Τεστ αντοχής για τις διεθνείς αλυσίδες λιανεμπορίου

Τεστ αντοχής για τις διεθνείς αλυσίδες λιανεμπορίου

2' 29" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αν μπορούσαμε να περιγράψουμε γλαφυρά και κάπως απλοϊκά το τι συμβαίνει στο λιανεμπόριο διεθνώς θα λέγαμε ότι τη στιγμή κατά την οποία πρόκειται να πάρει μια ανάσα, αμέσως την επόμενη βρίσκεται σε κατάσταση ασφυξίας. Κι αυτό αποδεικνύεται από τα τελευταία στοιχεία των μεγάλων ομίλων ένδυσης και υπόδησης, όπως είναι οι Η&M και Inditex, που αφορούν τις δραστηριότητές τους το τρίτο τρίμηνο, μιας και δείχνουν ξαφνικό «πάγωμα» των πωλήσεων, όπως αναφέρει σε σχετικό του δημοσίευμα το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg. 

Οταν το φθινόπωρο επανέκαμψε δριμύτερη η πανδημία, η όποια νεοπαγής ανάκαμψη του λιανεμπορίου κατά το θέρος διακόπηκε αιφνιδίως. Οπως ανέφεραν η σουηδική αλυσίδα Η&Μ και η ισπανική Inditex, μητρική της Zara μεταξύ άλλων, οι άνθρωποι μείωσαν τις δαπάνες για ρούχα, όταν επιβλήθηκαν νέα μέτρα. Από τα τέλη Οκτωβρίου έως και τον Νοέμβριο, οι πωλήσεις της H&M ελαττώθηκαν δραστικά κατά 22%, όπως ανακοίνωσε χθες η ίδια η εταιρεία, ενώ αντιστοίχως η Inditex ανέφερε ότι τον Νοέμβριο η πτώση ήταν 19% και 13% το πρώτο δεκαήμερο Δεκεμβρίου.

Η πανδημία έχει αποδειχθεί ένα σοβαρό τεστ αντοχής για τους λιανεμπόρους σε όλον τον κόσμο, αποκαλύπτοντας πόσο ισχυρά ή όχι είναι τα δίκτυα των φυσικών τους καταστημάτων και οι ψηφιακές τους δραστηριότητες. Η ανάκαμψη, λοιπόν, που επετεύχθη το καλοκαίρι φάνηκε πόσο ευπαθής ήταν. 

Οι κυβερνήσεις απέσυραν τα μέτρα, αλλά οι καταναλωτές δεν χρειάζονταν τα όσα είχαν ήδη στα ράφια τα μαγαζιά, αλλά ρούχα για την επόμενη εποχή. Οπότε αυτό εξηγεί το γιατί οι πωλήσεις της Inditex (Zara, Massimo Dutti, Bershka, Zara Home, Stradivarius κ.ά.) βαίνουν μειούμενες επί εννέα μήνες συνεχώς. Στη δε Γερμανία τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα, μιας και στη συγκεκριμένη αγορά και εν μέσω χριστουγεννιάτικης περιόδου επιβάλλεται αυστηρότερος εγκλεισμός. Συν τοις άλλοις, τοπικά περιοριστικά μέτρα έχουν επιβληθεί και σε άλλες χώρες, όπως η Βρετανία. Χθες, η τιμή της μετοχής της σουηδικής εταιρείας υποχώρησε 3,2% και της ισπανικής 2,3%.

Η διοίκηση της Inditex ανέφερε πως το τρίμηνο Αυγούστου – Οκτωβρίου είχε πωλήσεις 6,05 δισ. ευρώ, μειωμένες κατά 10%, και κέρδη 866 εκατ. ευρώ, ελαττωμένα κατά 13% εν συγκρίσει με το ίδιο διάστημα του 2019. «Ο όμιλος αντιμετωπίζει μία πολύ περιπεπλεγμένη κατάσταση για το λιανεμπόριο εν συνόλω, αλλά αποδεικνύεται ότι μπορεί να κάνει καλό έλεγχο στα κόστη και τα περιθώρια κέρδους», δήλωσε ο διαχειριστής κεφαλαίων Γκονθάλο Λάρντιες της Andbank Wealth Management Spain – σύμφωνα με την Inditex, τα αποθέματά της ελαττώθηκαν 11% και οι δαπάνες 17% το τρίμηνο Αυγούστου-Οκτωβρίου. Επίσης, ανέφερε πως προσωρινά παραμένουν κλειστά ορισμένα από τα καταστήματά της σε ποσοστό 8% και 10% τα Σαββατοκύριακα, ενώ ανά περίπτωση υπάρχουν και περιορισμοί στις ώρες λειτουργίας τους.

Στον σουηδικό κολοσσό της H&M το τέταρτο τρίμηνο του οικονομικού έτους, που έληξε στις 30 Νοεμβρίου, τα έσοδα ελαττώθηκαν 10% σε όρους σουηδικής κορώνας. Τον Οκτώβριο είχε, μάλιστα, δηλώσει ότι θα κλείσει οριστικά 250 καταστήματα το 2021, μειώνοντας τον αριθμό τους συνολικά κατά 5%. Μέχρι τις αρχές της εβδομάδας είχε προσωρινά κλειστά 130 μαγαζιά από τα 1.100 του Νοεμβρίου, αν και συντόμως, όπως ανέφερε τέλος η Η&Μ, θα κατεβάσει τα ρολά σε όλα τα καταστήματα σε Γερμανία και Ολλανδία.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή