ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αγώνας δρόμου για επανεκκίνηση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων

Κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ εστιάζουν την προσοχή τους σε Ελληνικό και Εγνατία

Αγώνας δρόμου για επανεκκίνηση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων

Βαρύ νομοθετικό και κυβερνητικό έργο απαιτείται το αμέσως επόμενο διάστημα προκειμένου να ολοκληρωθούν αποκρατικοποιήσεις οι οποίες χρονίζουν αλλά και να προχωρήσουν άλλες που αντιμετωπίζουν προβλήματα. Παράλληλα, θα χρειαστεί προσπάθεια για να ξεκινήσουν και ιδιωτικοποιήσεις περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιό του αλλά παραμένουν αναξιοποίητα. Και όλα αυτά την ώρα κατά την οποία το ΤΑΙΠΕΔ καλείται να στελεχωθεί και να μεγεθυνθεί σημαντικά ώστε να λειτουργήσει ως κεντρικός μηχανισμός ωρίμανσης έργων που θέλει να τρέξει η κυβέρνηση στο πλαίσιο τόσο του ευρωπαϊκού ταμείου ανάκαμψης όσο και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων εν γένει.

Βαθμός δυσκολίας

Η ατζέντα με τις εκκρεμότητες περιλαμβάνει τόσο μεγάλες αποκρατικοποιήσεις όπως αυτές του Ελληνικού, της Εγνατίας και των δύο μονάδων της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ Υποδομών και ΔΕΠΑ Εμπορίας) όσο και μικρότερες όπως των περιφερειακών λιμανιών αλλά και δύσκολες περιπτώσεις όπως της Λάρκο, ενώ σημαντικό βαθμό δυσκολίας έχει και η εξυγίανση κλάδων ολόκληρων της ελληνικής μεταποιητικής βιομηχανίας όπως είναι οι αμυντικές βιομηχανίες και ο ναυπηγικός τομέας.
Στα ναυπηγεία υπάρχουν ενδείξεις περιορισμένου ενδιαφέροντος από την πλευρά των επενδυτών, τουλάχιστον στα επίπεδα αξιών που αναζητεί το Δημόσιο, στις αμυντικές βιομηχανίες πολλά συνδέονται με τις αποφάσεις που θα ληφθούν από την κυβέρνηση για τα εξοπλιστικά αλλά και τη διάθεση ξένων επενδυτών να εμπλακούν σε αυτή τη διαδικασία, ενώ στις ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις πληθαίνουν οι ενδείξεις πως οι επενδυτές ζητούν χρόνο πέρα από αυτό που έχει δοθεί από τους αρμόδιους φορείς.

Σε άλλες περιπτώσεις, όπως της ΛΑΡΚΟ και των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, οι διαδικασίες έχουν την πρόσθετη πρόκληση πως τρέχουν σε τμήματα από δύο διαφορετικούς φορείς, ΤΑΙΠΕΔ και ειδικούς διαχειριστές ανεβάζοντας περαιτέρω τον βαθμό δυσκολίας. Σε πολλές περιπτώσεις απαιτείται η κυβέρνηση να νομοθετήσει όπως στην υπόθεση του Ελληνικού, αλλά πιθανότατα και αυτή των ναυπηγείων.

Αμεση προτεραιότητα του τρέχοντος μηνός είναι η επιτάχυνση των διαδικασιών ολοκλήρωσης της οικονομικής συναλλαγής του ελληνικού Δημοσίου με τη Lamda Development για την παραχώρηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου. Παράλληλα, αναμένεται η απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας από κυβέρνηση αλλά και υποψήφιους επενδυτές αναφορικά με το αίτημα για παράταση που κατέθεσαν (μέσω ασφαλιστικών μέτρων) δύο από τους ενδιαφερόμενους ομίλους και την οποία το ΤΑΙΠΕΔ δεν έδωσε, καθώς έχουν προηγηθεί άλλες επτά παρατάσεις.

Η παραχώρηση της Εγνατίας είναι ιδιωτικοποίηση οικονομικού αντικειμένου της τάξεως του 1,5 δισ. ευρώ, όπως εκτιμά η αγορά, με το 50% αυτού του ποσού να αφορά επενδύσεις και έργα συντήρησης και αναβάθμισης και τα υπόλοιπα το τίμημα της παραχώρησης. Στον διαγωνισμό έχει κατατεθεί μια προσφορά από κοινοπρακτικό σχήμα υπό τη ΓΕΚ Τερνα, ενώ δύο άλλα σχήματα στα οποία συμμετέχουν οι όμιλοι Μυτιληναίου και «Ελλάκτωρ» αντιστοίχως επιδίωξαν παράταση μέσω προσφυγής στο ΣτΕ.

Εισηγήσεις

Η προσφορά δεν έχει αποσφραγιστεί λόγω σχετικού διατακτικού του ΣτΕ και οψίμως η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ φέρεται να δέχεται εισηγήσεις να δώσει μόνη της δικαίωμα στους υπολοίπους υποψηφίους να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές σε νέα προθεσμία προκειμένου να αποφευχθεί η μακρά καθυστέρηση που μπορεί να προέλθει από την αναμονή της συζήτησης της κυρίως υπόθεσης από το ΣτΕ.

Για να αξιολογηθεί μια τέτοια λύση, όμως, αναμένεται τις επόμενες ημέρες η απόφαση του ΣτΕ για τα ασφαλιστικά μέτρα προκειμένου να εξακριβωθεί το σκεπτικό. Σε μια τέτοια περίπτωση, πάντως, εκτιμάται πως η προθεσμία για να υποβάλουν όσοι δεν πρόλαβαν προσφορές θα προσδιοριστεί για τα τέλη Μαρτίου.

Στο Ελληνικό υπάρχουν δύο βασικές εκκρεμότητες. Η πρώτη αφορά την ανακήρυξη του σχήματος Mohegan/ΓΕΚ Τερνα σε οριστικό ανάδοχο της άδειας λειτουργίας καζίνο, την έγκριση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, την υπογραφή και επικύρωσή της από τη Βουλή. Διαδικασία που αυτονόητα χρειάζεται εύλογο χρονικό διάστημα. Η δεύτερη εκκρεμότητα στο Ελληνικό χρειάζεται πάλι την αρωγή της κυβέρνησης και αφορά τη νομοθέτηση της διανομής του δικαιώματος κυριότητας μεταξύ των συνιδιοκτητών. Δηλαδή πρέπει να νομοθετηθεί βάσει διαγράμματος που έχει συμφωνηθεί μεταξύ των επενδυτών, του ΤΑΙΠΕΔ και του Δημοσίου.