ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μεγαλώνει ο στόλος αεροσκαφών της Amazon

Μεγαλώνει ο στόλος αεροσκαφών της Amazon

Η Amazon για να μπορέσει να εξυπηρετήσει το πολυπληθές κοινό της στις Ηνωμένες Πολιτείες έχει επιστρατεύσει τα μεταφορικά μέσα της ξηράς, της θάλασσας αλλά και του αέρος – προς το παρόν, εστιάζεται στα συμβατικά αεροσκάφη, αλλά συντόμως θα έχει μη επανδρωμένα αεροπλάνα για να καλύπτουν όλες τις αποστάσεις στις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Την προηγούμενη εβδομάδα ανακοίνωσε ότι προέβη στην αγορά 11 αεροσκαφών Boeing 767-300 για το τμήμα αεροπορικής μεταφοράς εμπορευμάτων και κυρίως για να παραδίδει παραγγελίες στους συνδρομητές του προγράμματος Prime, που έχουν προνόμια και εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα. 
Σημειωτέον πως η Amazon εντός ορίων Ηνωμένων Πολιτειών ανοίγει αποθήκες και κέντρα διαλογής και αποστολής με ρυθμό ένα ανά 24ωρο. Ο απώτερος στόχος της να διασφαλίσει ότι για σχεδόν όλα τα είδη που πουλάει, η παράδοση απέχει από το σπίτι του παραλήπτη μόλις μία βόλτα με τα φορτηγά ή μία πτήση με μη επανδρωμένο αεροπλάνο.

Παρά τη δημιουργία αλγορίθμων για την πρόβλεψη των αναγκών των χρηστών και το αντίστοιχο άνοιγμα όλων των προαναφερθεισών αποθηκών, η Amazon δεν μπορεί να ανταποκριθεί στη δέσμευσή της για 24ωρη ή 48ωρη παράδοση, χωρίς να έχει στα χέρια της κι έναν ολοένα και διευρυνόμενο στόλο με ακριβά τζετ. Κι αυτό κατέστη σαφέστερο, όταν ξέσπασε η πανδημία, η οποία και πυροδότησε την αύξηση των διαδικτυακών αγορών, φέρνοντας στα όριά τους τις συμβατικές εταιρείες ταχυμεταφορών στις ΗΠΑ, όπως οι United Parcel Service, FedEx  και τα Αμερικανικά Ταχυδρομεία. Η Αmazon, στη συνέχεια, ανέλαβε, την αποσυμφόρηση. Βέβαια,  η Amazon Air, που κάνει τις παραδόσεις, είναι πολύ πιο δαπανηρή από ένα οποιοδήποτε άλλο περιουσιακό στοιχείο της μητρικής Amazon. Κι αυτό γιατί ένας όμιλος, ο οποίος προσπαθεί να παραδώσει παραγγελίες με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα, θα προτιμούσε πολύ περισσότερο να μετακινεί και να μεταφέρει τις παραγγελίες με φορτηγό παρά με αεροπλάνο, το οποίο κοστίζει έως και επτά φορές περισσότερο. 

Οι εργαζόμενοι έχουν αποτυπώσει την εκτίμηση αυτή σε ένα τυπικό σύνθημα της Amazon, που λέει το εξής: «Ο αέρας έχει ένα ελάττωμα». Και στο να αλλάξει αυτό δεν βοηθά το γεγονός πως πολλά από τα αεροπλάνα είναι παλαιότερα μοντέλα, που εκπέμπουν περισσότερους αέριους ρύπους, παρά νεότερα με περισσότερο αποδοτική χρήση καυσίμου. Οπότε, αυτό υπονομεύει και τις όποιες δεσμεύσεις της  Amazon για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.

Αφ’ ης στιγμής ολοκληρωθεί η ένταξη των νέων αποκτημάτων, πλέον η Amazon Air θα διατηρεί αθροιστικά 85 αεροσκάφη στον στόλο της. Τη δε ημέρα που ανακοίνωσε η εταιρεία πως παρήγγειλε τα Boeing, διεκπεραίωσε 153 πτήσεις, δηλαδή έκανε μία απογείωση ανά 9 λεπτά, μεταξύ 40 αεροδρομίων, που εκτείνονται από τη Γερμανία έως τη νότια Καλιφόρνια, σύμφωνα με στοιχεία του Plane Finder, μιας εφαρμογής ιχνηλάτησης πτήσεων. 

Η από αέρος  μεταφορά εμπορευμάτων, τέλος, θα επαυξήσει κατά αρκετά δισεκατομμύρια δολάρια το ήδη βαρύ κόστος αποστολής για την Amazon – το δωδεκάμηνο Οκτωβρίου 2019-Σεπτεμβρίου 2020 το κόστος αυτό για τον όμιλο, που ίδρυσε ο Τζεφ Μπέζος ανήλθε σε 52 δισ. δολάρια. Παρόλο που η Amazon είναι μία από τις πλουσιότερες εταιρείες στον κόσμο και με υψηλότατη χρηματιστηριακή αξία, ιστορικά λειτουργεί με μικρό περιθώριο κέρδους, επιστρέφοντας τα χρήματα στην επιχείρηση, αν και οι επενδυτές θα προτιμούσαν να τη βλέπουν να επικεντρώνεται στην κερδοφορία.