ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αυστηρότερους κανόνες θέτει στους γίγαντες του Internet η Ε.Ε.

Πριν από τρία χρόνια η Ευρωπαϊκή Ενωση κινήθηκε κατά του τεχνολογικού κολοσσού της Google και αυτό είχε φανεί ως μία πολύ τολμηρή πράξη κατά του αθέμιτου ανταγωνισμού, ενώ η εταιρεία τιμωρήθηκε με πρόστιμο 2,42 δισ. ευρώ. Η Κομισιόν διά στόματος της εκτελεστικής της αντιπροέδρου Μαργκρέτε Βεστάγκερ απεφάνθη, κατόπιν έρευνας, ότι ο όμιλος είχε κάνει κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης του στην αγορά, δίνοντας προτεραιότητα στη δική της πλατφόρμα σύγκρισης αποτελεσμάτων βάσει της μηχανής αναζήτησής της.

Η Google υποχρεώθηκε να προσφέρει ισότιμη μεταχείριση στις ανταγωνιστικές υπηρεσίες, αλλά στην ουσία για πολλούς παίκτες στον κλάδο της υψηλής τεχνολογίας στην Ευρώπη ο αντίκτυπος είναι μηδαμινός, σύμφωνα με τους Financial Times. Ωστόσο, η Κομισιόν προετοιμάζει δύο νομοθετήματα για να περιορίσει την ισχύ και την επιρροή των «φρουρών του Διαδικτύου», δηλαδή των τεχνολογικών κολοσσών Amazon, Google, Facebook και με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην απαιτούνται χρονοβόρες και πολυετείς διαδικασίες ερευνών, αλλά να αντιμετωπίζονται τα θέματα εντός μηνών.

Στο τραπέζι υπάρχει και η πρόταση διάσπασής τους, εάν κατ’ εξακολούθησιν δεν συμμορφώνονται με τη νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία, την οποία έκανε ο επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς, Τιερί Μπρετόν. Στόχος ακόμα είναι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ορίσει εξαρχής τους κανόνες του παιχνιδιού για τους ομίλους, ώστε να γνωρίζουν τι επιτρέπεται στην Ε.Ε., και μάλιστα σε μία περίοδο κατά την οποία οι Βρυξέλλες επιδιώκουν να αποκαταστήσουν τις διμερείς τους σχέσεις με την Ουάσιγκτον. Δεδομένου ότι ήδη έχει δημιουργηθεί και στην Αμερική ευνοϊκό κλίμα για να χαλιναγωγηθούν οι τεχνολογικοί κολοσσοί, ίσως να είναι πιο εύκολη η προώθηση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Αλλά θα πρέπει να κρατηθούν και ισορροπίες, ώστε να μη θεωρηθεί ότι αυτή η πρωτοβουλία της Ε.Ε. έχει στοχοποιήσει αποκλειστικά αμερικανικές εταιρείες προς όφελος των ευρωπαϊκών. Συν τοις άλλοις, και εντός Ε.Ε. υπάρχουν αντίρροπες δυνάμεις, διότι ορισμένοι επιθυμούν οι νέοι ευρωπαϊκοί κανόνες ουσιαστικά να φωτογραφίζουν τους αμερικανικούς γίγαντες, ενώ άλλοι να υπάρχει αφενός ένα πιο χαλαρό πλαίσιο, αφετέρου να μη βρεθούν σε δυσχερή θέση μικρότερες εταιρείες του κλάδου στην Ευρώπη.

Οι νέες προτάσεις της Ε.Ε. αφορούν η μεν πρώτη τη νομοθεσία ψηφιακών υπηρεσιών, η οποία θα διασαφηνίζει τις αρμοδιότητες των ιντερνετικών επιχειρήσεων με γνώμονα την αφαίρεση παράνομου περιεχομένου ή ψευδεπίγραφων προϊόντων, διότι πλέον ζητούνται από τους τεχνολογικούς ομίλους να πληρούν αυστηρότερες προδιαγραφές. Επιπλέον, όπως αναφέρουν οι F.T., θα οριστούν πιο ξεκάθαροι νόμοι για τη διαφάνεια και την παραπληροφόρηση επί των διαφημίσεων. Σήμερα, μεγάλες πλατφόρμες αφαιρούν ακατάλληλο προϊόν ή περιεχόμενο, μόνον κατά το δοκούν και χωρίς αυτό να επισείει νομικές συνέπειες.

Η δεύτερη νομοθετική πρωτοβουλία της Ε.Ε., η επονομαζόμενη «νομοσχέδιο ψηφιακής αγοράς», θα επιβάλει νέους περιορισμούς στον έλεγχο των πλατφορμών. Θα προβλέπει σειρά κανόνων, βάσει των οποίων θα είναι σαφές ποιες δραστηριότητες είναι νόμιμες, χωρίς οι Αρχές να πρέπει να προβούν σε μακρές έρευνες για να αποδείξουν τη ζημία επί των καταναλωτών. Επίσης, θα προβλέπει οι Αρχές να έχουν τη δυνατότητα διεξαγωγής έρευνας σε διαφορετικούς κλάδους της οικονομίας, όπου δυνητικά θα εμφανιστούν νέες πλατφόρμες με ενισχυμένη εξουσία. Οι μεγάλοι κολοσσοί, όπως εν γένει εκτιμούν διεθνώς οι ρυθμιστικές αρχές, εκμεταλλεύονται τον έλεγχο στις αγορές, όπου και οι ίδιοι πουλάνε προϊόντα και υπηρεσίες για να θέσουν σε δυσμενή θέση μικρότερους ανταγωνιστές.