ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

To Brexit εκτροχίασε την υπερταχεία Eurostar

To Brexit εκτροχίασε την υπερταχεία Eurostar

Το κάποτε διάσημο τρένο της Eurostar, το οποίο συνδέει μέσω της υποθαλάσσιας σήραγγας της Μάγχης το Ηνωμένο Βασίλειο με την ηπειρωτική Ευρώπη, βρίσκεται στα πρόθυρα χρεοκοπίας λόγω της πανδημίας.

Αυτή τη στιγμή η εταιρεία διενεργεί μόνο ένα δρομολόγιο την ημέρα, συνδέοντας το Παρίσι με το Λονδίνο, ενώ απευθύνει έκκληση στην κυβέρνηση του Βρετανού πρωθυπουργού Μπόρις Τζόνσον να της χορηγήσει την ίδια οικονομική βοήθεια που δίδεται σε αεροπορικές με καθηλωμένα αεροσκάφη. Οπως επισήμανε ο Κριστόφ Φανισέ, ανώτατο εκτελεστικό στέλεχος των κρατικών σιδηροδρόμων της Γαλλίας SNCF, που κατέχει μέρος της Eurostar,  η εταιρεία με έδρα το Λονδίνο βρίσκεται σε πολύ κρίσιμη κατάσταση, διότι οι μετακινήσεις μεταξύ Βρετανίας και Ευρώπης… εκμηδενίστηκαν.

Σε ανακοίνωσή της η Eurostar αναφέρει πως, βασιζόμενη στα δάνεια με κρατικές εγγυήσεις, που χορηγούνται στους αερομεταφορείς, «ζητεί, ακόμη μία φορά, από τη βρετανική κυβέρνηση, να επεκτείνει την πρόβλεψη αυτή και στις υπερταχείες, οι οποίες έχουν δραστικά πληγεί από την πανδημία του κορωνοϊού». Ειδάλλως, η επιβίωσή της διακυβεύεται σοβαρά. Υπενθυμίζει δε το περιβαλλοντικό πλεονέκτημα των τρένων έναντι των αεροπλάνων, μιας και οι εκπομπές ρύπων των πρώτων είναι μειωμένες συγκριτικά με τα τελευταία.

Το υπουργείο Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου αναγνωρίζει τα κρίσιμα θέματα που αντιμετωπίζει η Eurostar ως απόρροια του ιού και των πρωτόγνωρων συνθηκών, οι οποίες διαμορφώνονται συνολικά για τον κλάδο των ταξιδιών. Ωστόσο, χωρίς να αναφερθεί επακριβώς στο αίτημα για δάνειο, τόνισε ότι θα εξακολουθήσει να συνεργάζεται στενά με τη διοίκηση της εταιρείας, ώστε να μπορέσει να αποκατασταθεί το πλαίσιο των διεθνών μεταφορών. Αξίζει επ’ αυτού να τονισθεί πως η εταιρεία της υπερταχείας Eurostar ανήκει σε ποσοστό 55% στους γαλλικούς σιδηροδρόμους SNCF, σε ποσοστό 30% στην εταιρεία διαχείρισης κεφαλαίων CDPQ, σε ποσοστό 10% στα βρετανικά κεφάλαια Hermes Infrastructure, με δραστηριότητες σε έργα υποδομών, και σε ποσοστό 5% στους βελγικούς σιδηροδρόμους SNCB.

Στο πλευρό της Eurostar τάσσονται και οι Βρετανοί επιχειρηματίες, όπως η ομάδα θεσμικής πίεσης London First, που επισημαίνει σε επιστολή της προς τον υπουργό Οικονομικών Ρίσι Σουνάκ ότι η εταιρεία χρειάζεται άμεση κινητοποίηση για να διασφαλίσει το μέλλον της, ειδάλλως υπάρχει ο κίνδυνος να πληγούν περαιτέρω η βρετανική οικονομία και οι περιβαλλοντικοί της στόχοι για μηδενισμό των αερίων ρύπων εν ευθέτω χρόνω. Την επιστολή υπογράφουν 25 στελέχη επιχειρήσεων, καθώς και πανεπιστημιακοί, ζητώντας από το υπουργεία Οικονομικών και  Μεταφορών να μην εγκαταλείψουν τη Eurostar στην τύχη της. «Εάν αυτή η βιώσιμη επιχείρηση παγιδευθεί στο κενό της νομοθεσίας, διότι ούτε αεροπορική εταιρεία είναι ούτε εγχώρια σιδηροδρομική, τότε η ανάκαμψή μας θα τρωθεί», γράφουν στο κείμενο. Τις προάλλες ο κ. Φανισέ είχε αναφέρει πως ο αριθμός των επιβατών στην διάρκεια του 2020 είχε δραματικά ελαττωθεί κατά 85% εν συγκρίσει με το 2019, οπότε η Eurostar χρειάζεται επειγόντως ρευστό.

Ενα πρόβλημα καίριο έχει να κάνει με το καθεστώς του τρένου, διότι η Γαλλία το εκλαμβάνει ως βρετανικό και η Βρετανία ως γαλλικό. Κι ενώ έχει περιέλθει σε αυτήν τη δεινή θέση σήμερα, η εταιρεία προ πανδημίας είχε εμπλουτίσει τις υπηρεσίες της και ενισχύσει τη δημοφιλία της λόγω του μειωμένου ανθρακικού της αποτυπώματος, παρέχοντας δρομολόγια από το Λονδίνο στο Αμστερνταμ, τις Αλπεις και τη Νότια Γαλλία, πέραν των υφισταμένων μεταξύ Παρισιού – Βρυξελλών και Λονδίνου – Παρισιού.