ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επενδύσεις 11 τρισ. δολαρίων στην πράσινη ενέργεια τις επόμενες δεκαετίες

Επενδύσεις 11 τρισ. δολαρίων στην πράσινη ενέργεια τις επόμενες δεκαετίες

Ο κλάδος της πράσινης ενέργειας αναμένεται να προσελκύσει επενδύσεις περίπου 11 τρισ. δολ. τις ερχόμενες δεκαετίες, καθώς το κόστος των ανανεώσιμων πηγών θα πέφτει σταθερά και το μεγαλύτερο μέρος της ενέργειας ανά τον πλανήτη θα προέρχεται από τον ηλεκτρισμό.

Αυτή είναι η εκτίμηση του BloombergNEF στην ετήσια έκθεσή του για τις προοπτικές του κλάδου της ενέργειας. Πρόκειται για μια ακόμη απόδειξη της αμετάκλητης πορείας με την οποία οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ), ολοένα και χαμηλότερου κόστους, θα συνεχίσουν να καταλαμβάνουν έδαφος στο ενεργειακό μείγμα σε σχέση με τα ορυκτά καύσιμα.

Παρά το τεράστιο αυτό ποσό, το BNEF σημειώνει ότι ο ρυθμός κατασκευής νέων μέσων ΑΠΕ θα πρέπει να αυξηθεί περαιτέρω προκειμένου να περιοριστεί η υπερθέρμανση του πλανήτη σε λιγότερο από 2 βαθμούς Κελσίου έως το τέλος του αιώνα.

Οι προβλεπόμενες εξελίξεις στην τεχνολογία της ανανεώσιμης ενέργειας και των μπαταριών –ανεμογεννήτριες και ηλιακά πάνελ θα παράγουν το 56% της ηλεκτρικής ενέργειας παγκοσμίως έως το 2050– θα οδηγήσουν σε εκτόξευση των ρύπων έως το 2027 και στη συνέχεια σε ετήσια μείωσή τους κατά 0,7% μέχρι και το 2050, εκτιμά το BNEF.

«Τα επόμενα 10 χρόνια θα είναι κομβικής σημασίας για την ενεργειακή μετάβαση», τονίζει ο Τζον Μουρ, CEO του BNEF, καθώς θα χαρακτηριστεί από μεγάλη ανάπτυξη των μέσων παραγωγής ενέργειας με βάση τον άνεμο και τον ήλιο, καθώς και από ταχύτερη στροφή των καταναλωτών προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Το BNEF σημειώνει ότι το μόνο ορυκτό καύσιμο που θα σημειώσει αύξηση χρήσης τα επόμενα χρόνια θα είναι το φυσικό αέριο, κυρίως για τη βαριά βιομηχανία και τη θέρμανση των κτιρίων. Στις ΗΠΑ, η ύπαρξη άφθονου φθηνού φυσικού αερίου θα καθυστερήσει την ενεργειακή μετάβαση, ωστόσο οι ΑΠΕ προβλέπεται να το υπερκεράσουν το 2041.

Οσον αφορά τη ζήτηση για το πετρέλαιο, θα διαμορφωθεί αντιστρόφως ανάλογα με τη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα. Το BNEF εκτιμά ότι η κατανάλωση πετρελαίου θα φθάσει στο απόγειό της το 2035, ενώ στη συνέχεια θα πάρει οριστικά την κατιούσα.

Η «δίψα» για πετρέλαιο κίνησης θα βρεθεί στο απόγειό της το 2031, με την πτώση του στη συνέχεια να συνδέεται με το γεγονός ότι οι τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων θα έχουν αρχίσει να κινούνται σε παραπλήσια επίπεδα με εκείνα των παραδοσιακών αυτοκινήτων πριν από το 2025, οπότε και οι άνθρωποι θα αρχίσουν να επιλέγουν τα ηλεκτροκίνητα με ταχύτερους ρυθμούς.

Εως το 2050, σύμφωνα με το BNEF, το 65% των χιλιομέτρων που θα διανύονται παγκοσμίως από κάθε είδους επιβατικά οχήματα θα αφορά ηλεκτρικά μέσα. Ο σημερινός στόλος των ηλεκτροκίνητων ήδη βγάζει από την αγορά 1 εκατ. βαρέλια αργού ημερησίως.

Μεγάλη «σπαζοκεφαλιά» αποτελεί η έξοδος του αεροπορικού κλάδου από την εποχή του άνθρακα, σημειώνει στην έκθεσή του το BNEF, καθώς οι εκπομπές ρύπων από τη συγκεκριμένη βιομηχανία εμφανίζονται αυξημένες κατά 80% σε σχέση με το 1990, ενώ αναμένεται να έχουν διπλασιαστεί συγκριτικά με σήμερα το 2050. Πρόκειται, μαζί με τον κλάδο της ναυσιπλοΐας, για τους δύο πιο δύσκολους «παίκτες» στην πορεία προς τον εξηλεκτρισμό.