ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το βιβλίο της «αλήθειας» του φυγά Κάρλος Γκοσν

to-vivlio-tis-alitheias-toy-fyga-karlos-gkosn0

Ο διάσημος πλέον φυγάς και πρώην πανίσχυρος άνδρας της αυτοκινητοβιομηχανίας Κάρλος Γκοσν ετοιμάζεται να πάρει την εκδίκησή του με το νέο του βιβλίο «Ο καιρός της αλήθειας», που κυκλοφόρησε προσφάτως και αφορά τα γεγονότα γύρω από τη σύλληψή του στο Τόκιο, πριν από δύο χρόνια, την κράτησή του επί 130 ημέρες και τη δραματική απόδρασή του στον Λίβανο. Ο πρώην επικεφαλής των εταιρειών Nissan και Renault, τις οποίες είχε συσπειρώσει και ανήκαν σε μία συμμαχία μαζί με τη Mitsubishi, αρνείται ότι υπέπεσε σε οικονομικές παρατυπίες, για τις οποίες κατηγορείται. Για πολύ καιρό διατεινόταν ότι έπεσε θύμα συνωμοσίας εις βάρος του, διότι ήθελαν να τον αποτρέψουν από το να οδηγήσει τις προαναφερθείσες εταιρείες σε βαθύτερη σύγκλιση. Ο Κάρλος Γκοσν παραμένει στη Βηρυτό, αφότου πέρυσι τον Δεκέμβριο διέφυγε από το Τόκιο με τη βοήθεια Αμερικανού πρώην καταδρομέα, ο οποίος τώρα βρίσκεται αντιμέτωπος με πιθανή έκδοσή του από τις ΗΠΑ στην Ιαπωνία. 

Ο συγγραφέας του «Καιρού της αλήθειας», το οποίο υπογράφει μαζί με τον πρώην δημοσιογράφο του Γαλλικού Πρακτορείου Ειδήσεων, Φιλίπ Ριέ, είχε υποσχεθεί πως το βιβλίο του θα περιείχε καινούργιες αποκαλύψεις, οι οποίες θα ήταν τέτοιες ώστε να συμπληρώνουν μια ιστορία εφάμιλλη των σεναρίων του Χόλιγουντ. Θα περιείχε σαφή αποδεικτικά στοιχεία της συμπαιγνίας μεταξύ της Nissan, των διωκτικών αρχών και της κυβέρνησης της Ιαπωνίας. Εντούτοις, το πόνημα, που εκδόθηκε από τον γαλλικό οίκο Γκρασέ, κυρίως εστιάζεται στη γραμμή άμυνας των δικηγόρων του, η οποία, όμως, είναι ήδη γνωστή. Ισχυρίζονται πως δεν υπάρχουν αποδείξεις για τις κατηγορίες εις βάρος του Κάρλος Γκοσν σχετικά με παράνομες συναλλαγές με χρήματα της Nissan και για τη «φιλική στήριξη» Σαουδάραβα συνεργάτη ονόματι Καλέντ Τζουφαλί. Επίσης, συμπληρώνουν ότι εντός της Nissan υπάρχουν δέκα διαφορετικά επίπεδα λήψης αποφάσεων, ώστε καθίσταται αδύνατη η οποιαδήποτε χρήση κεφαλαίων για εξωτερικούς λόγους. 

Ενα νέο στοιχείο έχει να κάνει με τη δική του εκδοχή της σύλληψής του στο αεροδρόμιο του Τόκιο, τον Νοέμβριο του 2018, την επακόλουθη ανάκριση και τις μηχανορραφίες στα παρασκήνια μεταξύ των μελών του διοικητικού συμβουλίου της Nissan και των εταίρων της στη συμμαχία. Επιπροσθέτως, το βιβλίο των 473 σελίδων αφηγείται εκτενώς τα επιτεύγματα του Κάρλος Γκοσν στη διάρκεια της σταδιοδρομίας του, τις επαφές του με επιφανείς ηγέτες όπως ο πρόεδρος της Ρωσίας Βλαντιμίρ Πούτιν και η πρώην πρόεδρος της Βραζιλίας Ντίλμα Ρουσέφ. Ζητάει ακόμη μία ή δύο φορές «συγγνώμη» για τον παράδοξο τρόπο με τον οποίο ασκούσε τα διοικητικά του καθήκοντα. Αναφερόμενος στον πρώην διευθυντή της Nissan, Γκρεγκ Κέλι, του επιφυλάσσει θετικά σχόλια. Ο εν λόγω κατηγορείται πως βοήθησε τον Κάρλος Γκοσν να αποκρύψει εκατομμύρια δολάρια από τις αμοιβές του και πρόκειται να παραπεμφθεί σε δίκη. Στο βιβλίο ωστόσο ο Γκοσν αφιερώνει πολλές σελίδες για να δικαιολογήσει το υψηλό επίπεδο των αποδοχών του, λέγοντας πως ανήκε στη λέσχη της παγκόσμιας επιχειρηματικής ελίτ. 

Παραδέχεται, πάντως, ότι η άρνησή του να αποδεχθεί την προσφορά να αναλάβει τα ηνία της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας General Motors κατά την αναδιοργάνωσή της αποδείχθηκε «το μεγαλύτερο λάθος της ζωής του». Στο βιβλίο του ο Κάρλος Γκοσν αναφέρεται στη Nissan, στη Renault, στις κυβερνήσεις Γαλλίας και Ιαπωνίας, στο σύστημα απονομής δικαιοσύνης στην Ιαπωνία, στα ΜΜΕ και στην αρχική ομάδα των δικηγόρων του, οι οποίοι αποδείχθηκαν «οι χειρότεροι δυνατοί». 

Τέλος, ειδικά στο θέμα των Μέσων, οι Γκοσν και Ριέ καταγγέλλουν πως οι ιαπωνικές εφημερίδες έχουν στενές σχέσεις με τους εισαγγελείς, ενώ η γαλλική οικονομική εφημερίδα Les Echos δημοσίευε συνεχώς πληροφορίες που διέρρεαν εις βάρος του Κάρλος Γκοσν.