ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επίδομα θέρμανσης και για το φυσικό αέριο

Τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια θα παραμείνουν, όπως όλα δείχνουν, αμετάβλητα σε σχέση με την περυσινή περίοδο, όπως και το ύψος του επιδόματος, ενώ η πληρωμή του, συνολικού ύψους 84 εκατ. ευρώ, αναμένεται να γίνει έως το τέλος Δεκεμβρίου (φωτ. Shutterstock).

Επίδομα θέρμανσης για πρώτη φορά και για άλλα καύσιμα  πλην του πετρελαίου, θα διαθέσει φέτος η κυβέρνηση, διευρύνοντας τον αριθμό των δικαιούχων. Την επέκταση του επιδόματος προανήγγειλε ο αναπληρωτής ΥΠΟΙΚ Θοδωρής Σκυλακάκης, στο πλαίσιο των ανακοινώσεων για την πορεία του προϋπολογισμού. «Το επίδομα θα κρίνεται όχι από το καύσιμο που χρησιμοποιείς αλλά από το εισόδημά σου», ήταν η απάντηση του κ. Σκυλακάκη στην ερώτηση σχετικά με τις αλλαγές που θα γίνουν φέτος στο επίδομα θέρμανσης.

Βέβαιη θεωρείται η επέκταση του επιδόματος για τη χρήση φυσικού αερίου λόγω και της αυξημένης διείσδυσης του καυσίμου, ενώ περιβαλλοντικοί λόγοι, όπως οι εκπομπές μικροσωματιδίων προβληματίζουν για το εάν θα πρέπει να επεκταθεί το επίδομα και σε καυσόξυλα, με το πιθανότερο σενάριο να το περιορίζουν στις εκτός μεγάλων αστικών κέντρων περιοχές της χώρας.

Τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια θα παραμείνουν, όπως όλα δείχνουν, αμετάβλητα σε σχέση με την περυσινή περίοδο, όπως και το ύψος του επιδόματος, ενώ η πληρωμή του, συνολικού ύψους 84 εκατ. ευρώ αναμένεται να γίνει έως το τέλος Δεκεμβρίου. Η αγορά πετρελαιοειδών, πάντως, αντιδρά στην επέκταση του επιδόματος σε άλλα καύσιμα, χαρακτηρίζοντας αρνητική μια τέτοια απόφαση. «Το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης καθιερώθηκε λόγω της υπέρμετρης αύξησης της φορολογίας για να μπορέσουν οι ασθενέστεροι οικονομικά να προμηθευτούν το καύσιμο. Το φυσικό αέριο και τα πέλετ δεν έχουν επιβαρυνθεί με αυξημένο φόρο για να επιδοτήσεις τη χρήση τους», τονίζει στην «Κ» ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ (Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας) κ. Γιάννης Αληγιζάκης, σημειώνοντας ότι το επίδομα είναι πολύ μικρό και ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να βρει άλλους τρόπους εάν θέλει να βοηθήσει και τους χρήστες φυσικού αερίου. Για τα καυσόξυλα και τα πέλετ, ο ίδιος εκτιμά ότι είναι λάθος να επιδοτηθούν, λόγω της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης.

Η διακίνηση του πετρελαίου θέρμανσης ξεκίνησε χθες στη χαμηλή τιμή των 78 λεπτών το λίτρο και λίγο πάνω από τα 80 λεπτά το λίτρο στις νησιωτικές περιοχές της χώρας. Η τιμή έναρξης πέρυσι ήταν 1,036 ευρώ το λίτρο και η τιμή κλεισίματος στις 31 Μαΐου στα 0,76 ευρώ το λίτρο. Παρά την ιδιαίτερα χαμηλή τιμή, η αγορά είναι «παγωμένη», καθώς η πλειονότητα των νοικοκυριών εκμεταλλεύθηκε τις χαμηλές τιμές στη λήξη της προηγούμενης περιόδου και την παράταση κατά ένα μήνα (31 Μαΐου) που λόγω COVID-19 έδωσε η κυβέρνηση και έχουν αποθεματοποιήσει καύσιμο για τη νέα σεζόν. Επιπλέον, οι καιρικές συνθήκες σε ολόκληρη τη χώρα δεν βοηθούν τις πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης. Στις εταιρείες, χθες πρώτη ημέρα, η ζήτηση ήταν σχεδόν μηδενική, ενώ ελάχιστες ήταν οι παραγγελίες και στα πρατήρια.  Λόγω της υψηλής αποθεματοποίησης, παράγοντες της αγοράς βλέπουν καθίζηση της ζήτησης τους πρώτους τρεις μήνες (Οκτώβριος – Δεκέμβριος), εκτιμώντας ότι θα υποχωρήσει σε σχέση με πέρυσι κατά 75%, πιέζοντας ασφυκτικά τις εταιρείες του κλάδου σε όλη την αλυσίδα διακίνησης από τα διυλιστήρια μέχρι και τα πρατήρια.

Η αρνητική αυτή εξέλιξη θα είναι καταλυτική για την αγορά καυσίμων, η οποία το πρώτο εξάμηνο του έτους κρατήθηκε όρθια από τις αυξημένες πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης. Η ζήτηση στα καύσιμα κίνησης το οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2020 λόγω και των μέτρων που επιβλήθηκαν για την αντιμετώπιση της πανδημίας το δίμηνο Απριλίου-Μαρτίου και της ύφεσης που ακολούθησε μειώθηκε σε ποσοστό 16%, ενώ κατά 11,3% υποχώρησε και η ζήτηση του πετρελαίου κίνησης.