ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Καθίζηση επιβατικής κίνησης και τον Νοέμβριο στο «Ελ. Βενιζέλος»

kathizisi-epivatikis-kinisis-kai-ton-noemvrio-sto-el-venizelos-561190450

Συνεπείς με την… παράδοση των τελευταίων μηνών είναι, λόγω πανδημικής κρίσης, οι επιδόσεις της επιβατικής κίνησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» για τον Νοέμβριο, που αποτελεί τον ένατο κατά σειρά μήνα κατά τον οποίο ο αριθμός των επιβατών καταγράφει υψηλή διψήφια υποχώρηση. Στις επιδόσεις του προτελευταίου μήνα του έτους, όμως, αποτυπώνεται η επίδραση των νέων περιοριστικών μέτρων που επιβλήθηκαν στην κυκλοφορία και στις μετακινήσεις από τις 7 Νοεμβρίου και εξής. 

Ως εκ τούτου, η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου μειώθηκε κατά 84,2%, σε περίπου 263.000 άτομα, σε σχέση με τα αντίστοιχα επίπεδα του 2019. Οι επιβάτες τόσο των πτήσεων εσωτερικού όσο και των διεθνών πτήσεων υποχώρησαν σε ποσοστό 80% και 86%, αντίστοιχα. Συνολικά κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου, η κίνηση του αεροδρομίου διαμορφώθηκε σε 7,8 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας πτώση της τάξεως του 67,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας κατά την περίοδο Μαρτίου – Νοεμβρίου. Η διεθνής κίνηση μειώθηκε κατά 70,5%, ενώ οι επιβάτες εσωτερικού παρουσίασαν πτώση της τάξεως του 59,9%.

Εκτός από την επιβατική κίνηση, ένα ακόμη μέγεθος φανερώνει το πλήγμα της πανδημίας στις αερομεταφορές. Ο λόγος για τον δείκτη κύκλου εργασιών στις αεροπορικές μεταφορές του τρίτου τριμήνου 2020 της ΕΛΣΤΑΤ, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του τρίτου τριμήνου 2019, που παρουσίασε μείωση 69%, έναντι αύξησης 1,7% που σημειώθηκε κατά τη σύγκριση της αντίστοιχης περιόδου του έτους 2019 με το 2018.

Η υποχώρηση της επιβατικής κίνησης λόγω της πανδημίας, που συνεπάγεται δραματική μείωση των εσόδων, αποτελεί την αιτία για την οποία ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών θεωρεί αναγκαία τη λήψη κρατικής αποζημίωσης. Το αίτημα της εταιρείας για λήψη αποζημίωσης βασίζεται στο άρθρο 31 περί ανωτέρας βίας της κυρωθείσας, το 1995, από τη Βουλή σύμβασης παραχώρησης. Οι διατάξεις του εν λόγω άρθρου περιλαμβάνουν την επιδημία και τον λοιμό στις περιπτώσεις ανωτέρας βίας. Εκτιμάται ότι η στήριξη που θα μπορούσε να παρασχεθεί στον ΔΑΑ θα περιλαμβάνει τη μείωση του ετήσιου ανταλλάγματος που καταβάλλει στο Δημόσιο για την παραχώρηση του «Ελευθέριος Βενιζέλος». 

Σε αυτή την περίπτωση διασφαλίζεται αφενός η ισχυρή στήριξη της εταιρείας και αφετέρου η επαύξηση της αξίας του ποσοστού του Δημοσίου, που διαμορφώνεται συνολικά σε 55%. Σημειώνεται ότι σε εξέλιξη είναι ο διαγωνισμός για την πώληση από το ΤΑΙΠΕΔ ποσοστού 30% της ΔΑΑ, γεγονός που σημαίνει ότι μετά το πέρας της διαδικασίας το Δημόσιο θα διακρατεί το 25% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας. Το ζητούμενο, όμως, είναι να ανακάμψει ο κλάδος των αερομεταφορών. Οπως αναφέρει πρόσφατη μελέτη για τη δημιουργία ενιαίων υγειονομικών πρωτοκόλλων στις πτήσεις, τα εντοπισμένα κρούσματα κορωνοϊού μεταξύ των επιβατών είναι υποπολλαπλάσια σε σχέση με αυτά που ανιχνεύονται στον γενικό πληθυσμό. 

Ως εκ τούτου, οι επιβάτες δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζονται ως ομάδα υψηλού κινδύνου, εκτός κι αν έχουν διαπιστωμένα έρθει σε επαφή με κρούσματα COVID-19. Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) προτείνει οι επιβάτες να υπόκεινται στους κανόνες που ισχύουν για τον τοπικό πληθυσμό.