ΑΝΑΛΥΣΗ

Μαθήματα επιβίωσης από τις γερμανικές ΜμΕ

mathimata-epiviosis-apo-tis-germanikes-mme-561182074

Στη βιομηχανική καρδιά της Γερμανίας, oι εταιρείες της μεταποίησης έχουν βρει τη συνταγή επιβίωσης σε συνθήκες πανδημίας. Ποια είναι αυτή; Συνεχίστε τις δαπάνες για έρευνα και ανάπτυξη, ακόμη και αν οι πωλήσεις ελαττώνονται, δημιουργήστε ένα χρηματικό απόθεμα, ώστε να καταρτίσετε ένα μακροπρόθεσμο επιχειρηματικό σχέδιο, δείξτε ευελιξία με τους εμπόρους για να διατηρήσετε ανέπαφες τις αλυσίδες εφοδιασμού, ακολουθήσετε έναν καινοτόμο τρόπο σκέψης και δείτε τις κρίσεις ως ευκαιρίες. Aυτή είναι σίγουρα μια στρατηγική που αποδίδει για ορισμένες από τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις της Γερμανίας (τις λεγόμενες Mittelstand), οι οποίες προσφέρουν σχεδόν το 60% όλων των θέσεων εργασίας στη χώρα. Τα ανωτέρω προκύπτουν από συνεντεύξεις με επικεφαλής έξι επιχειρήσεων. Επιπλέον, η γερμανική τράπεζα Commerzbank, ο μεγαλύτερος δανειστής των Mittelstand, δήλωσε ότι ο αριθμός των εταιρειών που χρειάζονταν «εντατική θεραπεία» αποδείχθηκε μικρότερος από όσο φοβόταν, ενώ οι πελάτες της δεν έδειχναν να βιάζονται να αποκτήσουν νέα όρια στις πιστώσεις τους.

Επί παραδείγματι, η διεθνώς γνωστή εταιρεία Stihl πήρε μια ασυνήθιστη πρωτοβουλία όταν η καραντίνα έπληξε τις πωλήσεις των προϊόντων της, ήτοι των αλυσοπρίονων, των χλοοκοπτικών και των κοπτικών μηχανημάτων κήπου. Εκείνη συνέχισε να τα κατασκευάζει. Επίσης, βοήθησε πελάτες της, δηλαδή ορισμένες εταιρείες λιανικής, να παραμείνουν βιώσιμοι, διευκολύνοντας την αποπληρωμή των οφειλών τους, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Stihl, Μπέρτραμ Καντσιόρα. Μόλις πέρασαν οι δύσκολοι μήνες, η ζήτηση αυξήθηκε για τα εργαλεία Stihl, διότι οι άνθρωποι, που βρίσκονταν σε εγκλεισμό, άρχισαν να περιποιούνται τους κήπους τους.

Αρχής γενομένης από τον Μάιο, οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά διψήφιο ποσοστό, ενώ το προσωπικό εργάζεται και τις Κυριακές για να ανταποκριθεί στις παραγγελίες. Ο κλάδος των εταιρειών με εργαλεία και υλικά κηποκομίας, βέβαια, κατά τη διάρκεια της κρίσης είχε μεγάλη ζήτηση. Εντούτοις, η ικανότητα της Stihl να επιβιώνει της καραντίνας με επιτυχία φανερώνει ένα ιδιαίτερο πλεονέκτημα των μικρομεσαίων εταιρειών στη Γερμανία, το ότι συνήθως είναι οικογενειακές, με μακροπρόθεσμο ορίζοντα στον σχεδιασμό τους και ισχυρούς ισολογισμούς.

Επιπροσθέτως, οι ΜμΕ στη συγκεκριμένη χώρα έχουν εν γένει μεγαλύτερο μέγεθος από ό,τι σε άλλα κράτη της Ευρωπαϊκής Ενωσης, όπως αποτυπώνεται σε έρευνες της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας (Eurostat). Ακόμη, το 90% των γερμανικών εταιρειών συνολικά ελέγχεται από οικογένειες, όπως αναφέρει η ένωση ΜμΕ, BVMW Mittelstand. Ως αποτέλεσμα, λιγότερες γερμανικές μικρομεσαίες εταιρείες στράφηκαν στις τράπεζες για δανεισμό την περίοδο Απριλίου – Σεπτεμβρίου εν συγκρίσει με τις αντίστοιχες στην Ισπανία, στην Ιταλία και στη Γαλλία, όπως δείχνει έρευνα της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.

Σε έρευνα της εταιρείας συμβούλων επιχειρήσεων McKinsey, εξάλλου, σε περισσότερες από 2.200 ΜμΕ σε πέντε ευρωπαϊκές χώρες τον Αύγουστο καταδείχθηκε ότι λιγότερες γερμανικές εταιρείες φοβούνταν ότι θα έπρεπε να αναβάλουν τα προγράμματα ανάπτυξης των δραστηριοτήτων τους από τις αντίστοιχες στη Γαλλία, στην Ιταλία, στην Ισπανία και στο Ηνωμένο Βασίλειο. «Λόγω του ότι το μεγαλύτερο μερίδιο της εταιρείας εξακολουθεί να ανήκει στην οικογένεια, ο δείκτης ιδίων κεφαλαίων είναι υψηλός και προσφέρει ένα καλό “μαξιλάρι” στις δύσκολες εποχές», τόνισε ο συνεργάτης της McKinsey, Νάικο Μορ, ειδικός σε θέματα Mittelstand. Η Arburg, οικογενειακή επιχείρηση κατασκευής μηχανών χύτευσης με έγχυση για επεξεργασία πλαστικών, κοντά στη Στουτγάρδη, εισήλθε στην πανδημία σε καλή οικονομική κατάσταση, γεγονός που της επέτρεψε να αντιμετωπίσει την κρίση. «Η πανδημία του κορωνοϊού δεν έχει καμία επίδραση στη μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη στρατηγική μας για την ανάπτυξη και την παραγωγή», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Arburg, Μίκαελ Χελ.