ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΕΣΕΕ: Σημεία – παγίδες στο ν/σ «Ρύθμιση οφειλών και παροχή δεύτερης ευκαιρίας»

ΕΣΕΕ: Σημεία – παγίδες στο ν/σ «Ρύθμιση οφειλών και παροχή δεύτερης ευκαιρίας»

«Καμπανάκι» σχετικά με σημεία – «παγίδες» που υφίστανται – όπως επισημαίνει – για επιχειρήσεις και νοικοκυριά στο σχέδιο νόμου «Ρύθμιση Οφειλών και Παροχή Δεύτερης Ευκαιρίας» κρούει η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας σε υπόμνημα που κατέθεσε στη Βουλή στο πλαίσιο της σχετικής διαβούλευσης.

Στο υπόμνημα της η ΕΣΕΕ αναφέρει πως το σχέδιο νόμου ανταποκρίνεται στην ανάγκη ενοποίησης και απλοποίησης των ρυθμίσεων που ισχύουν έως σήμερα. Ωστόσο, όπως παρατηρεί, περιέχει διατάξεις «που ενδεχομένως εγκυμονούν σοβαρούς κινδύνους για τα πλέον ευάλωτα τμήματα της πολύπαθης – ελέω Μνημονίων και πανδημίας – μικροεπιχειρηματικότητας της χώρας».

Ειδικότερα ως προς τις διατάξεις για ρύθμιση οφειλών η Συνομοσπονδία σημειώνει τα εξής:

  • «Εξακολουθεί να απαιτείται η έμμεση συναίνεση των τραπεζών για κεφαλαιοποίηση του συνόλου των οφειλών, ενώ όταν τα πιστωτικά ιδρύματα αρνούνται την εξωδικαστική ρύθμιση, προκύπτει αδυναμία ρύθμισης και για τα υπόλοιπα χρέη του οφειλέτη σε Δημόσιο και Ασφαλιστικά Ταμεία.
  • Δεν θα έπρεπε να υφίσταται κανένα πλαφόν για την ενεργοποίηση της συμμετοχής του Δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων στην σχετική διαδικασία.
  • Θα πρέπει να διπλασιασθεί από δύο σε τέσσερις μήνες η προθεσμία ολοκλήρωσης της διαδικασίας ρύθμισης οφειλών μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας».

Σχετικά με την πτωχευτική διαδικασία η ΕΣΕΕ προειδοποιεί πως «το κριτήριο της τεκμαιρόμενης παύσης πληρωμών του 40% των οφειλών σε διάστημα 6 μηνών, που είναι μεγαλύτερο των 30.000 ευρώ ενδέχεται να ανοίξει τον δρόμο για μαζική κήρυξη πτωχεύσεων, ακόμη και για εκείνους τους οφειλέτες που δεν έχουν στην πραγματικότητα υπεισέλθει σε πραγματική και ουσιαστική παύση πληρωμών».

Επίσης, «σημαντικό τμήμα των εισοδημάτων του επιχειρηματία μετά την κήρυξη της πτώχευσης θα συνυπολογίζεται πλέον στην πτωχευτική περιουσία» και με αυτόν τον τρόπο, σύμφωνα με το υπόμνημα, η «δεύτερη ευκαιρία» μειώνεται ως προς το εύρος της και μοιάζει πιο πολύ με δεύτερη ευκαιρία της πτώχευσης, παρά του πτωχού.

Σχετικά με την πρόβλεψη απαλλαγής του μη δόλιου πτωχού τρία χρόνια μετά την απόφαση πτώχευσης, ακόμα και γι’ αυτούς που έχουν παγιδευτεί επί πολλά χρόνια σε ατέρμονες παλιές πτωχεύσεις, η ΕΣΕΕ αναφέρει πως μετά από 10 χρόνια κρίσης και πανδημίας τα τρία χρόνια κρίνονται πολλά στην κατάσταση που βρίσκεται σήμερα η ελληνική οικονομία και θα πρέπει να ισχύσει το ένα έτος, που είναι και ο προβλεπόμενος χρόνος για τον οφειλέτη που εισφέρει περιουσία στην πτώχευση.

Για την προστασία της πρώτης κατοικίας η ΕΣΕΕ παρατηρεί πως «η ρητή αναφορά της διάταξης στο άρθρο 3 ν. 4472/2017 (η οποία προσδιορίζει τους δικαιούχους ευάλωτους ως ‘νοικοκυριά’ με στεγαστικό δάνειο) δείχνει ότι θέτει εκτός προστατευτικού πλαισίου τους μικρούς επιχειρηματίες, που έχουν προσημειώσει τα σπίτια τους για να στηρίξουν τις επιχειρήσεις, τα οικογενειακά τους εισοδήματα και τις θέσεις εργασίας που προσφέρουν».

Όπως αναφέρει «πρόκειται σαφώς για άνιση μεταχείριση και οπισθοδρόμηση καθώς η ένταξη των μικρών επιχειρηματιών στο προστατευτικό πλαίσιο επιτεύχθηκε μόλις πρόσφατα και μετά από πολλές προσπάθειες».

Για την επαναγορά του ακινήτου, εφόσον ο οφειλέτης/ιδιοκτήτης υπαχθεί στο νέο καθεστώς προστασίας, σημειώνει η ΕΣΕΕ, θα πρέπει να συνυπολογίζονται τα ενοίκια που θα καταβάλει επί 12ετία, όπως επίσης και το αρχικό ποσό του δανείου που είχε ήδη πληρώσει. Τα εν λόγω μισθώματα είναι απαραίτητο να καθορίζονται σε εύλογα επίπεδα, που θα επιτρέπουν την ομαλή αποπληρωμή τους, ανάλογα με την εισοδηματική κατάσταση του οφειλέτη, προσθέτει.