ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Φεύγουν άρον άρον για να μην εγκλωβιστούν

Μέχρι αργά χθες το βράδυ, συζητούνταν το κατά πόσον και από πότε οι πτήσεις προς το εξωτερικό να επιτρέπονται μόνο από το αεροδρόμιο της Αθήνας, όπως έγινε και κατά την πρώτη φάση της πανδημίας (φωτ. INTIME).

Με τον φόβο του εγκλωβισμού στην Ελλάδα ζουν τα τελευταία δύο εικοσιτετράωρα χιλιάδες ξένοι επισκέπτες, μεταξύ των οποίων πολλοί Ισραηλινοί αλλά και Γάλλοι που βρίσκονται στη χώρα, ύστερα από την επιβολή του ολοκληρωτικού lockdown. Η αγωνία ήταν έκδηλη στα πρόσωπα των Ισραηλινών που αναχώρησαν χθες το πρωί από το αεροδρόμιο «Μακεδονία» με πτήση επαναπατρισμού προς το Τελ Αβίβ, αναφέρουν χαρακτηριστικά πηγές από τη συμπρωτεύουσα. Χιλιάδες άλλοι συμπατριώτες τους όμως και ακόμα περισσότεροι ξένοι αναζητούν πληροφορίες εναγωνίως από το απόγευμα της Τετάρτης από τις αεροπορικές τους εταιρείες, τους ταξιδιωτικούς πράκτορες, τα κατά τόπους αεροδρόμια, αλλά και τις πρεσβείες και τα προξενεία τους. Ομως οι λεπτομέρειες για το τι θα ισχύσει για τις διεθνείς αλλά και τις εσωτερικές πτήσεις αναμένεται να αποφασιστούν σήμερα Παρασκευή και να δημοσιοποιηθούν με απόφαση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (NOTAM). Αυτά πάντως που έγιναν γνωστά χθες, κατά τις σχετικές ανακοινώσεις της Πολιτικής Προστασίας, είναι πως όλες οι εσωτερικές πτήσεις στη χώρα από το Σάββατο θα γίνονται μόνο για απαραίτητους λόγους, ενώ όσοι έρχονται από το εξωτερικό με διεθνείς πτήσεις, από τη Δευτέρα, θα πρέπει όλοι αδιακρίτως να έχουν αρνητικό αποτέλεσμα από τεστ που έχει διενεργηθεί τις τελευταίες 48 ώρες πριν από την πτήση τους. Οσοι εισέρχονται από τα χερσαία σύνορα πρέπει να έχουν τεστ που έχει διεξαχθεί μέχρι 72 ώρες πριν. 

Σύμφωνα με όσα είχαν γίνει γνωστά και από την εμπειρία των όσων ισχύουν για τη Θεσσαλονίκη από την αρχή της εβδομάδας, στο εσωτερικό θα επιτρέπονται  μόνον οι πτήσεις εκείνες που εξυπηρετούν ουσιώδεις ανάγκες (Essential travel), όπως ανάγκες υγείας, αντικειμενικούς οικογενειακούς λόγους, λόγους εργασίας,  επιχειρηματικής δραστηριότητας, κρατικές πτήσεις, στρατιωτικές πτήσεις και πτήσεις για την προστασία προσώπων, πτήσεις υγειονομικού και ανθρωπιστικού ενδιαφέροντος, πτήσεις που αναφέρουν ότι βρίσκονται σε επικίνδυνη κατάσταση, πτήσεις υποστήριξης του ελληνικού εθνικού συστήματος υγείας, μεταφοράς εμπορευμάτων, πυροσβεστικών αεροσκαφών, πτήσεις της Frontex και πτήσεις που εγκρίνονται από το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών για επαναπατρισμό Ελλήνων πολιτών και μελών των οικογενειών τους, αλλά και πτήσεις που θα γίνονται ύστερα από έγκριση του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών σε συνεργασία με την ΥΠΑ για τον επαναπατρισμό ξένων πολιτών και μονίμων κατοίκων ξένων χωρών και των μελών των οικογενειών τους. Τα ίδια αναμένεται να ισχύσουν και για τις διεθνείς πτήσεις.  Μέχρι αργά χθες το βράδυ πάντως, συζητούνταν το κατά πόσον και από πότε οι πτήσεις προς το εξωτερικό να επιτρέπονται μόνο από το αεροδρόμιο της Αθήνας, όπως έγινε και κατά την πρώτη φάση της πανδημίας. Το θέμα περιπλέκεται πάντως έτι περαιτέρω από το γεγονός ότι στις διεθνείς πτήσεις πρέπει να υπάρχουν και οι απαραίτητες διακρατικές άδειες και προϋποθέσεις, που στην παρούσα φάση λόγω της πανδημίας επαναπροσδιορίζονται. Την ίδια ώρα, ελάχιστα ξενοδοχεία δωδεκάμηνης λειτουργίας αναμένεται να μείνουν ανοικτά στην πρωτεύουσα καθώς και στην υπόλοιπη Ελλάδα, παρά το γεγονός πως στην παρούσα φάση δεν έχει προβλεφθεί, τουλάχιστον μέχρι τώρα, υποχρεωτική αναστολή λειτουργίας τους. Ηδη μεγάλες μονάδες στο κέντρο της Αθήνας με δυναμικότητα εκατοντάδων δωματίων αναφέρουν ανυπαρξία λόγου λειτουργίας, καθώς οι πληρότητές  τους δεν υπερβαίνουν τα 10-20 άτομα. Ούτως ή άλλως, οι περισσότεροι εκ των ξενοδόχων δωδεκάμηνης λειτουργίας είχαν αποφασίσει από καιρό το κλείσιμο των ξενοδοχείων τους. Μάλιστα, σύμφωνα με προ μηνός σχετική έρευνα του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων, μόλις 6  στα 10 ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας είχαν ανοίξει νωρίτερα φέτος, και συγκεκριμένα 2.328. Το ένα τρίτο από αυτά είχε δηλώσει στις αρχές Οκτωβρίου πως σκοπεύει να ξανακλείσει μέσα στο έτος. Υπολογίζεται τώρα στην αγορά πως όλα αυτά και ακόμα  περισσότερα έχουν ήδη κλείσει, ενώ πλέον κλείνουν και άλλα. Τα δε εποχικής λειτουργίας, καλοκαιρινά στη συντριπτική πλειονότητά τους, έχουν εκ των πραγμάτων ολοκληρώσει τη φετινή σεζόν. Συμβολική λειτουργία

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», δύο μεγάλα εμβληματικά αθηναϊκά ξενοδοχεία πρόκειται να κλείσουν τους περισσότερους ορόφους τους και να κρατήσουν μόνο μερικά δωμάτια σε έναν ή δύο ορόφους, αποκλειστικά και μόνο για να κρατήσουν τις πύλες τους ανοικτές σε πείσμα της πανδημίας. Οπως το θέτει κορυφαίος παράγων της ελληνικής ξενοδοχειακής αγοράς, «πλέον μόνο πατριωτικοί λόγοι δικαιολογούν την έστω και συμβολική λειτουργία». Η πλειονότητα όσων ξενοδόχων παραμένουν ανοικτοί το κάνει μόνο και μόνο επειδή έχει κρατήσεις τις οποίες εξυπηρετεί αλλά και αυτές επισπεύδουν τώρα την αναχώρησή τους. 

Προς μείωση ακτοπλοϊκών δρομολογίων

Οι μεγάλες ελληνικές ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις θα κάνουν ό,τι χρειάζεται και ό,τι τους ζητηθεί για να διασφαλιστούν η επικοινωνία των νησιών με την ηπειρωτική χώρα και ο ομαλός εφοδιασμός της αγοράς, όπως και οι εξαγωγές των νησιών. Ομως, θεωρείται βέβαιο ότι θα περικοπούν δρομολόγια και θα αποσυρθούν πλοία από τις γραμμές, καθώς εκτιμάται πως ούτως ή άλλως οι περιορισμοί και οι απαγορεύσεις που αποφάσισε η κυβέρνηση θα μειώσουν δραστικά και τη ζήτηση για εμπορευματικές μεταφορές. 

Οι περικοπές δρομολογίων και η απόσυρση πλοίων θα είναι μεγαλύτερες στις γραμμές του Αιγαίου και μικρότερες σε αυτές της Κρήτης και της Αδριατικής, που εξυπηρετούν και μεγαλύτερο έργο μεταφοράς φορτίων. Σημαντικότατη αναμένεται να είναι και η αποδρομολόγηση πλοίων στις γραμμές του Αργοσαρωνικού. Αυτά εξηγούν στην «Κ» κορυφαίες πηγές των ελληνικών ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων, θυμίζοντας πως ο κλάδος έχει χτυπηθεί εντονότατα και η στήριξη που έχει λάβει καλύπτει μέρος μόνο των λειτουργικών ζημιών με τις οποίες θα κληθούν να συνεχίσουν να παρέχουν έργο και πάλι. Παράλληλα σημειώνουν πως τα πλοία θα εξυπηρετούν την επιβατική κίνηση πάλι με αυστηρά πρωτόκολλα περιορισμένης πληρότητας και μόνο εκείνους που διαθέτουν τα απαραίτητα έγγραφα μετακινήσεων.

Οπως αναφέρουν χαρακτηριστικά κύκλοι της ελληνικής ακτοπλοϊκής βιομηχανίας, «μεταφέραμε γλάρους την άνοιξη, θα μεταφέρουμε γλάρους και τον χειμώνα». Μεσοπρόθεσμα, ωστόσο, διατυπώνονται σοβαρότατα ερωτήματα για τη δυνατότητα πολλών μικρών επιχειρήσεων αλλά και ορισμένων μεγαλύτερων να παραμείνουν βιώσιμες. Πάντως, το υπουργείο Ναυτιλίας ήδη με τροπολογία που έχει περάσει από τον Σεπτέμβριο έχει μεριμνήσει να αυξήσει τα διαθέσιμα κονδύλια κατά 20 εκατ., ποσό το οποίο προβλέπεται να κατευθυνθεί στην έκτακτη ενίσχυση της ακτοπλοΐας λόγω της πανδημίας. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί πως είναι πρακτικά μηδενική αυτή την περίοδο η δραστηριότητα της κρουαζιέρας.