ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κατά 18,2% μειώθηκε ο κύκλος εργασιών της Jumbo το 2020

kata-18-2-meiothike-o-kyklos-ergasion-tis-jumbo-to-2020-561223645

Το παρατεταμένο lockdown κατά τις δύο πιο κρίσιμες περιόδους για την κατανάλωση, Πάσχα και Χριστούγεννα, σε συνδυασμό με την αδυναμία της Jumbo να υποστηρίξει τις αυξημένες παραγγελίες στο ηλεκτρονικό κατάστημά της, αλλά και την ανεπάρκεια υποδομών για τη λειτουργία έστω με το μοντέλο click away, επέφερε ισχυρό πλήγμα σε έναν από τους μεγαλύτερους λιανεμπορικούς ομίλους της χώρας. Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε χθες στο Χρηματιστήριο Αθηνών, τον Δεκέμβριο οι πωλήσεις της υποχώρησαν, σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2019, πάνω από το ήμισυ, κατά 54%, ενώ συνολικά η χρονιά έκλεισε με πτώση του τζίρου κατά 18,2%, από 10,7% στο ενδεκάμηνο. Μάλιστα, τον Δεκέμβριο καταγράφηκε η δεύτερη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση πωλήσεων για τον όμιλο, με το ρεκόρ να καταγράφεται τον Απρίλιο του 2020 (-86%), ενώ τον Μάρτιο οι πωλήσεις υποχώρησαν κατά 51%.

Και εάν το προηγούμενο διάστημα οι απώλειες στην ελληνική αγορά αναπληρώνονταν εν μέρει από τη δραστηριότητα του ομίλου στα Βαλκάνια και στην Κύπρο, όπου έχει επίσης παρουσία, αυτό πλέον δεν ισχύει σε μεγάλο βαθμό, καθώς κάποια καταστήματα είναι κλειστά στη Βουλγαρία, ενώ μέχρι το τέλος του μήνα θα είναι κλειστά και όλα τα καταστήματα (συνολικά 6) που διαθέτει στην Κύπρο. Μάλιστα, με ανακοίνωση της εταιρείας στο ηλεκτρονικό της κατάστημα αναφέρει ότι αυτό δεν θα αποστέλλει, μέχρι νεωτέρας, παραγγελίες στην Κύπρο.

Στην ανακοίνωση που εξέδωσε χθες η εισηγμένη δεν διστάζει να αφήσει αιχμές για τις αποφάσεις της ελληνικής κυβέρνησης σχετικά με το λιανεμπόριο. «Το αυστηρό απαγορευτικό λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων που επέβαλε, δύο φορές, η ελληνική κυβέρνηση σημείωσε πολλές αναμφισβήτητες επιτυχίες στον υγειονομικό τομέα αλλά τραυμάτισε βαριά το οργανωμένο ελληνικό λιανεμπόριο», επισημαίνεται χαρακτηριστικά, ενώ σε άλλο σημείο τονίζεται: «Η Ελλάδα είχε επιλέξει να προχωρήσει σε απαγορευτικό λειτουργίας των καταστημάτων (lockdown) τον Νοέμβριο, με στόχο να επαναλειτουργήσει η χριστουγεννιάτικη αγορά τον Δεκέμβριο.

Τον Δεκέμβριο το επιδημιολογικό φορτίο ανέτρεψε αυτή την πολιτική. Παρά την αλλαγή των αρχικών σχεδιασμών, πρακτικά ουδεμία εναλλακτική πολιτική εφαρμόστηκε ως προς το λιανεμπόριο». Λίγο μετά, η εταιρεία ξεκινάει την ενημέρωση για την εξέλιξη του τζίρου της το 2020, αναφέροντας χαρακτηριστικά πως τρέφει την ελπίδα «ότι κάποια στιγμή η ελληνική κυβέρνηση θα ανακοινώσει ένα συνεκτικό, καθολικό σχέδιο ισότιμης επαναλειτουργίας του συνόλου των εμπορικών επιχειρήσεων», επικρίνοντας, στην ουσία, όσα έχουν συμβεί το προηγούμενο διάστημα με τα σούπερ μάρκετ, τα βιβλιοπωλεία, τα καταστήματα που πωλούσαν με έκδοση τιμολογίου αντί απόδειξης.

Υπενθυμίζεται ότι κατά τη χρήση 2018-2019 η Jumbo είχε κύκλο εργασιών 812,18 εκατ. ευρώ, ενώ το 2019 (έως τότε η οικονομική χρήση της εταιρείας ξεκινούσε την 1η Ιουλίου κάθε έτους και ολοκληρωνόταν στις 30 Ιουνίου του επόμενου) για την περίοδο 1-7-2019 έως 31-12-2019 ο τζίρος ήταν 512,52 εκατ. ευρώ

Στο εννεάμηνο του 2020 οι πωλήσεις του ομίλου διαμορφώθηκαν σε 503,28 εκατ. ευρώ έναντι 554,93 εκατ. ευρώ το 2019, υποχωρώντας κατά 9,3%.

Παρά το ισχυρό πλήγμα, ο όμιλος διαθέτει ισχυρή ρευστότητα. Με βάση ανακοίνωσή του, στις 14 Δεκεμβρίου τα χρηματικά του διαθέσιμα και τα λοιπά κυκλοφορούντα χρηματοοικονομικά στοιχεία του ενεργητικού ανέρχονται σε 639,57 εκατ. ευρώ.

Αγνωστο, ωστόσο, παραμένει ποιες θα είναι οι επιπτώσεις του ισχυρού πλήγματος που δέχθηκε ο όμιλος στην υλοποίηση των επενδύσεών του, αλλά και στο πώς θα επιλέξει να μειώσει το λειτουργικό του κόστος, εάν αυτό για παράδειγμα θα έχει συνέπειες στους εργαζομένους του ομίλου. Ακόμη δε και όταν επαναλειτουργήσει κανονικά το λιανεμπόριο, θα φανεί εάν μέρος των απωλειών που υπέστη η Jumbo, λόγω και της αδυναμίας διαχείρισης των ηλεκτρονικών παραγγελιών, έχει πιο μόνιμο χαρακτήρα ή αν οι πελάτες της θα επιστρέψουν πάλι σε αυτήν.