Διπλασιάστηκαν οι καταγγελίες για τα ηλεκτρονικά καταστήματα

Διπλασιάστηκαν οι καταγγελίες για τα ηλεκτρονικά καταστήματα

2' 14" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σχεδόν διπλάσιες σε σύγκριση με πέρυσι, και χωρίς μάλιστα να έχει τελειώσει η χρονιά, είναι φέτος οι αναφορές – καταγγελίες που έχει δεχθεί ο Συνήγορος του Καταναλωτή σχετικά με το ηλεκτρονικό εμπόριο. 

Το φαινόμενο βεβαίως σχετίζεται με την εκτίναξη στα ύψη των ηλεκτρονικών αγορών που ξεκίνησε από την άνοιξη, μετά το πρώτο lockdown. Μάλιστα, το ηλεκτρονικό εμπόριο διατήρησε τη δυναμική του και μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, ενώ τώρα αναμένεται νέα ραγδαία αύξηση των πωλήσεων λόγω της νέας αναστολής λειτουργίας των φυσικών λιανεμπορικών καταστημάτων. Βεβαίως, όπως λέει και ο λαός, ο λύκος στην αναμπουμπούλα χαίρεται, εν προκειμένω οι επιτήδειοι που εκμεταλλεύτηκαν την κατάσταση που δημιουργήθηκε για να παραπλανήσουν και να εξαπατήσουν τους καταναλωτές.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες ο ΣτΚ, οι αναφορές – υποθέσεις σχετικά με το ηλεκτρονικό εμπόριο ανέρχονται από τις αρχές του έτους έως τις 31 Οκτωβρίου 2020 σε 2.770, ενώ ολόκληρο το 2019 ήταν 1.396 και το 2018 ακόμη λιγότερες, 814. Μάλιστα, πλέον οι αναφορές – καταγγελίες για το ηλεκτρονικό εμπόριο αποτελούν πάνω από το 1/4 (25,8%) των υποθέσεων που συνολικά έχει δεχθεί ο ΣτΚ στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2020. Το αντίστοιχο ποσοστό για ολόκληρο το 2019 ήταν 12,3%.

Το φαινόμενο που παρατηρείται συχνά είναι οι καταναλωτές να έχουν προκαταβάλει την αξία της παραγγελίας στα ηλεκτρονικά καταστήματα, αλλά ούτε τα προϊόντα να τους παραδίδονται ούτε να επιστρέφονται τα χρηματικά ποσά που έχουν προεισπραχθεί. Σε πάρα πολλές περιπτώσεις, μάλιστα, όπως αναφέρει ο ΣτΚ, οι εν λόγω επιχειρήσεις μετά τη συναλλαγή διακόπτουν κάθε επικοινωνία με τους καταναλωτές, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να λάβουν καμία πληροφόρηση σε σχέση με τις αγορές που έχουν κάνει ή σε σχέση με την επιστροφή των χρημάτων τους. 

Πέντε συστάσεις

Με αφορμή το νέο lockdown, ο ΣτΚ προχωράει σε μερικές χρήσιμες συστάσεις προς τους καταναλωτές:

• Να προτιμούν την πραγματοποίηση αγορών από αξιόπιστα και γνωστά ηλεκτρονικά καταστήματα. Σημαντική ένδειξη αξιοπιστίας είναι η μακρόχρονη λειτουργία των καταστημάτων στην αγορά και η ύπαρξη φυσικής έδρας τους.

• Να ελέγχουν πάντοτε τις βασικές πληροφορίες που παρέχονται για το ηλεκτρονικό κατάστημα από τον ιστότοπό του. Να αναζητούν την επωνυμία της εταιρείας και τα πλήρη στοιχεία επικοινωνίας, συμπεριλαμβανομένης ταχυδρομικής διεύθυνσης. Η ύπαρξη μόνο ηλεκτρονικής διεύθυνσης (e-mail) και κινητού τηλεφώνου δεν αρκεί και αποτελεί ένδειξη απάτης.

• Να προτιμούν την πραγματοποίηση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα που διαθέτουν την αντικαταβολή ως εναλλακτικό τρόπο πληρωμής.

• Επί σοβαρών ενδείξεων προβληματικής συναλλαγής, να προβαίνουν άμεσα σε αμφισβήτηση προς τα τραπεζικά τους ιδρύματα, εφόσον η εξόφληση των αγαθών έχει γίνει μέσω κάρτας (χρεωστικής ή πιστωτικής), και αντίστοιχα προς τους οργανισμούς διενέργειας ηλεκτρονικών πληρωμών (π.χ. PayPal).

• Θα πρέπει, τέλος, οι καταναλωτές να λαμβάνουν επιβεβαίωση της παραγγελίας, την οποία να φυλάσσουν μαζί με κάθε άλλο έγγραφο που σχετίζεται με αυτή.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή