ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Λιμνάζουν» 100 εκατ. ευρώ, την ώρα που οι αερομεταφορές βυθίζονται

Οι επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων αεροναυτιλίας μπορούν να μειώσουν το κόστος για τις αεροπορικές.

Κεφάλαια 100 εκατ. ευρώ που έχει αποδώσει από το 2015 έως το 2019 στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας για επενδύσεις ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας (Eurocontrol) «λιμνάζουν». Το ποσό αυτό μόνο για το 2019 ανέρχεται στα 20 εκατ. ευρώ, τη στιγμή που κατά την ίδια χρονική περίοδο οι χρεώσεις για αερολιμενικά τέλη στα αεροδρόμια τοποθετούνται σε 28,7 εκατ. ευρώ. Τα μεγέθη αυτά, που αποκάλυψε κατά τη διάρκεια πρόσφατης εκδήλωσης της Διεθνούς Ενωσης Αερομεταφορών (IATA) o διευθυντής Ασφάλειας και Υπηρεσιών Πτήσεων της ΙΑΤΑ Τζανκάρλο Μπουόνο, φανερώνουν ότι πολλά χρόνια προτού οι εγχώριες αερομεταφορές βρεθούν αντιμέτωπες με τον κορωνοϊό, ο… ιός της κακοδιαχείρισης πόρων που προορίζονται για επενδύσεις έδινε το «παρών».

Ωσότου η COVID-19 τεθεί υπό έλεγχο, οι παράγοντες των αερομεταφορών ζητούν τη θέσπιση ενιαίων υγειονομικών πρωτοκόλλων σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης και την καθιέρωση υποχρεωτικών τεστ πριν από την αναχώρηση, ενώ απώτερος στόχος είναι να εμπεδωθεί ότι το αεροπορικό ταξίδι είναι ιδιαίτερα ασφαλές εφόσον τηρούνται τα μέτρα. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, οι επόμενοι τρεις έως έξι μήνες, μέχρι δηλαδή τα μέσα της ερχόμενης άνοιξης, θα είναι ιδιαίτερα δύσκολοι για τους αερομεταφορείς και τις εταιρείες διαχείρισης αεροδρομίων, τους πρωταγωνιστές ενός κλάδου που συνεισφέρει στο ΑΕΠ με 10,2% και με 457.000 θέσεις εργασίας. 

Οι αεροπορικές εταιρείες αναμένεται να εξακολουθήσουν να κάνουν χρήση των κυβερνητικών μέτρων στήριξης, ενώ για τους διαχειριστές αεροδρομίων, εν προκειμένω τη «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών» (ΔΑΑ), είναι απαραίτητη και η χορήγηση αποζημίωσης για τη ζημία που έχει προκληθεί λόγω των μέτρων περιορισμού κυκλοφορίας. Αυτό δεδομένου ότι, εξαιρουμένων των πρώτων δύο μηνών της χρονιάς, η υποχώρηση της επιβατικής κίνησης στον ΔΑΑ από την άνοιξη έως και τον Οκτώβριο διαμορφώνεται στο 77%. Ως προς τη Fraport Greece, που διαχειρίζεται τα 14 μεγαλύτερα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, ύστερα από την προ διμήνου συνάντηση του πρωθυπουργού Κυρ. Μητσοτάκη με τους επικεφαλής της εταιρείας, υπάρχουν προσδοκίες για εξεύρεση αμοιβαίας επωφελούς λύσης σχετικά με τις απώλειες που έχει υποστεί η παραχωρησιούχος εταιρεία λόγω της πανδημίας. Πάντως, το δεύτερο αυτό lockdown, σύμφωνα με όσα αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, δεν αναμένεται να επιδεινώσει δραματικά τις επιδόσεις των εταιρειών διαχείρισης, δεδομένου ότι λαμβάνει χώρα σε ένα εποχικά αδύναμο τρίμηνο κι ενώ η επιβατική κίνηση έχει καταγράψει ήδη ελεύθερη πτώση.

Σε κάθε περίπτωση, όμως, τα βλέμματα του κλάδου είναι ήδη στραμμένα στη μετά COVID-19 εποχή. Γι’ αυτό, η υλοποίηση των επενδύσεων για τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων αεροναυτιλίας στα εγχώρια αεροδρόμια είναι μονόδρομος προκειμένου να μην επιστρέψουν οι καθυστερήσεις στη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας όταν κι εφόσον η κανονικότητα επανέλθει. Με τον τρόπο αυτό, το κόστος θα είναι δυνατόν να περιοριστεί για τις αεροπορικές, καθώς η μείωση των καθυστερήσεων θα επιτρέψει μεγαλύτερη συχνότητα πτήσεων. 

Προς την κατεύθυνση αυτή, καθοριστικός αναμένεται να είναι ο ρόλος της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ). H τελευταία θα αποτελέσει ανεξάρτητη αρχή, με λειτουργική ανεξαρτησία, διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, θα διαχειρίζεται τα έσοδα του Eurocontrol και θα διαχωριστεί από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, που συνιστά πάροχο υπηρεσιών αεροναυτιλίας. Το σχέδιο πτήσης στην εποχή μετά τον κορωνοϊό περιλαμβάνει και το αίτημα του κλάδου για χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ, που έχει μειωθεί στο 13% λόγω των συνθηκών που έχει προκαλέσει η πανδημία, αλλά παραμένει άγνωστο εάν θα αυξηθεί στο 24% όταν η υγειονομική κρίση ξεπεραστεί.