ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χάθηκαν 710 δισ. από ακυρώσεις επιχειρηματικών ταξιδιών το 2020

Χάθηκαν 710 δισ. από ακυρώσεις επιχειρηματικών ταξιδιών το 2020

Η απαγόρευση των μετακινήσεων και των ταξιδιών τείνει πραγματικά να εξαφανίσει ορισμένους τομείς των αεροπορικών μεταφορών, όπως για παράδειγμα τα ταξίδια των επιχειρηματιών και των στελεχών επιχειρήσεων. Το αποτέλεσμα ήταν να μειωθούν τα έσοδα από τα επιχειρηματικά ταξίδια κατά 710 δισ. δολάρια μέσα στο περασμένο έτος.

Οπως, όμως, επισημαίνει η εφημερίδα Financial Times, το ερώτημα είναι σε ποιο βαθμό θα ανακάμψει ο κλάδος, που σύμφωνα με την Παγκόσμια Ενωση Ταξιδιωτικών Επιχειρήσεων υποστηρίζει, άμεσα ή έμμεσα, τη μία στις επτά θέσεις εργασίας παγκοσμίως καθώς επιδοτεί μαζικά τουρισμό και το 2019 είχε ετήσια έσοδα ύψους 1,4 τρισ. δολαρίων. Σημειωτέον ότι το 2019 ο όμιλος ξενοδοχείων Marriott υπολόγιζε πως περίπου το 70% των κρατήσεών του ήταν από επιχειρηματίες που ταξίδευαν για λόγους δουλειάς. Και σύμφωνα με την PwC, το 75% των εσόδων των αεροπορικών εταιρειών προέρχεται από τα επιχειρηματικά ταξίδια.

Το ερώτημα είναι πόσοι από τους συστηματικούς ταξιδιώτες θα ταξιδεύουν στον ίδιο βαθμό μετά το τέλος αυτής της πανδημίας. Και προπαντός, τι θα συμβεί στον κλάδο εάν δεν το κάνουν.

Δεν είναι λίγοι στην ταξιδιωτική βιομηχανία που προβλέπουν στιβαρή ανάκαμψη όταν ανοίξουν τα σύνορα. Η PwC, ωστόσο, εκτιμά πως ο κλάδος αντιμετωπίζει βαθύτατη κρίση, καθώς αυξάνεται παγκοσμίως το ενδιαφέρον για την προστασία του περιβάλλοντος, τις βιώσιμες πολιτικές, ενώ μετά την πανδημία πολλές επιχειρήσεις θα θέλουν να μειώσουν το κόστος. Οπως, άλλωστε, λένε στελέχη του κλάδου, η θεαματική αύξηση που σημείωσαν οι τηλεδιασκέψεις στη διάρκεια της πανδημίας μάλλον θα έχει μακροπρόθεσμες επιπτώσεις. Είναι ενδεικτικό ότι η εφαρμογή τηλεδιασκέψεων, τηλεσυμβουλίων και τηλεδιαλέξεων ακόμη και για παιδιά, η γνωστή πλέον πλατφόρμα Zoom, κατέγραψε τον Δεκέμβριο αύξηση πελατών κατά 485%.

Πολλοί πιστεύουν πως ένα τμήμα των ταξιδιών θα χαθεί για πάντα, αν και διίστανται οι απόψεις ως προς το πόσο μεγάλο θα είναι αυτό το τμήμα. Μιλώντας στο αμερικανικό δίκτυο CNBC, ο Μπιλ Γκέιτς προέβλεψε πως «τουλάχιστον το 50% των επιχειρηματικών ταξιδιών θα εκλείψει για πάντα». Ωστόσο, ο Εντ Μπαστιάν, διευθύνων σύμβουλος της Delta Air Lines, τονίζει πως ο ιδρυτής της Microsoft δεν είναι το κατάλληλο πρόσωπο για να προβλέψει το μέλλον των επιχειρηματικών ταξιδιών.

Στους κόλπους της βιομηχανίας των αερομεταφορών δεν επικρατεί, πάντως, ομοφωνία. Ο Τζέφρεϊ Γκοχ, διευθύνων σύμβουλος του μεγαλύτερου στον κόσμο ομίλου αεροπορικών εταιρειών Star Alliance, προβλέπει «διαρθρωτικές αλλαγές σε ό,τι αφορά το τμήμα των αεροπορικών ταξιδιών για επιχειρηματικούς λόγους», μεταβολές που πιθανώς θα αφήσουν τον κλάδο μικρότερο κατά 30%. Από την πλευρά του, ο Κάρστεν Σπορ, διευθύνων σύμβουλος της γερμανικής Lufthansa, προεξοφλεί πως τα επιχειρηματικά ταξίδια θα ανακάμψουν ταχύτατα. 

Ο Μάρτιν Φέργκιουσον, υψηλόβαθμο στέλεχος της American Express Global Business Travel, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο που δραστηριοποιούνται στον τομέα της διαχείρισης ταξιδιών, υπογραμμίζει πως «υπάρχουν μια γκρίζα ζώνη και πολλά ερωτήματα σε ό,τι αφορά τα επιχειρηματικά ταξίδια, καθώς δεν μπορούμε να ξέρουμε πόσοι άνθρωποι θα επιλέξουν να μην ταξιδέψουν όταν θα μπορούν να ταξιδέψουν ξανά».

Σε ό,τι αφορά την οικονομική κατάσταση των αεροπορικών εταιρειών, ο Μπράιαν Πιρς, κορυφαίος οικονομολόγος της διεθνούς ένωσης αεροπορικών εταιρειών ΙΑΤΑ, προβλέπει πως τα έσοδα των αεροπορικών δεν πρόκειται να ανακάμψουν πριν από το τέλος του έτους. Μιλώντας την Τετάρτη σε online συνέδριο, τόνισε ότι «στο μεταξύ οι εταιρείες θα εξακολουθήσουν να χάνουν χρήματα». Οπως είπε, ορισμένες αεροπορικές έχουν ήδη πρόβλημα ρευστότητας. Αερομεταφορείς στους οποίους έχουν χορηγηθεί κρατικές ενισχύσεις, όπως, για παράδειγμα, η Air France-KLM και η Lufthansa, αντιμετωπίζουν πρόβλημα διογκωμένου χρέους και ενδέχεται να χρειαστούν περαιτέρω στήριξη από τις κυβερνήσεις.