ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κραυγή αγωνίας από τις ναυτιλιακές – Φουσκώνουν ζημίες και χρέη

kraygi-agonias-apo-tis-naytiliakes-foyskonoyn-zimies-kai-chrei0

Το τέλος του 2020 βρίσκει τις ναυτιλιακές εταιρείες σε εξαιρετικά δυσχερή θέση, με τα ταμιακά αποθέματα να έχουν εξαντληθεί και τα χρέη να αυξάνονται. Οι ζημίες προβλέπεται να υπερβούν τα 100 εκατομμύρια. Αυτό επισημαίνει σε επιστολή του προς τον υπουργό Ναυτιλίας, Γιάννη Πλακιωτάκη ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και υπογραμμίζει την ανάγκη για επέκταση των μέτρων στήριξης και το 2021. 

Στην επιστολή ο ΣΕΕΝ παραθέτει στοιχεία για την περίοδο Ιανουαρίου- Οκτωβρίου και τις εκτιμήσεις του για την πορεία το τελευταίο δίμηνο του έτους και το 2021. 

Μεταφορικό έργο 2020

Το μεταφορικό έργο επιβατών το 2020 αναμένεται να μειωθεί σε σχέση με το 2019 κατά:

ΕΠΙΒΑΤΕΣ     -10.300.000 (-55%)

Οχήματα ΙΧ     –  670.000 (-35%)

Φορτηγά          – 100.000 (-20%)

Ακόμα πιο απογοητευτική είναι η εικόνα στις γραμμές Αδριατικής όπου τα Ελληνικά πλοία παρουσιάζουν σημαντικά μειωμένη κίνηση και συγκεκριμένα:

ΕΠΙΒΑΤΕΣ        –  400.000 (-70%)

Οχήματα ΙΧ     –  100.000 (-60%)

Φορτηγά           –  13.000 (-8%)

Για τον υπολογισμό της κίνησης Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου ελήφθη υπόψη η αντίστοιχη κίνηση του 2019 και τα νέα μέτρα που ουσιαστικά απαγορεύουν πλην εξαιρέσεων τις μετακινήσεις.

Απώλεια εσόδων/Οικονομικά αποτελέσματα 2020

Δυστυχώς επιβεβαιώνονται οι προβλέψεις μας για απώλεια εσόδων τόσο στις Ακτοπλοϊκές γραμμές όσο και αυτές της Αδριατικής. Η μείωση των εσόδων και στις δύο γραμμές υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει τα €300.000.000.

Τα ζημιογόνα αποτελέσματα των εταιρειών αναμένεται να κυμανθούν μεταξύ 100.000.000 – € 130.000.000.

Προβλέψεις για το μεταφορικό έργο 2021

Πρώτο πεντάμηνο 2021: Ο αριθμός των κρουσμάτων παραμένει σήμερα υψηλός και  είναι βέβαιο ότι θα παραμείνουν σε ισχύ περιοριστικά μέτρα, ενώ διαπιστώνεται και απροθυμία των επιβατών να μετακινηθούν, ιδιαίτερα από τα νησιά προς την Αττική και τις μεγάλες πόλεις. Στο πρώτο πεντάμηνο του 2021 το μεταφορικό έργο θα είναι μειωμένο σε σχέση με το αντίστοιχο του 2020, λαμβανομένου υπόψη ότι η περίοδος  Ιανουαρίου – Μαρτίου (19/3) 2020 ήταν ιδιαίτερα θετική.

Τουριστική περίοδος 2021: Ο μεγάλος αριθμός των κρουσμάτων διεθνώς δεν μας επιτρέπει αισιόδοξες προβλέψεις. Ακόμα και στην περίπτωση που υπάρχουν θετικές εξελίξεις με το εμβόλιο, παραμένουν οι αμφιβολίες για τη δυνατότητα έναρξης σταδιακού εμβολιασμού πριν το τέλος του 2021. Επίσης αναφορικά με τον εσωτερικό τουρισμό, οι προβλέψεις δεν είναι ευνοϊκές γιατί υπάρχει μεγάλος προβληματισμός σε ότι αφορά τις ελεύθερες μετακινήσεις, λόγω πολλαπλασιασμού των κρουσμάτων στην Ηπειρωτική Χώρα.

Ας μην ξεχνάμε ότι η τουριστική περίοδος το 2020 ξεκίνησε με ελάχιστα κρούσματα:

25 έως 31 Μαΐου 2020: 46 κρούσματα και 4 θάνατοι

ενώ σήμερα τα κρούσματα είναι 357 φορές περισσότερα και οι θάνατοι 59 φορές:

5 έως 11 Νοεμβρίου 2020: 16.461 κρούσματα και 237 θάνατοι.

Συμπεράσματα

Σύμφωνα με τα παραπάνω δεν μπορούμε να βρούμε τους λόγους για τους οποίους μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι για το 2021, το οποίο είναι βέβαιο πως θα είναι μία εξίσου προβληματική χρονιά με το 2020, με προοπτική περαιτέρω μείωσης της κίνησης, συμπεριλαμβανομένης και της εμπορευματικής.

Απαραίτητα μέτρα ενίσχυσης των εταιρειών το 2021

  1. Καθορισμός των απαραίτητων δρομολογίων μέχρι 31/5.2021 με βάση τα δρομολόγια του 2020 και υπογραφή Συμβάσεων Δημόσιας Υπηρεσίας για την εκτέλεσή τους.
  2. Καθορισμός μισθωμάτων σύμφωνα με τα πραγματικά έξοδα των πλοίων τα οποία ήδη σας έχουν κοινοποιηθεί και γνωρίζετε.
  3. Παράταση της επιδότησης των εργοδοτικών εισφορών προσωπικού θάλασσας και ξηράς, μέχρι 31/5/2021.
  4. Μείωση 50% των λιμενικών εξόδων Λιμενικών Ταμείων και Οργανισμών Λιμένων.
  5. Εφαρμογή των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ και στα εισιτήρια των οχημάτων ΙΧ.
  6. Εφαρμογή χειμερινών συνθέσεων πληρωμάτων μέχρι 31/5/2021.
  7. Παράταση ισχύος της δυνατότητας αναστολή συμβάσεων εργασίας των ναυτικών μέχρι 31/5/2021.
  8. Επέκταση του μέτρο πληρωμής των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων σε 24 μήνες.
  9. Ανάλογα με τις εξελίξεις θα κατατεθούν προτάσεις και για την περίοδο από 1/6/2021.

Όπως προειδοποιεί ο Σύνδεσμος «σε περίπτωση μη ενίσχυσης των εταιρειών θα υπάρξουν προβλήματα σε ότι αφορά τη δυνατότητα εκτέλεσης των απαραίτητων δρομολογίων αλλά και μεγάλος κίνδυνος υποβάθμισης των Υπηρεσιών με απομάκρυνση πλοίων, και μάλιστα των σύγχρονων και μικρής ηλικίας, από τις Ελληνικές Ακτοπλοϊκές Γραμμές, σε μία περίοδο που κρίνεται απαραίτητη η ανανέωση του στόλου. Στην περίπτωση αυτή οι επιπτώσεις θα είναι πολύ σοβαρές λαμβανομένου υπόψη ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμα πλοία (έστω και μεγάλης ηλικίας) στη Διεθνή αγορά κατάλληλα για τις θαλάσσιες συγκοινωνίες μας».