ΓΡΑΦΗΜΑΤΑ

3,8 χιλιόμετρα ξεμπλοκάρουν τη ΒΑ Αττική

Στο πρώτο 6μηνο η δημοπράτηση της επέκτασης της λεωφόρου Κύμης

3-8-chiliometra-xemplokaroyn-ti-va-attiki-561202282

Το πρώτο εξάμηνο του 2021 τοποθετείται πλέον η δημοπράτηση της επέκτασης της λεωφόρου Κύμης. Το έργο, μήκους 3,8 χλμ. –εκ των οποίων τα 2,4 χλμ. σε σήραγγα– και εκτιμώμενου προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ, θα δημοπρατηθεί ανεξάρτητα από τις υπόλοιπες επεκτάσεις της Αττικής Οδού, πιθανότατα μέσω σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Το έργο θα δώσει διέξοδο στην Εθνική Οδό για τους κατοίκους μιας πολύ ευρείας περιοχής, από το Γαλάτσι και τη Νέα Ιωνία έως το Ηράκλειο, την Πεύκη, τη Λυκόβρυση και το Μαρούσι, αποσυμφορώντας παράλληλα την έξοδο της Αττικής Οδού προς Λαμία.

Η συζήτηση στην κυβέρνηση γύρω από την παραχώρηση της Αττικής Οδού μετά το 2024 και τον τρόπο εκτέλεσης των επεκτάσεών της είχε ξεκινήσει πριν από περίπου ένα έτος. Το υπουργείο Υποδομών είχε αρχικά προτείνει μέρος των εσόδων της παραχώρησης –περί το 30%– να διατεθεί για άλλα έργα, ωστόσο τελικά αυτό δεν έγινε δεκτό, καθώς τα μελλοντικά έσοδα της Αττικής Οδού έχουν συνδεθεί με την αποπληρωμή του δημοσίου χρέους. Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών, κομβικό ρόλο στο να μην παραμείνει μέρος των εσόδων στο Δημόσιο έπαιξε το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο επίσης ζητούσε οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού να αποτελέσουν κομμάτι της επόμενης παραχώρησης. Κατά πληροφορίες, ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής επέμεινε και τελικά έπεισε τον πρωθυπουργό να απεμπλακεί η υπόθεση των επεκτάσεων από την παραχώρηση, καθώς αυτό θα έδινε μεγαλύτερη ευελιξία στο Δημόσιο και θα απέτρεπε ορισμένα από τα φαινόμενα του παρελθόντος (καθυστερήσεις στα έργα που μεταφράστηκαν σε επεκτάσεις της σύμβασης παραχώρησης κ.ο.κ.). Ενας επιπλέον λόγος ήταν και ο πολιτικός: το υπουργείο και η κυβέρνηση ήθελαν να υπάρξει σαφής διαφοροποίηση από την «εποχή Σπίρτζη» με τις μυστικές διαπραγματεύσεις με την Αττική Οδό.

Από τη στιγμή που «έκλεισε» η δημοπράτηση των επεκτάσεων από το υπουργείο Υποδομών (και της νέας παραχώρησης από το ΤΑΙΠΕΔ, παρά τα πενιχρά αποτελέσματα που έφερε στον διαγωνισμό παραχώρησης της Εγνατίας Οδού), το υπουργείο άρχισε να εργάζεται στην κατεύθυνση της ωρίμανσης των έργων (η διαδικασία επείγει και λόγω έναρξης του νέου ΕΣΠΑ και της διαθεσιμότητας πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης). Το πρώτο από τα έργα που πρόκειται να δημοπρατηθεί είναι η επέκταση της λεωφόρου Κύμης, ένα έργο που συνδέθηκε με τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού παρότι δεν συνδέεται λειτουργικά, καθώς σχετίζεται εμμέσως με τη λειτουργία της. Να σημειωθεί ότι οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια, καθώς το έργο είχε δρομολογηθεί από την εποχή της κατασκευής της Αττικής Οδού.
Ποια είναι, λοιπόν, τα χαρακτηριστικά του έργου; Η επέκταση θα ξεκινάει από τον κόμβο της Αττικής Οδού και θα καταλήγει μετά 3,8 χλμ. στην Εθνικό Οδό, στον κόμβο Καλυφτάκη (Κάτω Κηφισιά). Περιλαμβάνει:

• Ανοικτό τμήμα μήκους 360 μέτρων, στο νότιο άκρο του οποίου συμπληρώνονται τα έργα του υφιστάμενου ανισόπεδου κόμβου της Αττικής Οδού.

• Στη συνέχεια, τμήμα σήραγγας υπόγειας εξόρυξης μήκους 1.260 μέτρων.

• Ακολούθως, σήραγγα που κατασκευάζεται με ανοικτή εκσκαφή μήκους 1.160 μέτρων, η οποία εκτείνεται μέχρι το ρέμα της Πύρνας.

• Και τέλος, ανοικτό τμήμα μήκους 1.000 μέτρων, στο νότιο άκρο του οποίου κατασκευάζεται ανισόπεδος κόμβος, που προσφέρει την άμεση πρόσβαση στον Δήμο Λυκόβρυσης και στο υφιστάμενο Βιοτεχνικό Πάρκο. Αυτό το τμήμα καταλήγει στην εθνική οδό Αθηνών – Λαμίας, στη θέση του υφιστάμενου ανισόπεδου κόμβου Καλυφτάκη, όπου και ολοκληρώνεται η κατασκευή του ανισόπεδου κόμβου για την πλήρη σύνδεση της λεωφόρου Κύμης με την εθνική οδό. 

Να σημειωθεί ότι ο δρόμος δεν θα έχει διόδια, καθώς θα ήταν προφανέστατα λανθασμένο να μπουν διόδια σε ένα μικρό νέο τμήμα υφιστάμενης λεωφόρου, που έχει ως κύριο σκοπό να διευκολύνει την πρόσβαση στην Εθνική Οδό και να αποσυμφορήσει το εσωτερικό οδικό δίκτυο του Νέου Ηρακλείου, της Λυκόβρυσης – Πεύκης και της Κάτω Κηφισιάς. Επομένως, αν προκριθεί η λύση της ΣΔΙΤ, η αποπληρωμή του έργου θα γίνει με πληρωμές διαθεσιμότητας.

Σύμφωνα με την προμελέτη του έργου, η λειτουργία της επέκτασης εκτιμάται ότι δεν θα έχει επιπτώσεις στο αστικό περιβάλλον της περιοχής. Ειδικά με την κατασκευή της σήραγγας ανοικτού ορύγματος (όχι δηλαδή με υπόγεια εκσκαφή, αλλά με επιφανειακή), μήκους 1.160 μέτρων, δίνεται η ευκαιρία της αναμόρφωσης της περιοχής πάνω από τη σήραγγα. Συγκεκριμένα, θα αποκατασταθούν τα τοπικά οδικά δίκτυα συνολικού μήκους 2 χλμ., ενώ ταυτόχρονα προβλέπονται εκτεταμένα έργα πρασίνου και διαχείρισης των ομβρίων. Η συνολική έκταση όπου θα υλοποιηθούν έργα πρασίνου ανέρχεται σε 30 στρέμματα, μέσα στα οποία μπορεί να υλοποιηθούν και έργα άθλησης και άλλων δραστηριοτήτων, που θα αναβαθμίσουν την περιοχή.

Με την προβλεπόμενη γεφύρωση του ρέματος της Πύρνας, για τη διέλευση του αυτοκινητοδρόμου, έχουν μελετηθεί και θα κατασκευαστούν έργα διευθέτησης του ρέματος, που θα διασφαλίσουν την αντιπλημμυρική προστασία της περιοχής. Το τελευταίο ανοικτό τμήμα του έργου, από το ρέμα της Πύρνας μέχρι τον κόμβο Καλυφτάκη, θα κατασκευαστεί σε στάθμη χαμηλότερη από την επιφάνεια του φυσικού εδάφους και το έργο περιορίζεται ανάμεσα σε τοίχους αντιστήριξης. Με αυτόν τον σχεδιασμό θα μπορέσουν να διαμορφωθούν επιφάνειες πρασίνου, στη στάθμη του φυσικού εδάφους εκατέρωθεν του οδικού άξονα, που θα επιτρέψουν την οπτική απομόνωση του οδικού έργου και την υλοποίηση αισθητικής τοπιοτεχνίας. Ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται στα 300 εκατ. ευρώ.