους σημειώνει ότι η έντονη δραστηριότητα ναυλώσεων κατά την προηγούμενη εβδομάδα ώθησε το δείκτη Capesize πάνω και από το επίπεδο των 30.000 δολαρίων την ημέρα, φτάνοντας σε νέα υψηλά για το έτος. Να σημειωθεί ότι ο μέσος ημερήσιος ναύλος στα capes ήταν χθες στα 34.293 δολ. ενώ την προηγούμενη Δευτέρα 28/9 ήταν στα 23.733 δολ. Σύμφωνα με το Baltic Exchange, ενδέχεται να υπάρχει και συνέχεια στο ράλι, αφού σημειώνεται ισχυρή ζήτηση για ναύλους σε όλες τις διαδρομές.

Τα υψηλά επίπεδα εισαγωγών της Κίνας, κυρίως σιδηρομεταλλεύματος, ήταν μέχρι στιγμής αρκετά για να υποστηρίξουν μια άνοδο της ναυλαγοράς, σημειώνει στην εβδομαδιαία έκθεσή του ο ελληνικός ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal, ωστόσο η μεταβλητότητα εξακολουθεί να υπάρχει για την αγορά ξηρού χύδην φορτίου και, όπως σημειώνει, έτσι απαιτείται και ο υπόλοιπος κόσμος να ακολουθήσει στο ίδιο κύμα ανάκαμψης κάποια στιγμή σύντομα, ώστε να είναι η άνοδος διατηρήσιμη.

Από την πλευρά της η Clarksons αισιοδοξεί καθώς θεωρεί πως και η προσφορά τονάζ, πλοία δηλαδή διαθέσιμα, νέα και υπάρχοντα, για μεταφορές, είναι ελεγχόμενη σε όλους μάλιστα τους κλάδους και όχι μόνον στο ξηρό φορτίο: χαρακτηρίζει διαχειρίσιμο το βιβλίο παραγγελιών στα ναυπηγεία, που παραμένει –όπως δηλώνει– σε χαμηλό 31 ετών, και ειδικότερα στο 7% της υπάρχουσας συνολικής μεταφορικής δυναμικότητας, έναντι του ιστορικού υψηλού στο 50% του 2008. Οι παραδόσεις από τα κινεζικά ναυπηγεία έχουν «ομαλοποιηθεί», εξηγεί, μετά την αρχική διακοπή ένεκα COVID-19, αλλά παραμένει ο κίνδυνος μετακύλισης στο μέλλον πολλών παραγγελιών, ιδίως, βέβαια, στον τομέα της κρουαζιέρας. Προβλέπει πως η ανάπτυξη της δυναμικότητας του παγκόσμιου στόλου θα διαμορφωθεί στο 2,6% το 2020 και μόλις στο 1,7% για το 2021.

Την ίδια ώρα η Κίνα, που κυριαρχεί διεθνώς στις εισαγωγές και στην κατανάλωση σιδηρομεταλλεύματος, έχει και τη δυνατότητα να καθορίζει την τάση στη ναυλαγορά. Η κινεζική παραγωγή χάλυβα λοιπόν προβλέπεται να μειωθεί ελαφρώς σε 987 εκατ. τόνους φέτος, πριν ενδεχομένως να ανακάμψει σε περισσότερο από 1 δισ. τόνους το 2021. Η Κίνα εισάγει διά θαλάσσης περισσότερο από το 70% του σιδηρομεταλλεύματος για να τροφοδοτήσει τη χαλυβουργία της – η οποία είναι η πιο ισχυρή στον κόσμο.