ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Ανοσία» στην πανδημία εμφανίζει η πλειονότητα των startup επιχειρήσεων

Παρά την πανδημία, αρκετές επιχειρήσεις ατενίζουν με αισιοδοξία τη νέα χρονιά. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της ICAP, πέντε στις δέκα επιχειρήσεις αναμένουν μείωση του κύκλου εργασιών τους το 2021 σε σχέση με το 2019, εκτιμώντας ωστόσο πως η εικόνα των επιχειρήσεων φέτος θα βελτιωθεί σε σχέση με πέρυσι. Συγκεκριμένα, οι προβλέψεις των επιχειρήσεων δείχνουν μια αύξηση του τζίρου τους κατά τη φετινή νέα χρονιά, της τάξεως του 10%, σε σχέση με το 2020, βελτίωση που αναμένεται να γίνει αισθητή σε όλους τους κλάδους της οικονομίας. 

Ανάμεσα στις επιχειρήσεις που αισιοδοξούν για τις επιχειρηματικές προοπτικές που θα φέρει η νέα χρονιά είναι και οι νεοφυείς, οι οποίες, έχοντας αναπτύξει τεχνολογικά εργαλεία, κατάφεραν σε γενικές γραμμές να αποκτήσουν «ανοσία» απέναντι στην πανδημία. Δημοσκόπηση που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο, στο πλαίσιο της φετινής έκθεσης του Found.ation, κατέδειξε ότι οι Ελληνες startuppers παραμένουν στην πλειονότητά τους αισιόδοξοι για το 2021, ενώ το ίδιο αισθάνονται και οι επενδυτές. Οσον αφορά την επίδραση που είχε η έξαρση της πανδημίας στη λειτουργία των επιχειρήσεών τους, οι απαντήσεις ποικίλλουν καθώς ορισμένες ελληνικές startups, παρά τον τεχνολογικό τους προσανατολισμό, δεν μπόρεσαν να αποφύγουν το πλήγμα που προκάλεσε ο κορωνοϊός σε κλάδους της ελληνικής οικονομίας, όπως ο τουρισμός. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Welcome Pickups, της οποίας το εργατικό δυναμικό μειώθηκε μεταξύ Φεβρουαρίου – Μαΐου, αλλά και της Blueground (real estate) που, από 483 εργαζομένους τον Φεβρουάριο του 2020, μετρούσε 399 τον Μάιο του 2020, σύμφωνα με στοιχεία της έκθεσης του Found.ation. Βέβαια υπάρχουν και εταιρείες του κλάδου που είχαν τη στήριξη επενδυτών.

Τέτοια είναι η περίπτωση της online πλατφόρμας κράτησης ακτοπλοϊκών εισιτηρίων Ferryhopper, η οποία τον περασμένο Ιούνιο άντλησε κεφάλαια ύψους 2,6 εκατ. ευρώ συνεχίζοντας απρόσκοπτα τη δραστηριότητά της. Επίσης, η πλατφόρμα της Guestflip, η οποία δίνει τη δυνατότητα στα ξενοδοχεία να παρακολουθούν τα σχόλια και την κριτική των πελατών τους, εξαγοράστηκε τον Νοέμβριο από την Travelbook Group, με τη δεύτερη να αποτελεί για την ελληνική startup σανίδα σωτηρίας. Σύμφωνα με τη δημοσκόπηση που παρουσιάζει η έκθεση του Found.ation, περίπου το 30% των ερωτηθέντων startuppers εκτιμά ότι η επίδραση της COVID-19 στις επιχειρήσεις τους ήταν αρκετά μικρή, ενώ δύο στις δέκα δηλώνουν το αντίθετο. Το υπόλοιπο ποσοστό θεωρεί ότι η επίδρασή της ήταν σχετικά ήπια (ούτε μικρή ούτε μεγάλη). 
Ευελιξία

Επιπλέον, μεγάλος αριθμός νεοφυών επιχειρήσεων επέδειξε ιδιαίτερη ευελιξία στις αλλαγές που επέφερε η πανδημική κρίση, με ποσοστό μεγαλύτερο του 60% να απαντά πως ήδη έχει επεκταθεί σε νέες αγορές και έχει προσαρμόσει το προϊόν του στις απαιτήσεις της νέας πραγματικότητας. Επίσης, τέσσερις στις δέκα startup επιχειρήσεις, που συμμετείχαν στη συγκεκριμένη έρευνα, προσέλαβαν προσωπικό κατά την περίοδο της πανδημίας, ενώ το 26% των startups προχώρησε σε απολύσεις.