ΑΝΑΛΥΣΗ

Νέα τάση τα μεταχειρισμένα είδη πολυτελείας

nea-tasi-ta-metacheirismena-eidi-polyteleias-561206530

Η κυκλική οικονομία πρόκειται να εκκινήσει με στυλ. Η τάση για λιτότητα, την οποία ενσταλάζει η ίδια η πανδημία, αλλά και το ολοένα και μεγαλύτερο ενδιαφέρον για να μειωθεί το ανθρακικό αποτύπωμα, ωθεί τους καταναλωτές να μετακινηθούν στα προ-αποκτηθέντα αγαθά υψηλής ποιότητας και τιμής, όπως είναι τα ρούχα και τα αξεσουάρ. Κι αυτή η εξέλιξη ηχεί ευχάριστα στα αυτιά όσων κάνουν μεταπωλήσεις, λόγου χάριν, σε παλαιές τσάντες της Gucci ή φορέματα παρελθόντων ετών της Prada, τα οποία μπορούν να έχουν διάρκεια ζωής όσο μία γενιά ή και παραπάνω.

Με την ίδια λογική θα μπορούσαν να εισέλθουν στην αγορά και οι κάποιας ηλικίας πολυτελείς κατοικίες, όπερ σημαίνει πως τα παλαιά αγαθά είναι τα νέα προϊόντα. Η εταιρεία κατασκευής τζιν, Levi Strauss, άνοιξε φέτος τον Οκτώβριο μία πλατφόρμα για την αγορά μεταχειρισμένων, ενώ μερικές εβδομάδες αργότερα ο σουηδικός κολοσσός Ιkea εγκαινίασε το πρώτο του κατάστημα για μεταχειρισμένα έπιπλα. Συν τοις άλλοις, και η Amazon.com προσφέρει επισκευασμένα ηλεκτρονικά είδη από το 2015. Η ανθεκτικότητα και η γοητεία μιας τσάντας Louis Vuitton Speedy,  η οποία έκανε το ντεμπούτο της τη δεκαετία του 1930, της επιτρέπουν να διατηρήσει σε μεγάλο βαθμό μέρος της αξίας της, όταν περνά σε νέα χέρια. Επιπροσθέτως, στην περίπτωση του οίκου υψηλής ραπτικής Hermes International, τα μεταχειρισμένα δερμάτινα είδη του τείνουν να  κοστίζουν 10% περισσότερο από την τρέχουσα τιμή των τωρινών της δημιουργιών, εξαιτίας ελλείψεων στα πρώτα.

Αξίζει να σημειωθεί πως, πριν από την πανδημία, οι πωλήσεις πολυτελών αγαθών «από δεύτερο χέρι» είχαν ήδη αυξηθεί τρεις φορές πιο γρήγορα από την πρωτογενή αγορά και αναμενόταν να διπλασιαστούν στα 41 δισ. ευρώ μεταξύ 2018 και 2023, όπως υπολογίζει η ελβετική τράπεζα της UBS. Ωστόσο, υπό συνθήκες πανδημίας και εγκλεισμού, άρα και μη χρησιμοποίησης ενδυμάτων και αξεσουάρ, το πιθανό απόθεμα αγαθών είναι πολύ μεγαλύτερο. Περίπου το 60% του περιεχομένου μιας γυναικείας ντουλάπας βρίσκεται σε αδράνεια, λέει η αμερικανική εταιρεία μεταχειρισμένων ειδών ThredUp. Βάσει των εκτιμήσεων της Bain&Co. και του BreakingViews, τα τελευταία δέκα χρόνια πουλήθηκαν παπούτσια, ρούχα και τσάντες πολυτελείας με αξία άνω του 1,4 τρισ. δολ. Εάν επί των τιμών τους επιβληθεί μία έκπτωση 30%, τότε, όταν επανέλθουν ως «μεταχειρισμένα» στην αγορά, θα αποτιμώνται σε 600 δισ. δολάρια συνολικά.

Υπάρχουν ήδη αντίστοιχες διαδικτυακές αγορές, αλλά η μεταπώληση θα μπορούσε επίσης να δελεάσει τους παίκτες της αγοράς πολυτελών ειδών, όπως οι Gucci ή  Burberry, που έχουν ήδη πραγματοποιήσει πιλοτικά έργα. Τα περιθώρια θα ήταν πιθανώς χαμηλότερα από τα νέα προϊόντα τους, αλλά αξίζει τον κόπο. Προ της πανδημίας, η μόδα παρήγε το 10% των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα και ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη καταναλώτρια νερού, σύμφωνα με το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ.