ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στην κρατικοποίηση του σιδηροδρομικού δικτύου της προχωρεί η Ουαλλία

stin-kratikopoiisi-toy-sidirodromikoy-diktyoy-tis-prochorei-i-oyallia

Η Ουαλλία εθνικοποιεί τις σιδηροδρομικές γραμμές ως απάντηση στις ζημίες της πανδημίας. Οι τοπικές αρχές ανακοίνωσαν χθες την εθνικοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών, τις οποίες εκμεταλλεύεται μέχρι τώρα μια κοινοπραξία με τη γαλλική Keolis. Στόχος της κρατικοποίησης είναι να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητά τους, καθώς έχει καταγραφεί μεγάλη μείωση του αριθμού των επιβατών εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης. Η καθημερινή διαχείριση των σιδηροδρομικών γραμμών θα αναληφθεί από τις δημόσιες αρχές από τον Φεβρουάριο, ώστε να εξασφαλιστεί η συνέχεια των υπηρεσιών και η προστασία των θέσεων εργασίας, ανακοίνωσε ο υπουργός Μεταφορών της Ουαλλίας, Κεν Σκέιτς.

Κοινοπραξία

Την εκμετάλλευση της σιδηροδρομικής υπηρεσίας της Ουαλλίας είχε από το 2018 μια κοινοπραξία μεταξύ της γαλλικής Keolis, θυγατρικής των αστικών συγκοινωνιών της SNCF (γαλλική δημόσια εταιρεία σιδηροδρόμων), και του βρετανικού ομίλου Amey (Ferrovial). Η σύμβαση είχε προγραμματιστεί να διαρκέσει 15 έτη.

«Οι τελευταίοι μήνες ήταν εξαιρετικά δύσκολοι για τις δημόσιες συγκοινωνίες στην Ουαλλία και στο Ηνωμένο Βασίλειο», δήλωσε ο Σκέιτς. Οι σιδηροδρομικές γραμμές εγκαταλείπονται από τους περισσότερους επιβάτες και χάνουν χρήματα, γεγονός που τις καθιστά δύσκολα βιώσιμες χωρίς παρέμβαση του δημόσιου τομέα.

Ο υπουργός διευκρινίζει ότι θα συνεχίσει τη συνεργασία του με την Keolis – Amey, η οποία θα εξακολουθήσει να διαχειρίζεται το δίκτυο δημόσιων μεταφορών του Κάρντιφ και της περιφέρειάς του.

Από την πλευρά της, η κοινοπραξία Keolis – Amey χαιρέτισε τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης. «Υπό το πρίσμα της COVID-19, αναγνωρίζουμε την ανάγκη για την ουαλλική κυβέρνηση να έχει μια βιώσιμη λύση για την επίτευξη των φιλόδοξων στόχων της στους σιδηροδρόμους και είμαστε ευτυχείς που θα εργαστούμε από κοινού για μια νέα συμφωνία», δήλωσε ο Κέβιν Τόμας, γενικός διευθυντής της Keolis – Amey.

Τα συνδικάτα δείχνουν ικανοποιημένα, όπως το RMT, το μεγαλύτερο των σιδηροδρόμων της Ουαλλίας, αλλά απαιτούν η εθνικοποίηση να είναι βιώσιμη. Ωστόσο, η Ουαλλία δεν είναι εντελώς ανεξάρτητη στον σιδηροδρομικό τομέα, καθώς το Ηνωμένο Βασίλειο την εμποδίζει να εθνικοποιήσει μόνιμα τις γραμμές.

Αντικατάσταση

Δεδομένης της πτώσης της κυκλοφορίας, η βρετανική κυβέρνηση αποφάσισε τον Σεπτέμβριο να επανεξετάσει το μοντέλο λειτουργίας της για τις σιδηροδρομικές γραμμές δίνοντας τέλος στις ιδιωτικές franchise, οι οποίες αντικαταστάθηκαν από παραχωρήσεις με μεγαλύτερη συμμετοχή των δημόσιων αρχών.

Η κυβέρνηση αναγκάστηκε να μεταρρυθμίσει τον τομέα αφότου αποφάσισε στα τέλη Μαρτίου να αναλάβει προσωρινά τον αποτελεσματικό έλεγχο των σιδηροδρομικών γραμμών προκειμένου να αποφύγει χρεοκοπίες, αναστέλλοντας τις συμβάσεις του franchise.

Η αποτυχία της ιδιωτικοποίησης των σιδηροδρόμων προηγήθηκε της πανδημίας, μεταξύ πρόσθετων δαπανών, καθυστερήσεων και αναποτελεσματικότητας που συνδέονταν με τον καταμερισμό της εκμετάλλευσης. Η κυβέρνηση αναγκάστηκε ακόμη τα τελευταία χρόνια να προχωρήσει σε εθνικοποιήσεις για να διασώσει γραμμές που είχαν κακή διαχείριση.

Η εκμετάλλευση των σιδηροδρόμων ιδιωτικοποιήθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1990 στο Ηνωμένο Βασίλειο υπό τη συντηρητική κυβέρνηση του Τζον Μέιτζορ. Οι σιδηροδρομικές γραμμές χωρίζονται επί του παρόντος σε 16 franchise σε ολόκληρη τη χώρα.