ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ανοικτά μαγαζιά με αυστηρούς όρους ζητούν οι έμποροι

Φωτ.EPA/ORESTIS PANAGIOTOU

Καταστροφικά για τις επιχειρήσεις τους θεωρούν οι λιανέμποροι τα κυλιόμενα lockdowns, ενδεχόμενο το οποίο αφήνουν ανοικτό οι λοιμωξιολόγοι, αλλά και που επικρατεί σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις επιχειρηματιών με αρμόδιους κυβερνητικούς παράγοντες. Το ενδεχόμενο ενός νέου lockdown τον Ιανουάριο δεν απέκλεισε, ερωτηθείς χθες, ούτε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στ. Πέτσας, μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ. Ο ίδιος, πάντως, άφησε ανοικτό το να ξεκινήσει σταδιακά η άρση των περιορισμών από την 1η Δεκεμβρίου, με το λιανεμπόριο να ανοίγει μετά τα σχολεία.

Οι λιανέμποροι ζητούν να ανοίξουν τα καταστήματα όσο το δυνατόν νωρίτερα –προκειμένου να περιοριστούν οι απώλειες του τζίρου των Χριστουγέννων, που αποτελούν και τη σημαντικότερη περίοδο για τον κλάδο– και να παραμείνουν ανοικτά ακόμη και εάν επιβληθούν πολύ αυστηρότερα μέτρα από αυτά που εφαρμόστηκαν τον Μάιο, όταν επαναλειτούργησε σταδιακά η οικονομική δραστηριότητα.

«Θέλουμε ανοικτό λιανεμπόριο με διάρκεια, ακόμη και με πιο αυστηρά μέτρα. Αλλωστε και την άνοιξη, μετά το lockdown, τα τηρήσαμε απόλυτα. Το δείχνουν τα στοιχεία. Υπενθυμίζω ότι και ο ίδιος ο πρωθυπουργός στις 23 Οκτωβρίου είχε δηλώσει ότι στις περιοχές που βρίσκονταν στο “κόκκινο”, θα έμενε ανοικτό το λιανεμπόριο διότι, όπως ο ίδιος είχε πει, δεν έχουμε δει μετάδοση από τα εμπορικά καταστήματα ή στα εμπορικά καταστήματα, όσο τουλάχιστον αυτά τηρούν τα μέτρα», επεσήμανε, μιλώντας στην «Κ», ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης.

Σε κάθε περίπτωση αυτό που ζητούν από την κυβέρνηση είναι τόσο ένας σχεδιασμός για την περίοδο των Χριστουγέννων αλλά και ένα μεσοπρόθεσμο πλάνο για την περίοδο έως την άνοιξη για τα οποία θα είναι εγκαίρως ενήμεροι και οι ίδιοι οι έμποροι, προκειμένου να κάνουν τον δικό τους προγραμματισμό, όσο βεβαίως αυτό είναι δυνατό, υπό τη σκιά των έκτακτων συνθηκών που δημιουργεί η πανδημία.

Ο λόγος που ζητούν ανοικτό λιανεμπόριο με διάρκεια και όχι το «ανοιγοκλείσιμο» της αγοράς; Κατ’ αρχάς, εάν γίνει ένα νέο lockdown τον Ιανουάριο ή τον Φεβρουάριο, σημαίνει ακόμη ένα πλήγμα, καθώς τότε είναι οι τακτικές χειμερινές εκπτώσεις. Ηδη στις αποθήκες και στα ράφια έχουν μείνει αδιάθετα προϊόντα που είχαν παραγγελθεί για την τρέχουσα περίοδο, που περιλαμβάνει την έναρξη της χειμερινής σεζόν, τις ενδιάμεσες χειμερινές εκπτώσεις, αλλά και την περίφημη Black Friday, την ημέρα των μεγάλων προσφορών, που φέτος είναι στις 27 Νοεμβρίου, όταν ακόμη δεν θα έχουν αρθεί τα περιοριστικά μέτρα.

Δεύτερον, είναι σημαντική η επιβάρυνση ακόμη και για την αλλαγή βιτρίνας και τη διακόσμηση των εσωτερικών και εξωτερικών χώρων των καταστημάτων, ειδικά μάλιστα εάν αυτή γίνει, και ξαφνικά ληφθεί μια απόφαση για νέο lockdown. Ειδικά οι μεγάλες αλυσίδες συχνά έχουν να αντιμετωπίσουν και το κόστος της διαφημιστικής δαπάνης, κόστος που, με αιφνιδιαστικές αποφάσεις, είναι χωρίς κανένα αντίκρισμα.

Αναφερόμενος στην εστίαση, ο κ. Πέτσας δήλωσε ότι ο σχεδιασμός προβλέπει επαναλειτουργία, χωρίς να αποκλείει περιορισμούς στο ωράριο, των εστιατορίων και των καφέ πριν από τα Χριστούγεννα, όχι όμως και των μπαρ και των κέντρων διασκέδασης.