ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οδηγίες για προστασία από διαδικτυακές απάτες την περίοδο της καραντίνας

Κανένας οργανισμός δημόσιος ή ιδιωτικός στην Ελλάδα δεν πρόκειται να ζητήσει τηλεφωνικά, μέσω sms, ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή συστημάτων κοινωνικής δικτύωσης, πληροφορίες για χρησιμοποίηση κωδικών.

Η επιστροφή στο σπίτι αυξάνει δραματικά την κίνηση των δεδομένων στα δίκτυα σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, τα οποία, όμως, άντεξαν, όπως φανέρωσε η εμπειρία του πρώτου lockdown την άνοιξη. Ωστόσο, τα δίκτυα κινητής και σταθερής αποτελούν No 1 στόχο για επιθέσεις κακόβουλου λογισμικού.

Με τα δεδομένα αυτά, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία με τους παρόχους ηλεκτρονικών επικοινωνιών ώστε να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία των σταθερών και ασύρματων δικτύων σε όλο το διάστημα ισχύος των έκτακτων μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας και της επαγγελματικής δραστηριότητας.

Οπως τονίζουν οι Αρχές, κανένας οργανισμός και φορέας, δημόσιος ή ιδιωτικός, στην Ελλάδα δεν πρόκειται να ζητήσει τηλεφωνικά, μέσω sms, ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μέσω των συστημάτων κοινωνικής δικτύωσης, πληροφορίες όπως ο κωδικός που είναι σε χρήση για την πρόσβαση σε κάποια υπηρεσία. Κάθε τέτοια επικοινωνία θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως απόπειρα απάτης.

Στο πλαίσιο αυτό η Γενική Διεύθυνση Κυβερνοασφάλειας, σε συνεργασία με τις συναρμόδιες υπηρεσίες, βρίσκεται σε ετοιμότητα προκειμένου να αντιμετωπιστούν τυχόν ζητήματα σχετικά με τη διαθεσιμότητα και αξιοπιστία των κρίσιμης σημασίας υποδομών της χώρας. Για την ομαλή, απρόσκοπτη και υπεύθυνη λειτουργία των τηλεπικοινωνιακών δικτύων το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και η Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων υπενθυμίζουν και συνιστούν στα νοικοκυριά τα εξής:

• Να αποφεύγουμε τη χρήση διαδικτυακών εφαρμογών ψυχαγωγίας κατά τις ώρες αιχμής, δηλαδή από τις 9 το πρωί έως τις 6 το απόγευμα. Με τον τρόπο αυτό δημιουργείται η απαιτούμενη διαθεσιμότητα στα δίκτυα για την αποτελεσματική λειτουργία εφαρμογών τηλεκπαίδευσης και τηλεργασίας.

• Να δίνουμε προτεραιότητα στη χρήση των σταθερών δικτύων για την πραγματοποίηση τηλεφωνικών κλήσεων και να αποφεύγουμε, εφόσον δεν είναι απαραίτητες για την επικοινωνία μας, τις βιντεοκλήσεις.

• Να αποφεύγουμε την αποστολή αρχείων μεγάλου όγκου και χωρίς να έχει προηγηθεί διαδικασία συμπίεσής τους, εφόσον αυτό είναι εφικτό. Ομοίως, αποφεύγουμε την αποστολή μαζικών μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με μεγάλο όγκο συνημμένων αρχείων.

• Να διατηρούμε ενημερωμένο το λογισμικό όλων των οικιακών συσκευών που έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο, με βάση τις οδηγίες και τις συστάσεις των κατασκευαστών.

• Να δείχνουμε αυξημένη προσοχή σε μηνύματα που προέρχονται από άγνωστους αποστολείς και έχουν ως θέμα τους τον κορωνοϊό –και, γενικότερα, θέματα Υγείας και Πολιτικής Προστασίας– καθώς ενδέχεται να περιέχουν συνδέσμους που οδηγούν σε κακόβουλο λογισμικό.

• Να υιοθετούμε υπεύθυνη συμπεριφορά και να εμπιστευόμαστε μόνο τις οδηγίες των επιστημόνων και του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας.

• Αν έχουμε παιδιά, φροντίζουμε για τη δημιουργική τους απασχόληση και αποφεύγουμε την προσκόλλησή τους σε διαδικτυακές υπηρεσίες διασκέδασης. 

Το αρμόδιο υπουργείο υπενθυμίζει ακόμη ότι πολίτες μπορούν να ενημερωθούν περαιτέρω μέσω των ηλεκτρονικών διευθύνσεων του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας eody.gov.gr, covid19.gov.gr που περιλαμβάνει τα μέτρα για την αντιμετώπιση της COVID-19 και την ενιαία ψηφιακή πύλη της δημόσιας διοίκησης www.gov.gr.