ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ψηφιακά θα γίνουν οι εορταστικές αγορές

psifiaka-tha-ginoyn-oi-eortastikes-agores-561190531

Η στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο συνολικά και ειδικά τώρα στην εορταστική περίοδο έχει επιταχυνθεί από την πανδημία του κορωνοϊού, που περιόρισε τους ανθρώπους στο σπίτι τους, ενώ και η μείωση των εξόδων για ψώνια λόγω της γενικότερης δυσπραγίας, είναι ορισμένες από τις νέες τάσεις στην κατανάλωση. Αυτά αναφέρονται στη σχετική έρευνα για τον Δείκτη Μελλοντικού Καταναλωτή της Ernst & Young, της εταιρείας ερευνών αγοράς και συμβούλων επιχειρήσεων.

Τονίζεται, μάλιστα, ότι οι ψηφιακές αγορές υιοθετούνται και μακροπρόθεσμα για ορισμένες κατηγορίες προϊόντων σε διεθνές επίπεδο. Συμμετείχαν στη διαδικασία 14.467 καταναλωτές και περισσότεροι από το ένα τρίτο, ποσοστό 37%, εκτιμούν πως τουλάχιστον για έναν χρόνο  ακόμα θα συνεχίσει η πανδημία να επηρεάζει τη ζωή τους. Το ποσοστό αυτό εκτοξεύεται στο 43% στην Ευρώπη και στο 66% στην Ιαπωνία, ενώ οι καταναλωτές στην Ινδία (19%) και την Κίνα (18%) εμφανίζονται αισθητά πιο αισιόδοξοι. Σε παγκόσμιο επίπεδο, τώρα, οι καταναλωτές πιστεύουν ότι ο τρόπος με τον οποίο ψωνίζουν θα αλλάξει μακροπρόθεσμα, ενώ το 39% δηλώνουν ότι πλέον θα ψωνίζουν ηλεκτρονικά και προϊόντα, που παραδοσιακά αγόραζαν από φυσικά καταστήματα.

Η έρευνα της EY έδειξε ότι οι καταναλωτές στην Κίνα και σε μικρότερο βαθμό στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι πιθανότερο να κάνουν ηλεκτρονικές αγορές και να χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο ως το κύριο κανάλι των αγορών τους, εάν συγκριθούν με καταναλωτές άλλων χωρών. Αντίθετα, οι καταναλωτές στη Γερμανία και τη Γαλλία δεν είναι τόσο εξοικειωμένοι με αυτήν την ιδέα. Συνολικά, οι ηλεκτρονικές συσκευές και τα προϊόντα τεχνολογίας αποτελούν κατηγορία προϊόντων, που οι ερωτηθέντες σε ποσοστό 53% εκτιμούν ότι θα αγοράζουν κυρίως ηλεκτρονικά, ενώ, παράλληλα, δηλώνουν ότι προτιμούν τα ποτά και τα φρέσκα τρόφιμα να τα προμηθεύονται από τα κανονικά καταστήματα.

Πάντως, ο βαθμός διείσδυσης των ηλεκτρονικών αγορών στην κατηγορία των φρούτων και λαχανικών εξακολουθεί να είναι ο χαμηλότερος στις περισσότερες αγορές. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, το 55% των καταναλωτών αγόρασε τα είδη αυτά ηλεκτρονικά, τουλάχιστον μία φορά. Από αυτούς, το 42% δηλώνει ότι πλέον παραγγέλνει φρούτα και λαχανικά μέσω Διαδικτύου συχνότερα σε σχέση με το παρελθόν εξαιτίας της πανδημίας.

Επίσης, αναφορικά με το μέλλον, το 19% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι θα προβεί κυρίως σε ηλεκτρονικές αγορές για φρέσκα τρόφιμα και το 16% για μη αλκοολούχα ποτά (από 3,4% και 1,6% αντιστοίχως το 2019). Αυτό δείχνει ότι οι διαδικτυακές αγορές, ακόμη και σε κατηγορίες χαμηλής διείσδυσης, βρίσκονται σε άνοδο κι αυτό ίσως να μην αλλάξει μετά την πανδημία. Επιπροσθέτως, η ΕΥ στην έρευνά της σημειώνει πως οι κατηγορίες, για τις οποίες οι καταναλωτές είναι πιο πιθανό να προτιμήσουν τις ηλεκτρονικές αγορές, ταυτίζονται με εκείνες στις οποίες θα ήθελαν να υπάρχουν υπηρεσίες εξυπηρέτησης, επισκευών, αλλά και να δίδονται συμβουλές, όπως οι ηλεκτρονικές συσκευές, τα καλλυντικά και τα είδη περιποίησης, η ένδυση, η υπόδηση και τα αξεσουάρ.

Ως αποτέλεσμα της πανδημίας, το 40% των ερωτηθέντων έχει μείωση εισοδημάτων, ενώ 60% είναι πιο εγκρατείς στα έξοδά τους. Το 41% των καταναλωτών έχει μειώσει τις δαπάνες για μη βασικά προϊόντα, ενώ το 46% αναβάλλει την αγορά άλλων ακριβότερων ειδών. Αυτές οι τάσεις καταδεικνύουν μια  δυνητικά πιο υποτονική περίοδο εορταστικών αγορών. Τέλος, αν και πάνω από τους μισούς, ποσοστό 54%, εκτιμούν ότι θα κάνουν αγορές την επόμενη καταναλωτική περίοδο ή στις εκπτώσεις, η έρευνα της ΕΥ δείχνει πως το 42% των καταναλωτών παγκοσμίως θα δαπανήσει λιγότερα φέτος τα Χριστούγεννα σε σύγκριση με πέρυσι.