ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ετοιμο να απογειωθεί ξανά το Boeing 737 MΑΧ

Η American Airlines έχει ήδη προγραμματισμένες πτήσεις με αυτόν τον τύπο αεροσκάφους στις 29 Δεκεμβρίου, για το δρομολόγιο Νέα Υόρκη - Mαϊάμι.

H απαγόρευση πτήσεων για το μοντέλο Boeing 737 MΑΧ ήταν η μεγαλύτερη σε διάρκεια στην ιστορία της αεροπλοΐας, από τις 13 Μαρτίου 2019 μέχρι σήμερα.  Αναμένεται, όμως, σύντομα να αρθεί, δεδομένου ότι η Αμερικανική Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (FAA) θα δημοσιεύσει σήμερα 18 Νοεμβρίου οδηγία σχετικά με τους όρους που πρέπει να πληρούνται ώστε να επανέλθει το Boeing 737 MΑΧ σε λειτουργία, όπως αναφέρει σχετικό δημοσίευμα της Deutsche Welle. Αλλωστε, η American Airlines έχει ήδη προγραμματισμένες πτήσεις με αυτόν τον τύπο αεροσκάφους στις 29 Δεκεμβρίου για το δρομολόγιο Νέα Υόρκη – Mαϊάμι. Επειτα από δύο συντριβές αεροσκαφών και 346 θανάτους, το κάποτε «ευπώλητο» Boeing 737 MΑΧ καθηλώθηκε σε όλο τον κόσμο, διότι βασικές αιτίες των αεροπορικών τραγωδιών ήταν οι σοβαρές ελλείψεις και δυσλειτουργίες στο σύστημα πτήσης του, MCAS. Επιπλέον, οι πιλότοι δεν είχαν εκπαιδευθεί επαρκώς στα νέα συστήματα για λόγους εξοικονόμησης χρημάτων.

Πέρα από τα τραγικά λάθη στην υπόθεση Boeing 737 MΑΧ, αβλεψίες είχαν καταγραφεί και στον μηχανισμό επίβλεψης της κατασκευάστριας Boeing. Στην ουσία η Αμερικανική Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας είχε εκχωρήσει καθήκοντα εποπτείας στην ίδια την Βοeing. Τα τραγικά δυστυχήματα έβλαψαν όχι μόνο την αξιοπιστία της Boeing αλλά και της Αρχής, θέτοντας σε αμφισβήτηση ένα σύστημα έγκρισης μοντέλων αεροσκαφών που ίσχυε επί δεκαετίες. Κι αυτό, διότι τις οδηγίες της FAA υιοθετούσαν σχεδόν αυτόματα πολλές ομόλογες Αρχές ανά τον κόσμο. Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA), με έδρα την Κολωνία, έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα συμμετάσχει στο πρόγραμμα επαναφοράς των επίμαχων μοντέλων. Η ευρωπαϊκή Αρχή έχει εκφράσει ικανοποίηση για τις αλλαγές στο σύστημα MCAS, όπερ σημαίνει πως και οι ευρωπαϊκές εταιρείες θα μπορούν χρησιμοποιούν τα 737 ΜΑΧ. Tαυτόχρονα, η ΕΑSA ζήτησε την ανάπτυξη ενός νέου, εξελιγμένου αισθητήρα για τη σαφή ανίχνευση της κατάστασης πτήσης, κάτι που μπορεί  να διαρκέσει δύο χρόνια, όπως αναφέρει η DW.

Σε μια περίοδο που οι αερομεταφορές πλήττονται έντονα εξαιτίας της πανδημίας, ένας μεγάλος όμιλος στην Ευρώπη μπορεί να χαρεί με την επαναφορά των Boeing 737 ΜΑΧ. «Αυτό το μοντέλο είναι το “κλειδί” της στρατηγικής μας για το μέλλον, γιατί με το 737 MΑΧ θα μπορέσουμε να μειώσουμε κι άλλο το κόστος», ανέφερε ο επικεφαλής της Ryanair Εντι Γουίλσον. Η ιρλανδική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους είναι ο νούμερο 1 αγοραστής των συγκεκριμένων αεροσκαφών στην Ευρώπη με 135 παραγγελίες. Ωστόσο οι περισσότεροι από τους υπόλοιπους πελάτες της  Βοeing, συμπεριλαμβανομένων των Norwegian Air Shuttle (110 παραγγελίες), της Turkish Airlines (75) και της TUI (72), δεν φαίνεται να επείγονται για την παραλαβή των 470 αεροσκαφών που βρίσκονται σταθμευμένα στο Σιάτλ. «Με τον κορωνοϊό, κανείς δεν βιάζεται εκτός από την Boeing», σχολίασε ο ειδικός σε θέματα αεροπλοΐας Σον Μπρόντερικ από τον ειδικευμένο ενημερωτικό ιστότοπο Aviation Week. Κι αυτό, διότι η Boeing πληρώνεται μετά την παραλαβή των αεροσκαφών.

Παράλληλα, πολλοί πελάτες έχουν κάνει πίσω από τις αρχικές 4.400 παραγγελίες των 737 ΜΑΧ. Ηδη 1.043 παραγγελίες ακυρώθηκαν ή οι παραγγέλλοντες στράφηκαν σε άλλα μοντέλα. Πάντως ακόμη και για τις εταιρείες που θέλουν να επενδύσουν στα 737 ΜΑΧ, τα πράγματα δεν θα λειτουργήσουν αυτόματα. Οσοι πιλότοι έχουν εκπαιδευτεί στον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους θα πρέπει να ολοκληρώσουν πρόσθετη επιμόρφωση.