ΑΝΑΛΥΣΗ

Ο «τσιγκούνης» Τ. Μπιερνάκι πλουτίζει εν μέσω πανδημίας

Φωτ. REUTERS/Andreas Gebert.

Ο Τόμαζ Μπιερνάκι δεν επιδιώκει την προσοχή. Ο Πολωνός 46χρονος επιχειρηματίας δεν έχει δώσει μεγάλες συνεντεύξεις μετά το ατύχημα, όπου διέλυσε τη Φεράρι του πριν από δέκα χρόνια, αλλά ούτε εμφανίστηκε το 2017 όταν εισήχθη η εταιρεία του, η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Dino, στο Χρηματιστήριο. Επίσης, η διοίκηση της τελευταίας απορρίπτει τα αιτήματα των επενδυτών να συναντηθούν μαζί της στη Βαρσοβία, ενώ τους αντιπροτείνουν τα κεντρικά της Dino σε απόσταση 310 χιλιομέτρων από την πρωτεύουσα της χώρας. 
Ωστόσο, η εταιρεία του δεν παύει να βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Η τιμή τής μετοχής της είχε μία θεαματική άνοδο της τάξεως του 88% από την αρχή της χρονιάς, καθισταμένη μία από εκείνες με τα μεγαλύτερα κέρδη στον πανευρωπαϊκό δείκτη Stoxx 600 – από την εισαγωγή της το 2017 έχει σχεδόν οκταπλασιαστεί και η χρηματιστηριακή αξία της Dino φθάνει στα 7 δισ. δολάρια. Κι αυτό συνέβη την ίδια στιγμή, κατά την οποία πολλοί παραδοσιακοί όμιλοι λιανεμπορίου αγωνίζονται να ορθοποδήσουν εξαιτίας των συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού. 

Αντιθέτως, αυτό που συνέβη με την Dino, η οποία επικεντρώνεται στις αγροτικές περιοχές της Πολωνίας, είναι ότι η καραντίνα για την ανάσχεση της ασθενείας τόνωσε ακόμα περισσότερο τις πωλήσεις της. «Οι επενδυτές της δεν δείχνουν να πτοούνται από το γεγονός ότι δεν μπορούν να συναντήσουν αυτοπροσώπως τον ιδρυτή της», παρατηρεί ο Λουκάζ Βατσέλκο, αναλυτής της Wood & Co. «Oρισμένοι, μάλιστα, ούτε καν έχουν επισκεφθεί ένα σούπερ μάρκετ Dino. Ωστόσο, αυτό που προσδίδει μεγαλύτερη αξιοπιστία στον ιδρυτή της Τόμαζ Μπιερνάκι είναι αυτός ο ίδιος τρόπος, με τον οποίο διοικεί την Dino, διαρκούσης της πανδημίας». 

Η δε περιουσία του διογκώθηκε και έφθασε στα 3,6 δισ. δολάρια, καλύπτοντας τη διαφορά με τον πλουσιότερο της Πολωνίας, τον Μίκαλ Σολόβοβ, που δραστηριοποιείται στο συνθετικό καουτσούκ, βάσει του Δείκτη Δισεκατομμυριούχων του  Bloomberg. Ο Μπιερνάκι έχει αποκτήσει και τη φήμη του σφιχτοχέρη, μιας και απορρίπτει τα αιτήματα για παραπάνω προσωπικό ή δαπάνες. Οσο για το βιογραφικό του, ακόμα και στην εταιρική ιστοσελίδα της Dino αλλά και τα σχετικά φυλλάδιά της δεν υπάρχουν στοιχεία για το μορφωτικό επίπεδό του ή τις δραστηριότητες, προτού την ιδρύσει παραπάνω από είκοσι χρόνια πίσω. 

Η διάλυση του κομμουνιστικού καθεστώτος έδωσε την πρώτη ευκαιρία στους επιχειρηματίες να εκμεταλλευθούν τον οικονομικό μετασχηματισμό της Πολωνίας. Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ ιδρύθηκε το 1999 και ακολουθούσε ήδη ανοδική πορεία, προτού ενσκήψει η πανδημία του κορωνοϊού και επισπεύσει την ανάπτυξή της. Την τελευταία τριετία τα ετήσια κέρδη της σχεδόν τριπλασιάστηκαν και μέσα σε λιγότερο από δέκα χρόνια το δίκτυο των καταστημάτων 12πλασιάστηκε. Οταν ξεκίνησε ο εγκλεισμός στην Πολωνία, οι καταναλωτές συνέρρευσαν στα καταστήματά της να αποθηκεύουν είδη για την καραντίνα, όπως κονσέρβες, μακράς διαρκείας γάλα, σαπούνι και βασικά καλλυντικά. 

Η εταιρεία, η οποία σημειωτέον δεν προσφέρει ηλεκτρονικές υπηρεσίες παράδοσης κατ’ οίκον, ανέφερε προ ημερών ότι ίσως θα είναι σε θέση να διευρύνει τα περιθώρια κέρδους της, χάρις στη συνεχιζόμενη επέκτασή της. Στα τέλη Σεπτεμβρίου διέθετε 1.371 σούπερ μάρκετ έναντι των 775 στα τέλη του 2017, ενώ κατέχει και το οικόπεδο, όπου έχουν κτιστεί. Ο Τόμαζ Μπιερνάκι άνοιξε το πρώτο Dino στην πόλη Γκοστίν στα δυτικά της χώρας και σύντομα αντιλήφθηκε ότι μπορεί να επεκταθεί σε γειτονικές περιοχές, αντί να ανταγωνιστεί τους κολοσσούς του λιανεμπορίου στα αστικά κέντρα. Ισως ο μεγαλύτερος κίνδυνος για την αποτίμηση της Dino να είναι ο πιο αργός ρυθμός στο άνοιγμα νέων σούπερ μάρκετ, αλλά προς το παρόν οι επενδυτές της απολαμβάνουν την ταχεία ανάπτυξη των δραστηριοτήτων της και είναι πρόθυμοι να καταβάλουν μία προσαύξηση για τις μετοχές της.