ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κίνηση στην αγορά ύστερα από 2,5 μήνες

Κίνηση στην αγορά ύστερα από 2,5 μήνες

Το τσουχτερό κρύο δεν στάθηκε ικανό να αποτρέψει τους καταναλωτές να σπεύσουν στα εμπορικά καταστήματα που άνοιξαν χθες μετά περίπου 2,5 μήνες, αποδεικνύοντας –αν μη τι άλλο– ότι, παρά τις διευκολύνσεις που παρέχει η τεχνολογία και την άνθηση του ηλεκτρονικού εμπορίου, η αγοραστική εμπειρία στο φυσικό κατάστημα εξακολουθεί να είναι πιο δημοφιλής. Το μεγάλης διάρκειας δεύτερο lockdown που αύξησε τις ανάγκες για αγορές, σε συνδυασμό με τα υψηλά ποσοστά εκπτώσεων στα οποία προβαίνει η πλειονότητα των εμπορικών επιχειρήσεων, οδήγησαν πολλούς καταναλωτές σε αγορές σε κεντρικούς εμπορικούς δρόμους, όπως η Ερμού στην Αθήνα και η Τσιμισκή στη Θεσσαλονίκη, ενώ μεγάλη ήταν η προσέλευση του κόσμου και στα εμπορικά κέντρα. Σε μεγάλες αλυσίδες ο χθεσινός τζίρος ήταν υπερδιπλάσιος σε σχέση με τη αντίστοιχη περυσινή ημέρα.

Ο τζίρος που αναμένουν οι έμποροι από την επαναλειτουργία των καταστημάτων κατά την περίοδο των εκπτώσεων (θα διαρκέσουν έως 27 Φεβρουαρίου) είναι της τάξεως των 2,5 δισ. ευρώ, στο 50% δηλαδή του τζίρου που πραγματοποιούν υπό κανονικές συνθήκες. Ο τζίρος αυτός, βεβαίως, δεν αρκεί για να καλύψει τις πολύ μεγάλες απώλειες που υπέστη η αγορά από το παρατεταμένο lockdown, ειδικά κατά την εορταστική περίοδο.

Αυτό που είναι πιο σημαντικό για τη μεγάλη πλειονότητα των εμπόρων στην παρούσα φάση είναι να προλάβουν να πουλήσουν το εμπόρευμα και να μην μείνουν πολλά αδιάθετα αποθέματα. Αρκετοί καταναλωτές επισκέφθηκαν χθες και τα συνοικιακά καταστήματα, και μάλιστα από νωρίς το πρωί, ενώ με χαρά υποδέχθηκε το καταναλωτικό κοινό ακόμη και την επιστροφή των βιομηχανικών ειδών (είδη ένδυσης, λευκά είδη, πλαστικά κ.ά.) στις λαϊκές αγορές.

kinisi-stin-agora-ystera-apo-2-5-mines0
Τα καταστήματα που προσείλκυσαν χθες τους περισσότερους καταναλωτές ήταν αυτά των ειδών ένδυσης και υπόδησης και κυρίως αλυσίδες με νεανικά ρούχα.

Τα καταστήματα που προσείλκυσαν τους περισσότερους καταναλωτές ήταν αυτά των ειδών ένδυσης και υπόδησης και κυρίως αλυσίδες με νεανικά ρούχα, με τους εμπόρους να επισημαίνουν χαρακτηριστικά ότι «η νεολαία χθες μάλλον άφησε την τηλεκπαίδευση και πήγε για ψώνια».

Πάντως, το μεγαλύτερο άγχος τόσο των εμπόρων όσο και της κυβέρνησης παραμένει το ενδεχόμενο μεγάλης αύξησης των κρουσμάτων κορωνοϊού το επόμενο διάστημα, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε ένα τρίτο και καταστροφικό lockdown. Για τον λόγο αυτό, πέρα από τις εκκλήσεις που κάνουν όλες οι πλευρές για τήρηση των μέτρων εντός κι εκτός των καταστημάτων από εμπόρους και καταναλωτές, εξετάζονται και πρόσθετες λύσεις, κυρίως τεχνολογικές, προς δύο κατευθύνσεις: πρώτον, εφαρμογές που θα βοηθούν τους καταναλωτές να τηρούν το προβλεπόμενο δίωρο για τις αγορές και δεύτερον, εφαρμογές για την πραγματοποίηση αγορών με ραντεβού, έτσι ώστε ο καταναλωτής να προγραμματίζει τα ψώνια του και να αποφεύγει τις ουρές αναμένοντας να έρθει η σειρά του για να εισέλθει στο κατάστημα.

Στο εκπτωτικό χωριό McArthurGlen στα Σπάτα έχει ξεκινήσει ήδη να λειτουργεί η σχετική εφαρμογή By Appointment, η οποία για την ώρα είναι στα αγγλικά, αλλά μες στις επόμενες ημέρες αναμένεται να λειτουργήσει και στα ελληνικά, ενώ εκτιμάται ότι θα αυξηθεί και ο αριθμός των συνεργαζόμενων καταστημάτων.

Χιονοδρομικά

Μετά το άνοιγμα του λιανεμπορίου, αναμένεται να εξετασθεί την προσεχή Παρασκευή η επαναλειτουργία των χιονοδρομικών κέντρων. Αυτό ανέφερε χθες σε δηλώσεις του ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Αδωνις Γεωργιάδης, επισημαίνοντας ότι σε αυτή την περίπτωση θα επιτραπεί προφανώς και η μετακίνηση από νομό σε νομό, αλλά αποκλειστικά όταν προορισμός είναι ένα χιονοδρομικό κέντρο. Ο ίδιος, από την άλλη, δήλωσε ότι απέχει ακόμη η επαναλειτουργία της εστίασης, καθώς, σύμφωνα με τους λοιμωξιολόγους, ο κλάδος θεωρείται εστία υπερμετάδοσης του ιού, κυρίως διότι ο κόσμος εκεί, εκ των πραγμάτων, δεν φοράει μάσκα. Σε κάθε περίπτωση, η επαναλειτουργία θα ξεκινήσει αρχικά μόνο από τους εξωτερικούς χώρους.