ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ο ιός άλλαξε τα σούπερ μάρκετ

Ο ιός άλλαξε τα σούπερ μάρκετ

Νέα δεδομένα στον κλάδο αυτόν καθαυτόν των σούπερ μάρκετ, αλλά και στο σύνολο του λιανεμπορίου, προκαλεί η εκτόξευση του τζίρου των αλυσίδων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων κατά 9,7% το 2020 σε σύγκριση με το 2019, αύξηση που μεταφράζεται σε πάνω από 1 δισεκατομμύριο επιπλέον έσοδα. 

Η προσθήκη τζίρου, παρά το γεγονός ότι η αύξηση των κερδών δεν θα είναι ανάλογη λόγω και του αυξημένου κόστους λειτουργίας που είχε ο κλάδος το 2020, μεσοπρόθεσμα αναμένεται να προκαλέσει εσωτερικές ανακατατάξεις, καθώς κάποιοι «παίκτες» βγαίνουν ισχυρότεροι από κάποιους άλλους από το πρώτο έτος της ζωής με την πανδημία και μεσοπρόθεσμα θα επιχειρήσουν να ενισχύσουν ακόμη περισσότερο τη θέση τους προβαίνοντας σε εξαγορές. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι ο κλάδος –ο οποίος συγκριτικά με ό,τι συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη χαρακτηρίζεται από σχετικά χαμηλό βαθμό συγκέντρωσης– έχει μπει στο «ραντάρ» ακόμη και επενδυτικών funds, όπως είναι για παράδειγμα το CVC Capital Partners.

Την ίδια ώρα, η ανάδειξη του σούπερ μάρκετ σε πολυκατάστημα (ήταν και προ πανδημίας, αλλά οι καταναλωτές είχαν εναλλακτικές στα εξειδικευμένα καταστήματα) δημιουργεί νέες «στρατιές» καταναλωτών σε αυτά, απειλώντας σε σημαντικό βαθμό τους υπόλοιπους κλάδους του λιανεμπορίου. 

Νέο τοπίο

Ακόμη και όταν αρθούν οι απαγορεύσεις που υπάρχουν τώρα στη διάθεση ορισμένων ειδών (απαγορεύσεις που ισχύουν για λόγους προστασίας του ανταγωνισμού, μιας και τα εξειδικευμένα καταστήματα παραμένουν κλειστά), ένα κομμάτι των καταναλωτών αναμένεται να συνεχίσει να προτιμά τα σούπερ μάρκετ για αγορές προϊόντων που δεν είναι τρόφιμα και εν γένει είδη πρώτης ανάγκης, ειδικά εάν οι αλυσίδες του κλάδου εμφανίσουν ανταγωνιστικές τιμές και εντάξουν πολύ περισσότερους κωδικούς των κατηγοριών αυτών και στα ηλεκτρονικά καταστήματά τους. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen για τον τζίρο των σούπερ μάρκετ το 2020, οι πωλήσεις των ειδών αυτών, που είναι γνωστά ως είδη bazaar, αυξήθηκαν κατά 10,7% σε σύγκριση με το 2019.

Επενδύσεις

Πέρα από την ένταση της πανδημίας το 2021, καθοριστικό ρόλο για το εάν θα αυξήσουν περαιτέρω τα μερίδιά τους οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ θα διαδραματίσουν οι επενδύσεις που προγραμματίζουν. Από την πλευρά της «Σκλαβενίτης», που το 2020 εισήλθε (και) στην κατηγορία του ηλεκτρονικού εμπορίου, το 2021 αναμένεται να δοθεί έμφαση στη βελτίωση του ηλεκτρονικού καταστήματός της και στην επέκτασή του και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, πέραν του μεγαλύτερου μέρους της Αττικής που εξυπηρετεί σήμερα. Η δομή και η λειτουργία του αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2021.

Η «ΑΒ Βασιλόπουλος» σχεδιάζει επενδύσεις που θα κυμανθούν στο επίπεδο των 50 εκατ. ευρώ, όπως και το 2020, επενδύσεις που περιλαμβάνουν νέα καταστήματα, εγκατάσταση σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων και νέες υπηρεσίες εντός των καταστημάτων.

Επενδύσεις ύψους 35 εκατ. ευρώ προγραμματίζει η METRO AEBE (MyMarket και Metro Cash & Carry), οι οποίες περιλαμβάνουν επέκταση των κέντρων διανομής στη Θεσσαλονίκη και στα Οινόφυτα, νέα καταστήματα, αλλά και ηλεκτρονικό κατάστημα (πλατφόρμα B2B) για τους πελάτες χονδρικής. 

Επενδύσεις ύψους 20 εκατ. ευρώ με νέα καταστήματα σε Αττική και Πάτρα, καθώς και ριζικές ανακαινίσεις υφιστάμενων καταστημάτων, προγραμματίζει η «Μασούτης».