ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μαύρη λίστα με 89 κινεζικούς ομίλους ετοιμάζει ο Ντ. Τραμπ

Ενώ μετράει ημέρες για την αποχώρησή της, η κυβέρνηση Ντόναλντ Τραμπ σχεδιάζει να παρουσιάσει νέα μαύρη λίστα 89 κινεζικών βιομηχανιών, τις οποίες κατηγορεί ότι διατηρούν δεσμούς με τις ένοπλες δυνάμεις της Κίνας. Την είδηση αναφέρει αποκλειστικό ρεπορτάζ του Reuters, επικαλούμενο σχέδιο της λίστας που διέρρευσε στο ειδησεογραφικό πρακτορείο. Οπως τονίζει το Reuters, το εν λόγω έγγραφο εντοπίζει κινεζικές και ρωσικές επιχειρήσεις που, σύμφωνα με την Ουάσιγκτον, «έχουν στρατιωτικούς σκοπούς» και επομένως οι αμερικανικές επιχειρήσεις θα πρέπει εφεξής να αιτούνται άδεια για να πουλήσουν οτιδήποτε σε αυτές τις εταιρείες. Και βέβαια, σε αυτές τις περιπτώσεις η συνηθέστερη έκβαση είναι η άρνηση των αμερικανικών αρχών να εκδώσουν τη σχετική άδεια.

Εν ολίγοις, η κίνηση συνεπάγεται απαγόρευση στις αμερικανικές βιομηχανίες να πωλούν προϊόντα και τεχνολογία σε αυτές τις κινεζικές επιχειρήσεις. Οικονομικοί και πολιτικοί αναλυτές επισημαίνουν πως τα τελευταία αυτά σχέδια που δρομολογεί η απερχόμενη κυβέρνηση Τραμπ εγκυμονούν τον κίνδυνο κλιμάκωσης της έντασης ανάμεσα στο Πεκίνο και στην Ουάσιγκτον ενώ ετοιμάζεται να αναλάβει καθήκοντα η κυβέρνηση Τζο Μπάιντεν. 

Ανάμεσα στις κινεζικές επιχειρήσεις που θα βρεθούν στη μαύρη λίστα είναι και οι αεροδιαστημικές βιομηχανίες Commercial Aircraft Corp of China (COMAC), που σημειωτέον έχει επιταχύνει τις προσπάθειές της να ανταγωνιστεί σε διεθνές επίπεδο την αμερικανική Boeing και την ευρωπαϊκή Airbus, και η Aviation Industry Corporation of China (AVIC), καθώς και 10 συγγενείς επιχειρήσεις.

Αμερικανικοί κολοσσοί όπως οι General Electric και Honeywell είναι συστηματικοί προμηθευτές τόσο της COMAC όσο και της AVIC. Η απαγόρευση έρχεται, άλλωστε, σε μια στιγμή που η Boeing περιμένει να της δοθεί η άδεια των κινεζικών αρχών για να επαναφέρει στον αέρα το μοντέλο της 737 ΜΑΧ. Σημειωτέον ότι τον Μάρτιο του 2019 η Κίνα ήταν η πρώτη χώρα στον κόσμο που απαγόρευσε την πτήση των εν λόγω τζετ μετά τα δύο θανατηφόρα ατυχήματά τους. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως έτσι κι αλλιώς θα περνούσε ακόμη καιρός μέχρι να δώσει την άδειά της για να ξαναρχίσουν οι πτήσεις του μοιραίου μοντέλου.

Σχολιάζοντας τη διαρροή της είδησης, ο Κέβιν Γουόλφ, νομικός σύμβουλος της αμερικανικής κυβέρνησης και πρώην στέλεχος του υπουργείου Εμπορίου, τόνισε πως η συγκεκριμένη λίστα αφενός είναι απόρρητη και αφετέρου ενδέχεται να τροποποιηθεί, αλλά ενδέχεται να αργήσει η διαδικασία έγκρισής της και να μη γίνει υπό την κυβέρνηση Τραμπ. 

Η είδηση έχει ήδη προκαλέσει την αντίδραση του Πεκίνου. Ο Ζάο Λιζιάν, εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών, σχολίασε πως η Κίνα «εναντιώνεται σταθερά σε κάθε απρόκλητο περιορισμό που επιβάλλουν οι ΗΠΑ σε κινεζικές επιχειρήσεις». Ο ίδιος κατηγόρησε μάλιστα τις ΗΠΑ ότι παραβιάζουν συστηματικά την αρχή του ανταγωνισμού στην ελεύθερη αγορά, αλλά και τους διεθνείς κανόνες που διέπουν το εμπόριο και τις επενδύσεις ενώ υποστηρίζουν πως ενδιαφέρονται να τους προστατεύσουν. Προσέθεσε, δε, πως όταν δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό, οι κινεζικές επιχειρήσεις λειτουργούν πάντα σύμφωνα με τον νόμο και ακολουθούν κατά γράμμα την εκάστοτε τοπική νομοθεσία και το ρυθμιστικό πλαίσιο κάθε χώρας.

Πρώην αξιωματούχος της Ουάσιγκτον, που προτίμησε την ανωνυμία, χαρακτήρισε «κίνηση πρόκλησης» και μόνο την κατάρτιση ενός καταλόγου και τη δημοσιοποίησή του, ενώ πηγές της αεροδιαστημικής βιομηχανίας πιθανολογούν και πάλι αντίποινα από την Κίνα.
Δεν πρόκειται για τη μοναδική κίνηση κατά της Κίνας που επιχειρεί ο απερχόμενος πρόεδρος των ΗΠΑ στο τέλος της θητείας του. Πριν από 10 ημέρες εξέδωσε προεδρικό διάταγμα με το οποίο απαγόρευσε τις αμερικανικές επενδύσεις σε κινεζικές επιχειρήσεις που, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Ουάσιγκτον, είτε ανήκουν είτε ελέγχονται από τον κινεζικό στρατό.