ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποια προϊόντα κατέβηκαν από τα ράφια των σούπερ μάρκετ

Με τα νέα δεδομένα, οι μεγάλες αλυσίδες καλούνται να αντιμετωπίσουν τον φόρτο εργασίας και το κόστος της διευθέτησης των χώρων χιλιάδων σημείων πώλησης.

Σε συσκέψεις επί συσκέψεων βρίσκονταν από χθες τα στελέχη των σούπερ μάρκετ, καθώς είχαν λιγότερο από 24 ώρες στη διάθεσή τους για να υλοποιήσουν την απόφαση της κυβέρνησης να μη διαθέτουν από τα φυσικά καταστήματά τους σειρά προϊόντων από σήμερα και τουλάχιστον έως τις 30 Νοεμβρίου. Πέρα από τον φόρτο εργασίας και το κόστος αυτής της διευθέτησης των χώρων χιλιάδων σημείων πώλησης, πολύ υψηλό είναι και το κόστος των διαφημιστικών εκστρατειών που αποσύρονται, από φυλλάδια προσφορών έως τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά μηνύματα. Απώλειες, βεβαίως, θα έχουν και από τον τζίρο τους, οι οποίες διαφοροποιούνται αναλόγως της αλυσίδας, με τις περισσότερες, σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, να αναμένεται πως θα έχουν η «Σκλαβενίτης» και η «Lidl Ελλάς».

Μέχρι χθες το μεσημέρι κάποιες αλυσίδες, όπως για παράδειγμα η Lidl Ελλάς, αποφάσισαν να αποσύρουν εντελώς από τα καταστήματά τους τα προϊόντα τα οποία δεν επιτρέπεται να πωλούν, ενώ άλλες, όπως η METRO AEBE (δραστηριοποιείται στη λιανική με το σήμα My Market), προσανατολίζονταν στο να βάλουν ταινίες που θα απαγορεύουν την πρόσβαση των καταναλωτών στα «απαγορευμένα» προϊόντα. 

Σε αυτή την περίπτωση, ακόμη και αν ο καταναλωτής βάλει στο καρότσι του κάποιο από τα προϊόντα αυτά, το προσωπικό θα το αφαιρεί, όταν θα φτάνει στο ταμείο.

Την ίδια ώρα δεν λείπουν και τα παράδοξα σε αυτή την υπουργική απόφαση. Ετσι για παράδειγμα επιτρέπεται τα σούπερ μάρκετ να πωλούν καλσόν, αλλά όχι κάλτσες. Επιπλέον, δεν απαγορεύεται η διάθεση των επίμαχων προϊόντων από τα ηλεκτρονικά καταστήματα των σούπερ μάρκετ. Και μπορεί αυτή τη στιγμή τα ηλεκτρονικά καταστήματα των περισσότερων αλυσίδων να μη διαθέτουν έτσι κι αλλιώς τα προϊόντα αυτά, αλλά στην περίπτωση άλλων και μάλιστα εκ των κορυφαίων, διατίθενται παιχνίδια, πετσέτες κ.ά. Για μία ακόμη φορά δε, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, δεν θα λείψουν και οι πλάγιοι τρόποι προμήθειας αυτών των προϊόντων, όπως για παράδειγμα μέσω των καταστημάτων cash & carry, όπου βεβαίως ο πελάτης απαιτείται να διαθέτει επαγγελματικό ΑΦΜ. Σύμφωνα, λοιπόν, με την υπουργική απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως χθες το πρωί, τα σούπερ μάρκετ απαγορεύεται να πωλούν έως τις 30 Νοεμβρίου στα φυσικά τους καταστήματα τα ακόλουθα προϊόντα:

– Ηλεκτρονικούς υπολογιστές, περιφερειακές μονάδες υπολογιστών και λογισμικό.

– Τηλεπικοινωνιακό εξοπλισμό.

– Εξοπλισμό ήχου και εικόνας.

– Κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα.

– Χαλιά, κιλίμια και επενδύσεις δαπέδου και τοίχου.

– Ηλεκτρικές οικιακές συσκευές.

– Επιπλα, φωτιστικά και άλλα είδη οικιακής χρήσης. Εξαιρούνται ανταλλακτικά, όπως οι λάμπες, ή σακούλες για σκούπες κ.ά.

– Βιβλία. Σημειώνεται εδώ ότι η κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο να επιτρέψει την επαναλειτουργία των βιβλιοπωλείων. Σε αυτή την περίπτωση εξετάζεται να ανοίξουν οι μικρές επιχειρήσεις και όχι αλυσίδες που πωλούν ταυτόχρονα και άλλα είδη, όπως προϊόντα τεχνολογίας.

– Παιχνίδια.

– Ενδύματα με εξαίρεση τα καλσόν.

– Υποδήματα και δερμάτινα είδη.

«Στόχος μας όταν τελειώσει όλος αυτός ο εφιάλτης είναι να είμαστε όλοι εδώ με υγιείς επιχειρήσεις και εξασφαλισμένες θέσεις εργασίας. Εχει έλθει η ώρα να συνεννοηθούμε πολιτισμένα για να πάμε όλοι μαζί μπροστά» τόνισε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων  Αδωνις Γεωργιάδης. 

Την απόφαση υποδέχθηκαν με ικανοποίηση μεταξύ άλλων η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών, Βιοτεχνών, Εμπόρων Ελλάδας και ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών.