ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αγορές αυτοκινήτων φέρνει ο φόβος της πανδημίας

agores-aytokiniton-fernei-o-fovos-tis-pandimias

Κάποτε ήταν μέσο για ταξίδια και εκδρομές, αλλά και τρόπος επίδειξης πλούτου. Πλέον, μετατρέπεται σε μέσο προφύλαξης από τον κορωνοϊό. Πίσω από την αύξηση κατά 20,5% των πωλήσεων καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων που καταγράφηκε τον Σεπτέμβριο, σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν, βρίσκεται σε σημαντικό βαθμό, σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν στην «Κ» παράγοντες της αγοράς αυτοκινήτου, η ανάγκη των πολιτών να μετακινηθούν με το δικό τους μέσο, καθώς φοβούνται ότι είναι περισσότερο εκτεθειμένοι στην COVID-19 εάν χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Καθοριστικό ρόλο, βεβαίως, στην απόφαση αυτή έχει διαδραματίσει το γεγονός ότι αρκετά νοικοκυριά τους προηγούμενους μήνες αποταμίευσαν χρήματα, όπως μαρτυρούν και τα στοιχεία για την αύξηση των καταθέσεων ιδιωτών –επί της ουσίας δεν ξόδεψαν πολλά σε διακοπές και διασκέδαση εκτός σπιτιού–, ενώ κάποιοι προχωρούν τώρα στην αγορά Ι.Χ., απόφαση που είχαν αναστείλει την άνοιξη λόγω lockdown.

Η αύξηση των λιανικών πωλήσεων, των πωλήσεων δηλαδή αυτοκινήτων προς ιδιώτες, συμπεριλαμβανομένων και του leasing, αντισταθμίζει εν μέρει και τις απώλειες που υπέστη η αγορά αυτοκινήτου και κυρίως ο κλάδος της ενοικίασης αυτοκινήτων μέσω βραχυχρόνιων μισθώσεων (rent a car) μετά την εφαρμογή των περιοριστικών μέτρων την περασμένη άνοιξη. Τούτο πλέον αποτυπώνεται και στα μερίδια αγοράς με τις λιανικές πωλήσεις να αποτελούν, σύμφωνα με τα στοιχεία του κλάδου, το 59,2% των συνολικών πωλήσεων για το εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2020, έναντι 46,1% το εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2019. Αντιστρόφως, οι εταιρικές πωλήσεις λόγω της καθίζησης του τουρισμού, αποτελούν στο φετινό εννεάμηνο το 40,8% του συνόλου έναντι 53,9% το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Σε απόλυτους αριθμούς, οι λιανικές πωλήσεις στο φετινό εννεάμηνο ήταν 35.571 αυτοκίνητα έναντι 42.728 στο περυσινό και οι εταιρικές 24.475 φέτος έναντι 50.044 πέρυσι, μειωμένες δηλαδή κατά 50%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), τον Σεπτέμβριο του 2020 ταξινομήθηκαν 7.106 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα έναντι 5.896 τον Σεπτέμβριο του 2019, καταγράφοντας αύξηση 20,5%. Συνολικά, οι ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων τον φετινό Σεπτέμβριο διαμορφώθηκαν σε 12.489, αυξημένες κατά 3,1% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019.

Εκτός από την ανάγκη προστασίας από τον κορωνοϊό, μέσω δηλαδή της αποφυγής της χρήσης ΜΜΜ, δεν είναι λίγοι οι καταναλωτές που οδηγούνται στην απόφαση για την αγορά αυτοκινήτου, λόγω της ύφεσης. Μοιάζει οξύμωρο, αλλά ανάλογη συμπεριφορά, δηλαδή της διενέργειας μιας μεγάλης αγοράς, είχε επιδείξει τμήμα του πληθυσμού και το 2015, τη χρονιά των δραματικών εξελίξεων στην οικονομία και λίγο πριν επιβληθούν περιορισμοί στην κίνηση των κεφαλαίων.

Αν και η αγορά αυτοκινήτου βρίσκεται σε τροχιά ανάκαμψης, οι απώλειες που έχει υποστεί λόγω lockdown αλλά και καθίζησης του τουρισμού δεν έχουν φυσικά αντισταθμιστεί. Στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2020 οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών καταγράφουν μείωση 35,3% σε σύγκριση με το αντίστοιχο εννεάμηνο του 2019. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και Δικύκλων (ΣΕΕΑ) το φετινό εννεάμηνο οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών διαμορφώθηκαν σε 60.046 έναντι 92.772 το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Τούτο σημαίνει ότι η φετινή χρονιά πιθανώς θα «κλείσει» με πωλήσεις κάτω των 100.000 καινούργιων Ι.Χ. για πρώτη φορά από το 2017.

Σε επίπεδο μεριδίων αγοράς στις πωλήσεις Ι.Χ. τον Σεπτέμβριο του 2020 η Toyota παρέμεινε στην πρώτη θέση με 12,4%, ακολουθεί η Peugeot με 9,8%, ενώ την τρίτη θέση καταλαμβάνει η Volkswagen με μερίδιο 8%.