Με όχημα την «Αργώ» η αντιμετώπιση των κόκκινων δανείων

Με όχημα την «Αργώ» η αντιμετώπιση των κόκκινων δανείων

2' 21" χρόνος ανάγνωσης

Την ονομασία «Αργώ» που κατά την ελληνική μυθολογία, ήταν το πλοίο στο οποίο επιβιβάστηκαν οι Αργοναύτες με σκοπό να πάρουν το χρυσόμαλλο δέρας από την Κολχίδα, δανείζεται η Asset Management Company (AMC), δηλαδή η bad bank, που προτείνει η Τράπεζα της Ελλάδος για την αντιμετώπιση του αποθέματος των κόκκινων δανείων, που έχουν οι τράπεζες στους ισολογισμούς τους.

Οι λεπτομέρειες της πρότασης, στην οποία αναφέρεται στη σημερινή του συνέντευξη στο «MR» ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας, αναλύθηκαν χθες από τον διευθυντή της διεύθυνσης χρηματοπιστωτικής σταθερότητας της ΤτΕ κ. Σπύρο Παντελιά στο πλαίσιο του Capital Link Forum. Η  δημοσιοποίηση συνέπεσε με την παρουσίαση από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της πρότασής για τη δημιουργία εθνικών bad banks προκειμένου οι τράπεζες να διαχειριστούν το πρόβλημα των μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPEs) που θα αφήσει πίσω της η κρίση της πανδημίας.

Το project Argo, όπως προτείνεται από την ΤτΕ, βασίζεται στη λογική της μη επιβάρυνσης του Έλληνα φορολογούμενου, αφού οι τράπεζες που θα θελήσουν να μεταφέρουν τα κόκκινα δάνεια στην AMC, θα πρέπει να καταβάλλουν ετήσιο φόρο εισόδου στο σχήμα για πέντε συνεχή χρόνια.

Ο φόρος θα ισούται με το 6,4% της καθαρής λογιστικής αξίας των μη εξυπηρετούμενων δανείων που θα μεταφέρουν στην AMC. O φόρος εισόδου θα πληρώνεται έναντι της εγγύησης που θα παρέχει το δημόσιο για τη ζημιά που θα προκύπτει από την αποτίμηση του χαρτοφυλακίου μεταξύ της τιμής μεταφοράς τους στην AMC και της τιμής βάσει της οποίας θα το αγοράζουν οι επενδυτές. Ο φόρος θα καταβάλλεται κατά 61% σε μετρητά και κατά 39% μέσω συμψηφισμού με τον αναβαλλόμενο φόρο (DTC). 

Με τον τρόπο η λύση «Αργώ» επιχειρεί να αντιμετωπίσει ταυτόχρονα το υψηλό απόθεμα των μη εξυπηρετούμενων δανείων, που διαμορφώνεται στο 37% του χαρτοφυλακίου των ελληνικών τραπεζών και της χαμηλής ποιότητας του κεφαλαίου τους, που σε ποσοστό 75% αποτελούνται από αναβαλλόμενο φόρο.

Εκτός από τον ετήσιο φόρου εισόδου, το Δημόσιο θα αποζημιώνεται για την παροχή της εγγύησης λαμβάνοντας προμήθεια, ενώ θα κρατά και το 90% των τίτλων χαμηλής διαβάθμισης (junior notes) που θα εκδοθούν.

Η «Αργώ», όπως εξήγησε ο κ. Παντελιάς θα τιτλοποιεί τα κόκκινα δάνεια που θα μεταφέρουν οι τράπεζες στο σχήμα και θα πουλά το 50% των τίτλων υψηλής διαβάθμισης (senior notes) καθώς και το 100% των τίτλων ενδιάμεσης διαβάθμισης (mezzanine notes) και χαμηλής διαβάθμισης (junior notes) σε ιδιώτες επενδυτές. Το κράτος θα λαμβάνει το 90% των λεγόμενων super junior τίτλων, δηλαδή ακόμη χαμηλότερης διαβάθμισης, ενώ η τράπεζα θα διατηρεί το 50% των senior και το 10% των junior.

Η «Αργώ», όπως σημείωσε ο κ. Παντελιάς θα επιτρέψει στις τράπεζες να παρουσιάζουν έναν καθαρότερο ισολογισμό, δίνοντάς τους χρόνο να υλοποιήσουν τα επιχειρηματικά τους σχέδια και ενισχύοντας παράλληλα την οικονομική σταθερότητα. Το σχήμα όπως υπογράμμισε, μπορεί να συμπληρώσει τον «Ηρακλή», διευρύνοντας την εργαλειοθήκη των τραπεζών για τη μείωση των κόκκινων δανείων σε συνδυασμό με το πρόβλημα του αναβαλλόμενου φόρου.

Πηγή: moneyreview.gr

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT