ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τέλος σε μια παράδοση 70 ετών βάζει η ΙΚΕΑ

telos-se-mia-paradosi-70-eton-vazei-i-ikea-561188077

Η πανδημία έχει επιφέρει ραγδαίες και τεράστιες αλλαγές σε πολλές εκφάνσεις της καθημερινής και οικονομικής ζωής, με κοινό παρονομαστή τη μεταφορά δραστηριοτήτων και επικοινωνίας στις ποικίλες ψηφιακές πλατφόρμες. Υπό το πρίσμα των αλλαγών αυτών, αλλά και εξαιτίας της ολοένα και μεγαλύτερης μετατόπισης της κατανάλωσης και των αγορών από τα φυσικά καταστήματα στο Διαδίκτυο, ο γνωστός σουηδικός όμιλος προσιτών επίπλων ΙΚΕΑ αποφάσισε να λάβει μια συναισθηματικά φορτισμένη απόφαση. Και αυτή έχει να κάνει με το να θέσει τέλος σε μια παράδοση εβδομήντα ετών και να διακόψει πλέον την έντυπη έκδοση του ετήσιου καταλόγου των προϊόντων της, υπό τη μορφή που τον γνωρίζουμε. Αξίζει να επισημανθεί πως πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες ετήσιες εκδόσεις σε παγκόσμια κλίμακα. 

Τα επίπεδα-ρεκόρ ο κατάλογος της ΙΚΕΑ τα έφθασε το 2016, όταν είχαν διανεμηθεί σε νοικοκυριά και στα ίδια τα καταστήματα της εταιρείες περισσότερα από 200 εκατ. αντίτυπα σε πιο πολλές από 50 χώρες. 

Σε μια ιστορική αναδρομή, θα διαπιστώσουμε πως ο πρώτος κατάλογος ΙΚΕΑ εκδόθηκε εν έτει 1951, ενώ στο εξώφυλλό του φιλοξενούσε μια πλέον διάσημη πολυθρόνα (τύπου μπερζέρας), τη λεγόμενη MK Wing Chair. Είχε τυπωθεί σε μόλις 285.000 αντίτυπα και διανεμήθηκε στη νότια Σουηδία, ενώ η φετινή έκδοση κυκλοφόρησε σε 40 εκατ. αντίτυπα.

Η απόφαση για τη διακοπή πλέον προβολής των ειδών της ΙΚΕΑ στο χαρτί αφορά την ευρύτερη στρατηγική της, η οποία στρέφεται πλέον στο ψηφιακό περιβάλλον, από όπου ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές θέλουν να εμπνέονται, ενώ εκεί κάνουν και τα ψώνια τους πλέον. Αλλωστε, το δωδεκάμηνο από την 1η Σεπτεμβρίου 2019 έως την 31η Αυγούστου 2020 οι πωλήσεις επίπλων και διαφόρων ειδών της ΙΚΕΑ διαμέσου του ψηφιακού της καταστήματος εμφάνισαν αύξηση της τάξης του 45%. «Ο αριθμός των αντιτύπων έχει ελαττωθεί, αλλά έχουμε αντιληφθεί κιόλας πως οι άνθρωποι είναι πλέον πολύ πιο εξοικειωμένοι στη χρήση του ιστότοπού μας, των εφαρμογών μας, αλλά και των σελίδων μας στα κοινωνικά δίκτυα», παρατηρεί ο Κάνραντ Γκρους, γενικός διευθυντής στην εταιρεία δικαιόχρησης Inter IKEA Systems, ενός βραχίονα του ομίλου Inter IKEA, ο οποίος είναι και ο κάτοχος του εμπορικού σήματος ΙΚΕΑ. Ο κ. Γκρους, επιπλέον, τονίζει ότι με τις εξελίξεις αυτές ο κατάλογος της ΙΚΕΑ εκπίπτει της σημασίας του. «Ολοένα και λιγότερο ενδιαφέρον φαίνεται να έχει πια για την πελατεία μας», υπογράμμισε 

Ο Κόνραντ Γκρους, ένας βετεράνος της ΙΚΕΑ, ανέλαβε την τελευταία του θέση φέτος τον Ιούνιο. Εξομολογείται πως είναι συναισθηματικά φορτισμένη η απόφαση για την κατάργηση του τυπωμένου καταλόγου, διότι αποτελεί σημαντικό τμήμα της ΙΚΕΑ τόσο για τον ίδιο όσο και για πολλούς  εργαζομένους, οι οποίοι μεγάλωσαν με αυτόν. «Ο κατάλογος έχει πολύ μεγάλη σημασία για εμάς», εξομολογείται.

Επιπλέον, δεν παρέλειψε ο κ. Γκρους να αναφέρει, αλλά χωρίς επιπλέον συγκεκριμένα στοιχεία, πως ο κατάλογος απάρτιζε σημαντικό μέρος του προϋπολογισμού μάρκετινγκ της ΙΚΕΑ. Οσο για τα χρήματα, τα οποία εξαιτίας της κατάργησής του θα εξοικονομηθούν, αυτά θα διοχετευθούν σε εκστρατείες ψηφιακής προώθησης και διαφήμισης προϊόντων, αλλά και σε άλλους διαύλους προβολής της ΙΚΕΑ. 
Η τελευταία πάντως δεν θα παύσει να έχει παρουσία και σε έντυπη μορφή, διότι ετοιμάζει μια μικρότερου βεληνεκούς έκδοση, η οποία αποσκοπεί στο να προσφέρει ιδέες για την επίπλωση του σπιτιού και θα διατίθεται στα καταστήματα ΙΚΕΑ από το 2021, σύμφωνα με τον Κόνραντ Γκρους. Τέλος, ο διάσημος κατάλογος ΙΚΕΑ είχε δεχθεί προ οκταετίας σφοδρές επιθέσεις για την αμφιλεγόμενη πολιτική ισότητας της εταιρείας, διότι στη σαουδαραβική έκδοσή του είχε αφαιρέσει τις φωτογραφίες γυναικών, οι οποίες υπήρχαν σε όλες τις άλλες διεθνείς εκδοχές του.