ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η «Ακτωρ» δεν θα θέσει εμπόδια στη γραμμή 4

i-aktor-den-tha-thesei-empodia-sti-grammi-4-561125554

Χωρίς εμπόδια από την πλευρά του σχήματος «Ακτωρ» – Ansaldo – Hitachi φαίνεται πως θα κυλήσει η διαδικασία για την ανάθεση του έργου της νέας γραμμής 4 της Αθήνας στην κοινοπραξία «Αβαξ» – Ghella – Alstom Transport, η οποία, όπως φάνηκε από το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών, κατέθεσε την καλύτερη οικονομική προσφορά. Σύμφωνα με όσα προκύπτουν από πηγές εντός της «Ακτωρ», δεν διακρίνεται, τουλάχιστον επί του παρόντος, κάποια διάθεση να αμφισβητηθεί το αποτέλεσμα του διαγωνισμού. Αυτό σημαίνει ότι η διοίκηση της εταιρείας αποδέχεται το αποτέλεσμα και δεν προτίθεται να το αμφισβητήσει. 

Κινήσεις καλής θελήσεως

Αλλωστε, όπως προκύπτει και από την προεργασία που έγινε προκειμένου να οδηγηθεί ο διαγωνισμός στο σημείο του ανοίγματος των οικονομικών προσφορών, είναι σαφές ότι έχουν δοθεί εκατέρωθεν εγγυήσεις για την απρόσκοπτη συνέχεια της διαδικασίας. Αυτό πιστοποιείται και από τις κινήσεις που έγιναν από τις δύο αντίπαλες κοινοπραξίες, για την απόσυρση των προσφυγών που είχαν καταθέσει στο ΣτΕ. Το κατά πόσον οι κινήσεις καλής θελήσεως θα μεταφραστούν και σε πιθανή συνεργασία των δύο κοινοπραξιών στο μέλλον, δηλαδή στην πορεία υλοποίησης του έργου, θα φανεί στην πορεία. 

Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, η διοίκηση της «Ακτωρ» θεωρεί ότι η προσφορά που κατέθεσε κινήθηκε στα όρια του κόστους, διασφαλίζοντας οριακή κερδοφορία. Παράλληλα, στελέχη του ομίλου συμπληρώνουν ότι η έλλειψη δυνατότητας αναθεώρησης του προϋπολογισμού του έργου καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης (τουλάχιστον οκτώ χρόνια), σε συνδυασμό με την καθυστέρηση της έναρξης των πρόδρομων εργασιών, μεταφράζεται σε μεγαλύτερη διάρκεια υλοποίησης του έργου, επομένως και υψηλότερο ρίσκο για τον ανάδοχο. Ετσι, η διοίκηση της εταιρείας εκτιμά ότι αν η προσφορά της ήταν ακόμα χαμηλότερη, θα υπήρχε κίνδυνος για ζημία.

Παράλληλα, στην «Ακτωρ» αναφέρουν ότι, με δεδομένες τις καθυστερήσεις στην έναρξη υλοποίησης του έργου, οποιαδήποτε ενίσχυση σε επίπεδο ρευστότητας δεν θα ήταν εφικτή σε διάστημα λιγότερο του ενός έτους. Επομένως, το οικονομικό όφελος θα γινόταν εμφανές από το τελευταίο τρίμηνο του 2021 και μετά, όταν πιθανώς ο όμιλος να έχει επιλύσει τα προβλήματα ρευστότητας που αντιμετωπίζει σήμερα. Εν τω μεταξύ, από το 2019, όταν και υποβλήθηκε η οικονομική προσφορά για το έργο της γραμμής 4 του μετρό και μέχρι σήμερα, η «Ακτωρ» έχει κατορθώσει να διευρύνει το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της στη Ρουμανία κατά το ποσό του 1,2 δισ. ευρώ, δηλαδή όσο περίπου είναι το ύψος της σύμβασης που θα υπογραφεί ανάμεσα στην «Αβαξ» και την «Αττικό Μετρό».

Πάντως, με βάση την προσφορά που είχε καταθέσει η «Ακτωρ», ο προβλεπόμενος κύκλος εργασιών θα ανερχόταν σε 750 εκατ. ευρώ (με βάση και τα ποσοστά συμμετοχής στην κοινοπραξία) ή περίπου 80 εκατ. ευρώ ετησίως, υπολογίζοντας ότι το έργο δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί εντός περιόδου οκτώ ετών. Στην «Ακτωρ» σημειώνουν ότι το μέγεθος αυτό δεν είναι σημαντικό σε σχέση με τον συνολικό ετήσιο κύκλο εργασιών της εταιρείας. 

Οι δύο προσφορές

Υπενθυμίζεται ότι η προσφορά της «Αβαξ» προβλέπει έκπτωση της τάξεως του 12% (1,158 δισ. ευρώ), ενώ η προσφορά του σχήματος με επικεφαλής την «Ακτωρ» προέβλεπε έκπτωση 10,6% ή 1,18 δισ. ευρώ. Η πρώτη φάση της γραμμής 4 του μετρό, Αλσος Βεΐκου – Γουδί, περιλαμβάνει 15 συνολικά σταθμούς (Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδί).