ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Φρέναραν» οι πωλήσεις αυτοκινήτων

«Φρέναραν» οι πωλήσεις αυτοκινήτων

Στα επίπεδα του 2016 επέστρεψαν οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων το 2020, με την πανδημία να διακόπτει μια ανοδική πορεία στην εν λόγω αγορά επτά ετών. Ενδιαφέρον, πάντως, έχει το γεγονός ότι αυξήθηκε σημαντικά το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (είτε με συσσωρευτές – BEV, είτε επαναφορτιζόμενα υβριδικά – PHEV), ξεπερνώντας μάλιστα τον αριθμό που ανέμενε ο κλάδος. Υπενθυμίζεται ότι από το περασμένο καλοκαίρι ισχύουν κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και Δικύκλων (ΣΕΑΑ), το 2020 οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων μειώθηκαν στις 80.977 από 114.109 το 2019, υποχωρώντας κατά 29%. Η εξέλιξη αυτή ήταν αναμενόμενη, καθώς, αν και οι εκθέσεις αυτοκινήτων δεν έκλεισαν, οι πολίτες ανέβαλαν σε αρκετές περιπτώσεις σχετικές αγορές είτε διότι οι μετακινήσεις ήταν περιορισμένες είτε διότι αποταμιεύουν χρήματα υπό τον φόβο της οικονομικής ύφεσης. Υπενθυμίζεται, πάντως, ότι στις αρχές του φθινοπώρου καταγράφηκε άνοδος των πωλήσεων, η οποία, αποδόθηκε, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς αυτοκινήτου, στην επιθυμία αρκετών πολιτών να χρησιμοποιούν το δικό τους μεταφορικό μέσο για τις μετακινήσεις τους αντί των μέσων μαζικής μεταφοράς σε μια προσπάθεια να περιορίσουν την έκθεσή τους στον κορωνοϊό.

Συνολικά, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) την περίοδο Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2020 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα 136.015 επιβατικά αυτοκίνητα. Από αυτά, 79.597 (σ.σ. υπάρχει πάντα μια μικρή διαφορά με τα στοιχεία του ΣΕΑΑ, ο οποίος επεξεργάζεται τα πρωτογενή στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ) ήταν καινούργια και 56.418 μεταχειρισμένα, εισαγόμενα από το εξωτερικό. Οι πωλήσεις των τελευταίων σε σύγκριση με το 2019 υποχώρησαν κατά 20,7%, λιγότερο δηλαδή σε σύγκριση με ό,τι συνέβη με τις πωλήσεις των καινούργιων. Ειδικά τον Δεκέμβριο του 2020 οι πωλήσεις των επιβατικών διαμορφώθηκαν, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, σε 7.690 αυτοκίνητα, μειωμένες κατά 18,1% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2019. Από αυτά, 5.791 ήταν καινούργια, λιγότερα κατά 12,1% και 1.899 μεταχειρισμένα, εισαγόμενα από το εξωτερικό, λιγότερα κατά 32,4% σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν.

Αν και οι συνθήκες που επικράτησαν στην οικονομία γενικότερα και στην αγορά αυτοκινήτου ειδικότερα δεν ήταν ιδανικές, παρατηρείται σημαντική μείωση του μεριδίου αγοράς των βενζινοκίνητων επιβατικών και από την άλλη αξιοσημείωτη αύξηση του μεριδίου των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ετσι, ενώ το 2019 το μερίδιο των βενζινοκίνητων ήταν 65,1% στο σύνολο των καινούργιων Ι.Χ., το 2020 το μερίδιό τους υποχώρησε σε 53,2%. Η «πίτα» των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, δηλαδή αυτών της κατηγορίας BEV (με συσσωρευτές) και PHEV (επαναφορτιζόμενα υβριδικά) αυξήθηκε σε 2,6% από 0,4% το 2019, γεγονός που αντιστοιχεί σε 2.105 αυτοκίνητα. Υπενθυμίζεται ότι όταν ανακοινώθηκαν τα κίνητρα, η αγορά εκτιμούσε ότι οι πωλήσεις θα φτάσουν περίπου τις 2.000.