ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επίπεδα-ρεκόρ προσεγγίζει η διακίνηση εμπορευμάτων διεθνώς

epipeda-rekor-proseggizei-i-diakinisi-emporeymaton-diethnos-561206323

Οι επιχειρήσεις ανά τον κόσμο αναπληρώνουν τα αποθέματά τους φορτώνοντας πλοία, φορτηγά και τρένα και αυξάνοντας μετά αρκετό καιρό τη ζήτηση για καύσιμα. Οι εξαγωγές της Κίνας έχουν αυξηθεί σημαντικά, οδηγώντας το εμπορικό της πλεόνασμα στα ύψη. Τον Νοέμβριο οι εξαγωγικές της επιχειρήσεις φόρτωσαν αγαθά αξίας 268 δισ. δολαρίων, αυξημένα κατά 21% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του περασμένου έτους.

Στις αρχές του έτους που τελειώνει, όταν στην Κίνα κορυφωνόταν η πανδημία, τότε η μεγαλύτερη ναυτιλιακή φορτίου στον κόσμο, η Moeller Maersk A/S ανέφερε έναν άνευ προηγουμένου αριθμό ακυρώσεων, καθώς το εργοστάσιο του κόσμου, όπως αποκαλείτο επί χρόνια η Κίνα, είχε κυριολεκτικά αποκοπεί από τον υπόλοιπο κόσμο. Εκτοτε, όμως, οι μετοχές της εν λόγω ναυτιλιακής έχουν εκτιναχθεί στα ύψη στην αγορά της Κοπεγχάγης. Παράλληλα στις ΗΠΑ, η BNSF Railway Co., ο κολοσσός των σιδηροδρομικών μεταφορών φορτίου που ανήκει στον μεγαλοεπενδυτή Γουόρεν Μπάφετ, κινείται με εκρηκτικούς ρυθμούς, καθώς τις τελευταίες εβδομάδες οι φορτώσεις εμπορευματοκιβωτίων έχουν σημειώσει επίπεδα ρεκόρ. 

Οπως επισημαίνει σχετικό ρεπορτάζ του Bloomberg, η πρόσφατη αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών και ιδιαιτέρως στις ανεπτυγμένες δυτικές οικονομίες, έχει οδηγήσει σε ανάκαμψη της τιμές του πετρελαίου που υπερβαίνουν οριακά τα 50 δολάρια το βαρέλι τις τελευταίες εβδομάδες. Οι καταναλωτές ανά τον κόσμο παραγγέλνουν τεράστιους όγκους προϊόντων, με τα οποία υποκαθιστούν δαπάνες που πλέον είναι απαγορευμένες λόγω της πανδημίας. Εν ολίγοις αγοράζουν επειδή δεν μπορούν να πάνε διακοπές και ταξίδια και να φάνε σε εστιατόρια. Και βέβαια όλα αυτά είναι μόνον η αρχή: τα καταστήματα, οι αποθήκες και οι βιομηχανίες διανύουν μια μακροσκελή περίοδο αποκατάστασης των αποθεμάτων τους.

Οπως σχολιάζει ο Λαρς Μικάελ Γένσεν, επικεφαλής του δικτύου της Maersk που διαχειρίζεται τις κινήσεις ενός στόλου σχεδόν 700 πλοίων, «είναι η τέλεια καταιγίδα για τις παγκόσμιες κινήσεις εμπορευματοκιβωτίων». Διευκρίνισε μάλιστα πως αυτή η περίοδος της αναπλήρωσης των αποθεμάτων σε ΗΠΑ και Ευρώπη συμπίπτει με τα μέτρα ασφαλείας που έχουν ληφθεί σε παγκόσμιο επίπεδο με σκοπό την ανάσχεση της πανδημίας και τα οποία προκαλούν μεγάλα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Ετσι ενώ ωφελούνται ο πετρελαϊκός κλάδος και η βιομηχανία μεταφορών φορτίου, η εκρηκτική αυτή διαδικασία αναπλήρωσης αποθεμάτων ασκεί μεγάλες πιέσεις σε σημαντικές υποδομές μεταφορών. 

Η κυκλοφοριακή συμφόρηση είναι εντονότερη στα λιμάνια ανά τον κόσμο και εμφανίζονται δυσκολίες στην προσφορά των πάντων, από τα αυτοκίνητα μέχρι τα καλλυντικά. Σε ό,τι αφορά το χάος στη μεταφορά φορτίου ανάμεσα σε Γαλλία και Βρετανία, αποτελεί σαφές μήνυμα πως τα πράγματα μπορεί να εξελιχθούν πολύ χειρότερα και ότι ο πλήρης οικονομικός και εμπορικός αντίκτυπος της πανδημίας δεν έχει ακόμη φανεί.

Το Λος Αντζελες είναι μια πόλη εμβληματική για την ανάκαμψη της οικονομικής και εμπορικής δραστηριότητας. Μαζί με το Λονγκ Μπιτς αποτελούν τον διάδρομο για τις εισαγωγές αγαθών από την Ασία προς τις ΗΠΑ. Στις αρχές του έτους, όμως, χιλιάδες κενά εμπορευματοκιβώτια παρέμεναν στα λιμάνια εξαιτίας αφενός των εμπορικών εντάσεων ανάμεσα στην Ουάσιγκτον και το Πεκίνο και αφετέρου λόγω της πανδημίας. Τώρα η ροή των εισαγωγών έχει αποκατασταθεί. Οπως σχολιάζει ο Τζιν Σερόκα, γενικός διευθυντής του λιμένα του Λος Αντζελες, «τώρα αντιμετωπίζουμε την αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών». 

Ο ίδιος διευκρινίζει ότι ενώ μέχρι προσφάτως στον δυτικό κόσμο αγοράζαμε κυρίως υπηρεσίες, τώρα έχουμε όλοι στραφεί στην αγορά προϊόντων και είναι αυτά τα προϊόντα που συγκεντρώνουν οι αποθήκες. Και καταλήγει, «ο κόσμος έχει παραγγείλει υπερβολικά πολλά, ώστε δεν μπορούμε να τα διαχειριστούμε αρκετά γρήγορα».