ΑΠΟΨΗ

Κανόνες κυκλοφορίας για την ψηφιακή αγορά

kanones-kykloforias-gia-tin-psifiaki-agora-561187999

Ακόμα και εν μέσω της χειρότερης κρίσης που οι περισσότεροι από εμάς έχουμε βιώσει ποτέ, οι ψηφιακές υπηρεσίες μάς βοηθούν να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε, να ασκούμε επιχειρηματική δραστηριότητα, να παραμένουμε ενημερωμένοι, να ψωνίζουμε, να ψυχαγωγούμαστε, να κοινωνικοποιούμαστε, να μένουμε σε επαφή με τους φίλους και τις οικογένειές μας ανά τον κόσμο. Οι ψηφιακές πλατφόρμες –μικρές και μεγάλες– έχουν αποκτήσει κεντρικό ρόλο στην οικονομία και την κοινωνία. Ακόμα και στη δημοκρατία μας.

Μαζί με αυτές τις άνευ προηγουμένου ευκαιρίες, υπάρχουν και πραγματικοί κίνδυνοι: το διαδικτυακό bullying, η ρητορική μίσους, τα fake news, η διαστρέβλωση της εκλογικής διαδικασίας, τα μη ασφαλή προϊόντα και τα προϊόντα απομίμησης, οι φραγμοί εισόδου σε αγορές για μικρούς παίκτες – η λίστα είναι μεγάλη.

Ακούσαμε το κάλεσμα των πολιτών και των εταιρειών. Το μήνυμα είναι σαφές: τα επιχειρηματικά και πολιτικά συμφέροντα ενός μικρού αριθμού μεγάλων εταιρειών δεν πρέπει να καθορίσουν το μέλλον μας. Η Ευρώπη πρέπει να θέσει τους δικούς της όρους. Ετσι, όπως έχουμε κάνει και για τον πραγματικό κόσμο, ήλθε η ώρα να οργανώσουμε και τον ψηφιακό.

Οι κανόνες μας για τις ψηφιακές υπηρεσίες στην Ευρώπη –την πιο περιζήτητη ενιαία αγορά στον κόσμο– χρονολογούνται από το 2000. Οι περισσότερες ψηφιακές πλατφόρμες δεν υπήρχαν καν τότε. Πρέπει να ανανεώσουμε την εργαλειοθήκη μας και να διασφαλίσουμε ότι οι κανόνες και οι αρχές μας θα γίνουν σεβαστές παντού: στην ψηφιακή όπως και στην πραγματική ζωή. Στις 15 Δεκεμβρίου θα παρουσιάσουμε τη νέα εκδοχή των κανόνων μας για τις ψηφιακές υπηρεσίες και αγορές, με δύο μείζονες νομοθετικές προτάσεις, που η μία συμπληρώνει την άλλη.

Η νέα δέσμη μέτρων νομοθετικής πράξης για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (Digital Services Act) θα επιβάλει νέες υποχρεώσεις και ευθύνες σε όλους τους ψηφιακούς διαμεσολαβητές, κυρίως πλατφόρμες, σχετικά με το περιεχόμενο που φιλοξενούν – όπου κι αν βρίσκονται στην Ε.Ε. Τομεακά νομοθετικά μέτρα θα ενταχθούν σε αυτό το οριζόντιο πλαίσιο και θα ορίσουν, ειδικότερα, τι αποτελεί παράνομο  περιεχόμενο –π.χ. ρητορική μίσους, τρομοκρατία, παιδική πορνογραφία ή πώληση παράνομων προϊόντων– και πώς θα αντιμετωπίζεται.

Πρέπει επιπλέον να  διασφαλίσουμε ότι οι ψηφιακές αγορές παραμένουν ανοιχτές στον ανταγωνισμό. Η δέσμη μέτρων νομοθετικής πράξης για τις Ψηφιακές Αγορές (Digital Markets Act) θα βάλει στο στόχαστρο την οικονομική συμπεριφορά εταιρειών που έχουν γίνει συστημικά σημαντικές. Το μέγεθος συνοδεύεται από ευθύνες. Οι ψηφιακοί «κλειδοκράτορες» (gatekeepers) θα πρέπει να συμμορφωθούν με μία σειρά σαφώς καθορισμένων απαγορεύσεων και υποχρεώσεων ώστε να μην υποπέσουν σε αθέμιτες συμπεριφορές. Οπως στους δρόμους μας οι οδηγοί αντιμετωπίζουν ένα μεγάλο εύρος κυρώσεων (πρόστιμα, προσωρινή έως και μόνιμη αφαίρεση αδειών οδήγησης), έτσι και το DMA θα προβλέπει ισχυρές, αναλογικές, σταδιακά επιβαλλόμενες κυρώσεις, με σκοπό την αποτροπή των αθέμιτων αυτών πρακτικών.

Με ένα σαφές και προβλέψιμο πλαίσιο για την ενιαία αγορά και με εξουσίες που παρέχουν τη δυνατότητα για ταχεία προληπτική δράση, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας επιβολής μέτρων, θα μπορέσουμε να αποτρέψουμε την επιβλαβή συμπεριφορά πριν καν συμβεί. Οπως οι κανόνες κυκλοφορίας, που δεν μας αποτρέπουν από το να φτάσουμε στον προορισμό μας – απλά διασφαλίζουν ότι όλοι θα ταξιδεύουμε με ασφάλεια.

* Η κ. Μαργκρέτε Βεστάγκερ είναι εκτελεστική αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μία Ευρώπη έτοιμη για την Ψηφιακή Εποχή.
** Ο κ. Τιερί Μπρετόν είναι επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς.