ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η ιαπωνική Nidec προκαλεί την Tesla

Η ιαπωνική Nidec προκαλεί την Tesla

Μπορεί η Nidec να μην έχει ένα όνομα τόσο γνωστό όσο η Τesla που ίδρυσε ο Ελον Μασκ, αλλά δεν παύει να θεωρείται η κορυφαία προμηθεύτρια ηλεκτρικών μηχανισμών σχεδόν για τα πάντα, από τους σκληρούς δίσκους έως τους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής. Εξ ου και στοιχηματίζει ότι μπορεί να κατασκευάσει ένα βασικό εξάρτημα για τα ηλεκτρικά οχήματα της Tesla και, μάλιστα, φθηνότερα και καλύτερα από οποιονδήποτε άλλον, πιθανώς συμπεριλαμβανομένου και του Μασκ. 

«Θέλω πάρα πολύ να κάνω μια συζήτηση υψηλού επιπέδου μαζί του», δήλωσε σε συνέντευξή του ο Τζουν Σέκι, πρόεδρος και γενικός διευθυντής της Nidec. Και προσέθεσε πως, χωρίς εξωτερικό συνεργάτη, η Tesla δεν θα μπορέσει να επιτύχει τον στόχο της για 20 εκατομμύρια ηλεκτροκίνητα οχήματα ετησίως έως το 2030. Η Nidec, σημειωτέον, δεν είναι ένας απλός προμηθευτής ανταλλακτικών, όπως επισημαίνει σε σχετικό δημοσίευμα το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg.

Αν και η συντριπτική πλειονότητα των ανθρώπων που χρησιμοποιούν τα προϊόντα της εταιρείας δεν γνωρίζουν το όνομά της, το τροφοδοτικό της χρησιμοποιείται σε περίπου 85% των σκληρών δίσκων του κόσμου. Επίσης, η Nidec ελέγχει σχεδόν το ήμισυ της παγκόσμιας αγοράς κινητήρων χωρίς ψύκτρες (με καλύτερη απόδοση από τους συμβατικούς). Αυτοί βρίσκονται στα πάντα, από τα οικιακά κλιματιστικά έως τα εργοστασιακά ρομπότ. Η Nidec είναι η ένατη μεγαλύτερη επιχείρηση της Ιαπωνίας, με χρηματιστηριακή αξία περίπου 82 δισ. δολάρια, σύμφωνα με το χθεσινό κλείσιμο της τιμής της μετοχής της κι έχοντας σημειώσει άνοδο της τάξεως του 2%. 

Από το 2020 έως και σήμερα η τιμή έχει παρουσιάσει κέρδη εντυπωσιακά κατά 73%. Αποτέλεσμα ήταν να εκτιναχθεί και η περιουσία του ιδρυτή και διευθύνοντος συμβούλου της Σιγκενόμπου Ναγκαμόρι, ο οποίος με 10,2 δισ. δολάρια αναδείχθηκε στον τέταρτο πλουσιότερο άνθρωπο στην Ιαπωνία, βάσει του Δείκτη Δισεκατομμυριούχων του Bloοmberg. 

Προσέγγισε τον Τζουν Σέκι, που τότε ήταν αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής στην αυτοκινητοβιομηχανία Nissan και τον δελέασε να συνεργαστούν με έναν στόχο: να μετασχηματίσουν τη Nidec από κατασκευάστρια μικροκινητήρων, στην κορυφαία προμηθεύτρια κινητήρων για ηλεκτρικά οχήματα σε διεθνή κλίμακα. Ο Ναγκαμόρι, σημειωτέον, είχε ιδρύσει την εταιρεία του πριν από 47 χρόνια σε ένα υπόστεγο στο Κιότο, παραπέμποντας σε ανάλογες ιστορίες πρωτοπόρων Αμερικανών, που ξεκίνησαν από ένα γκαράζ. 

Σήμερα ο ιδρυτής της Nidec είναι 76 ετών και δεσμεύεται πως σε ορίζοντα πενταετίας θα επενδύσει περίπου 10 δισ. δολάρια. Μέσα στα επόμενα 20 χρόνια όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται θα είναι ηλεκτρικά, οπότε η παγκόσμια αγορά κινητήρων έλξης ίσως και να φτάσει σε αξία τα 29 δισ. δολάρια έως το 2026, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων Shibuya Data Count.  Μετά τις μπαταρίες, οι κινητήρες έλξης είναι το πιο ακριβό τμήμα ενός ηλεκτρικού οχήματος και είναι εκείνο που πιστοποιεί και τη δυνατότητα μιας εταιρείας για μαζική παραγωγή.  «Καθώς προχωράμε στη μαζική παραγωγή, το κόστος θα μειωθεί και θα είναι πιο εύκολο να κερδίσουμε τους ανταγωνιστές», δήλωσε ο Τζουν Σέκι, ο οποίος ταξίδεψε στο εξωτερικό πολλές φορές κατά την πανδημία ώστε να εξασφαλίσει συμφωνίες με αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως οι Peugeot και Guangzhou Automobile και να απομακρύνει ανταγωνιστές, όπως οι  Bosch, Friedrichshafen  κ.λπ. Το νέο που κομίζει η εταιρεία του είναι το σύστημα «E-Axle», το οποίο συνδυάζει κινητήρες, γρανάζια και μετατροπείς σε ένα μόνο πακέτο. Καθώς οι κατασκευαστές ηλεκτροκίνητων αμαξιών αναζητούν μικρότερους και πιο αποδοτικούς κινητήρες, αυτό θα δώσει πλεονέκτημα σε όσους σχεδιάζουν ανθεκτικά γρανάζια υψηλής ακριβείας και μπορούν να τα ψύξουν αποτελεσματικά, διατηρώντας παράλληλα υπό έλεγχο το κόστος.