ΓΡΑΦΗΜΑΤΑ

Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι των Χριστουγέννων

oi-kerdismenoi-kai-oi-chamenoi-ton-christoygennon-561219706

Kατά 11% υποχώρησε ο ηλεκτρονικός τζίρος τον Δεκέμβριο του 2020, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους, σύμφωνα με στοιχεία που έχει στα χέρια του το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.

Τον Απρίλιο, μήνα πλήρους lockdown, η πτώση ήταν 21%. Επομένως, φαίνεται πως το click away, με τη βοήθεια και των Χριστουγέννων, διέσωσε κάποιο μέρος του τζίρου.

Σημειώνεται, επίσης, ότι τον περασμένο Μάρτιο, όταν ξεκίνησε η πανδημία, η πτώση του ηλεκτρονικού τζίρου ήταν 4% και μετά την κατακόρυφη πτώση του Απριλίου, η υποχώρηση περιορίστηκε ξανά τον Μάιο στο 9%. Τον Οκτώβριο, η πτώση ήταν 11%, όπως και τον Δεκέμβριο, ενώ τον Νοέμβριο, με σχεδόν μια εβδομάδα ανοιχτά καταστήματα και μετά lockdown, η πτώση ήταν 13%.

Βεβαίως, οι ηλεκτρονικές συναλλαγές ως ποσοστό του συνολικού τζίρου ήταν πολύ λιγότερες το 2019 σε σύγκριση με το 2020. Με την έλευση της COVID-19, αυτές αυξάνονται συνεχώς, ως ποσοστό του συνολικού τζίρου. Επομένως, η σχετικά μικρή πτώση τους κατά τους μήνες του 2020 υποκρύπτει πολύ μεγαλύτερη πτώση του συνολικού τζίρου σε σύγκριση με το 2019.

Τα σχετικά στοιχεία, όμως, έχουν αξία για να εντοπίσει κανείς την πορεία των επιμέρους κλάδων, τους σχετικώς «κερδισμένους» και «χαμένους» της πανδημίας. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία Δεκεμβρίου, στους «κερδισμένους» περιλαμβάνονται οι λογιστές, με αύξηση ηλεκτρονικών συναλλαγών 40%, οι φούρνοι με 50%, οι επισκευές ηλεκτρονικών υπολογιστών με 60%, τα fast food με 90%, τα pet shop με 51%, τα είδη μαναβικής και σούπερ μάρκετ με 35%, οι ξηροί καρποί με 26%, οι οδοντίατροι με 21% και φυσικά τα courier με αύξηση ηλεκτρονικού τζίρου 69%. 

Στον αντίποδα, οι μεγάλοι χαμένοι του Δεκεμβρίου ήταν οι κινηματογράφοι, με μηδενισμό του τζίρου τους (100% πτώση), αλλά και τα θέατρα με πτώση τζίρου 97% (προφανώς διασώθηκε κάτι με τις live streaming παραστάσεις). Επίσης, τα πρακτορεία ταξιδίων και τα ξενοδοχεία είχαν μείωση ηλεκτρονικού τζίρου από 87%, τα duty free 82%, τα εστιατόρια και μπαρ 70% (με τη βοήθεια, προφανώς, του delivery και take away). Ασχημη ήταν η εικόνα και για τα καταστήματα ένδυσης, που είχαν πτώση ηλεκτρονικού τζίρου 81%, τα είδη σπορ, με πτώση 61%, τα είδη υπόδησης, με 60%, τα αξεσουάρ, με 51%. Μαύρες μέρες και για τα spa, με μείωση ηλεκτρονικού τζίρου 65%, ενώ ο κλάδος της διαφήμισης είδε τον ηλεκτρονικό του τζίρο να μειώνεται κατά 40%. 

Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας χθες στην ΕΡΤ είπε πως το click away λειτούργησε. Η πτώση του τζίρου ήταν μεγάλη, αναγνώρισε, αλλά περιορίστηκε λόγω του συγκεκριμένου μέτρου. Ειδικότερα, ο κ. Σταϊκούρας είπε ότι υπήρξε αύξηση, σε σύγκριση με τον Νοέμβριο, στα αξεσουάρ, στα καλλυντικά, στα φαρμακεία, στις ιατρικές υπηρεσίες, στα courier και στις τηλεπικοινωνίες και κατά 76% στα βιβλιοπωλεία. Σημείωσε, όμως, ότι υπάρχουν σημαντικά προβλήματα στους κλάδους της ένδυσης, της υπόδησης, των ξενοδοχείων και του τουρισμού γενικότερα.

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης επεσήμανε, σε συνέντευξή του στον ΣΚΑΪ, το γεγονός ότι η πτώση του ηλεκτρονικού τζίρου τον Δεκέμβριο ήταν μικρότερη από αυτήν του Απριλίου, αναγνωρίζοντας, πάντως, ότι από εδώ και πέρα τα πράγματα θα είναι δύσκολα.