ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πακέτα μετοχών πωλούν αεροπορικές

paketa-metochon-poloyn-aeroporikes0

Στις διεθνείς κεφαλαιαγορές προσφεύγουν οι μεγάλοι όμιλοι του κλάδου ταξιδίων και μεταφορών, οι οποίοι επλήγησαν βαρύτατα από την πανδημία, συμπεριλαμβανομένων των αεροπορικών American Airlines (ΗΠΑ) και Lufthansa (Γερμανία), αλλά και της εταιρείας κρουαζιερόπλοιων Carnival (ΗΠΑ) μεταξύ των άλλων. Οι προαναφερθείσες αλλά και αρκετές επιπλέον σπεύδουν να διαθέσουν μετοχές τους και να αποκομίσουν νέα κεφάλαια, εκμεταλλευόμενες την αισιοδοξία και την ευφορία των επενδυτών, οι οποίοι δείχνουν ζωηρό αγοραστικό ενδιαφέρον χάρις στις εξελίξεις στο πεδίο του εμβολίου για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού.

Ειδικότερα, ο αμερικανικός αερομεταφορέας της American Airlines εξασφάλισε σχεδόν 500 εκατ. δολάρια μέσω πώλησης μετοχών, ενώ η Carnival ανακοίνωσε ότι θα διαθέσει στην αγορά μετοχές της αξίας έως και 1,5 δισ. δολαρίων, ώστε να μπορέσει να επιβιώσει της πανδημίας. Η δε γερμανική αεροπορική Lufthansa σώρευσε 600 εκατ. δολάρια με προσφορά μετατρέψιμων ομολόγων, αν και αρχικά είχε σχεδιάσει να διαθέσει λιγότερα. Ωστόσο την έκανε να αλλάξει γνώμη η πολύ μεγάλη ζήτηση από το επενδυτικό κοινό, όπως αναφέρει σχετικά σε δημοσίευμά της η εφημερίδα Financial Τimes.

Η απόφαση των επιχειρήσεων να στραφούν στην αγορά συνδέεται με το δυναμικό ράλι που εκδηλώθηκε στις αρχές της εβδομάδας και είχε στο επίκεντρο και τις εταιρείες ταξιδίων και αναψυχής, καθώς και τον κλάδο φιλοξενίας, αφότου τα προκαταρκτικά στοιχεία εμβολίου της αμερικανικής Pfizer και της γερμανικής BioNTech αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας. Το εμβόλιο βάσει των μέχρι τώρα δοκιμών δείχνει πως μπορεί να είναι αποτελεσματικό κατά 90%. Στις συναλλαγές της Δευτέρας, στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης ο κλαδικός δείκτης των αεροπορικών εταιρειών είχε μια εντυπωσιακή άνοδο 19,4% και αυτή ήταν και η μεγαλύτερη ημερησία από τότε που, με το ξέσπασμα της πανδημίας τον Μάρτιο, οι μετοχές είχαν καταβαραθρωθεί.

Ανάλογα έντονη ήταν και η ανάκαμψη στον κλάδο των ξενοδοχείων και των κρουαζιερόπλοιων, δίνοντας ένα έναυσμα στις διοικήσεις των αντίστοιχων εταιρειών να αναζητήσουν αγοραστές για τις μετοχές τους. «Με την προοπτική ενός δυνητικού εμβολίου οι διευθύνοντες σύμβουλοι μπορούν να αναλύσουν το πού θα ήθελαν να βρίσκονται ύστερα από δύο τρίμηνα και να αποταθούν στο επενδυτικό κοινό, ενημερώνοντάς το πως ίσως αυτή εδώ να είναι και η τελευταία φορά που χρειαζόμαστε να κάνουμε αύξηση κεφαλαίου, προτού επανέλθουν οι δραστηριότητές μας σε μια κανονικότητα», υπογραμμίζει ο Μπραντ Μίλερ, συνδιευθυντής του τμήματος χρηματιστηρίων Βορείου και Νοτίου Αμερικής στην UBS.

Ηδη, βέβαια, οι επιχειρήσεις έχουν στραφεί στις ομολογιακές αγορές για να μπορέσουν να ορθοποδήσουν μέσα στην πανδημία και να αποφύγουν πάση δυνάμει την πτώχευση, ενώ σε άλλες περιστάσεις έχουν δεχθεί και το ευεργέτημα μιας κρατικής βοήθειας με όρους. Ειδικά οι αεροπορικές εταιρείες και όσες διαχειρίζονται κρουαζιερόπλοια έχουν προσφέρει τα αεροσκάφη και τα πλοία τους ως εγγυήσεις για να δανειστούν. Πέραν των κλάδων αυτών, και άλλες εταιρείες αναμένεται να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους. Από την αρχή του ιού η Carnival συγκέντρωσε συνολικά άνω των 10 δισ. δολαρίων και η American Airlines 16,7 δισ. δολάρια. Τέλος, οι προοπτικές για τα ταξίδια παραμένουν δυσοίωνες. Η Morgan Stanley αναφέρει, βάσει έρευνάς της, ότι τον Οκτώβριο ο όγκος κρατήσεων στην κρουαζιέρα διεθνώς ελαττώθηκε 80% με 90% συγκριτικά με το 2019.