ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επιτυχές ντεμπούτο της Stellantis στις αγορές Μιλάνου και Παρισιού

Επιτυχές ντεμπούτο της Stellantis στις αγορές Μιλάνου και Παρισιού

Χθες, ήταν η πρώτη ημέρα κατά την οποία η μετοχή του νέου ομίλου Stellantis, που γεννήθηκε από τη συνένωση της γαλλικής Peugeot Citroen (PSA) και της ιταλοαμερικανικής Fiat-Chrysler Automobiles (FCA), εισήλθε προς  διαπραγμάτευση στα χρηματιστήρια του Μιλάνου και του Παρισιού – και η υποδοχή της ήταν θερμή, όπως αποδείχθηκε από την άνοδό της έως και 7,5%.

Η Stellantis αποτελεί την τέταρτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, αφότου ολοκληρώθηκε η συγχώνευση ύψους 48 δισ. δολαρίων των δύο κολοσσών. Κατά τις δηλώσεις του προέδρου του Δ.Σ. Τζον Ελκαν –μέλους της ιδρυτικής οικογένειας των  Aνιέλι της  Fiat–, «πλέον διαθέτουμε και την κλίμακα και τους πόρους και την ποικιλομορφία και την τεχνογνωσία για να εκμεταλλευθούμε επιτυχώς τις ευκαιρίες αυτής της νέας εποχής για τις μεταφορές».

Ο «πηδαλιούχος» της Stellantis, διευθύνων σύμβουλος Κάρλος Ταβάρες, τόνισε, αναφερόμενος στους μετόχους, πως η συγχώνευση θα αυξήσει τη συνολική απόδοση των μετοχών τους κατά 25 δισ. ευρώ συν τω χρόνω κι αυτό θα οφείλεται στις περικοπές κόστους, όπως σημειώνει το Reuters. Οι Fiat Chrysler (FCA) και PSA έχουν υπολογίσει πως η Stellantis είναι σε θέση να περικόπτει κάθε χρόνο πέραν των 5 δισ. ευρώ και να μην κλείσει κανένα εργοστάσιό της.

Το ντεμπούτο της Stellantis  συμπίπτει με εκείνο του Κάρλος Ταβάρες, ο οποίος ουδεμία σχέση έχει με «τις διασημότητες του κλάδου του αυτοκινήτου», όπως ο  πληθωρικός Κάρλος Γκοσν, ο Σέρτζιο Μαρκιόνε της Fiat ή  ο Λι Αϊακόκα, ο θρύλος της Chrysler. Ο Πορτογάλος πρώην ερασιτέχνης οδηγός αγώνων, που φτιάχνει και το δικό του κρασί στους αμπελώνες που έχει στην πατρίδα του, είναι αθόρυβος και  αποτελεσματικός. Αποδείχθηκε από το πώς αναδιοργάνωσε την PSA και τη γερμανική Opel, αφότου την εξαγόρασε. Υπερδραστήριος και αεικίνητος, ο 62χρονος Ταβάρες ίσως να απασχολήσει τα πρωτοσέλιδα, αλλά αυτό θα εξαρτηθεί μόνον από το πώς θα διοικήσει την  αυτοκρατορία Stellantis με τους σχεδόν 400.000 υπαλλήλους και τα 14 εμπορικά σήματα.

Και όλα αυτά σε ένα κλάδο που  μετασχηματίζεται, καθώς η μηχανή εσωτερικής καύσεως παρακμάζει και αναπτύσσεται δυναμικά η ηλεκτροκίνηση. Οπως παρατηρεί στο Bloomberg, ο Τζιμ Πρες, στέλεχος του κλάδου, που είχε συνεργαστεί μαζί του παλαιότερα, «ενδιαφέρεται για την πρόοδο ανθρώπων και εταιρειών και είναι πολύ σημαντικός επιχειρηματίας».

Bέβαια, η επιτυχία του νέου ομίλου δεν εξαντλείται στην μείωση κόστους και θέσεων εργασίας. O Κάρλος Ταβάρες –ένας εμμονικός με την υψηλή απόδοση– πρέπει και να αποδείξει πως το προϊόν που λανσάρει μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της ηλεκτροκίνησης. Σπούδασε μηχανικός στη Γαλλία και ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του το 1981 στη Renault, ανέλαβε επικεφαλής των βορειοαμερικανικών δραστηριοτήτων της συνεταίρου Nissan και κατόπιν έγινε το νούμερο 2 στη Renault μετά τον Κάρλος Γκοσν. Στη μεταξύ τους αναμέτρηση για την κορυφή, ο Κάρλος Ταβάρες αποχώρησε. Μετά ανέλαβε την PSA και την εξυγίανε, με μείωση δαπανών και πακέτα εθελουσίας εξόδου, βάζοντας τέλος σε μία τριετία ζημιών. Το ίδιο μοντέλο εφάρμοσε και στην Opel/Vauxhall που αγόρασε η PSA. Οσοι τον γνωρίζουν καλά, μιλούν για ένα πολύ ανταγωνιστικό άνθρωπο, με προσοχή στη λεπτομέρεια, που δυσφορεί με τις ανούσιες συσκέψεις και ζητεί οι παρουσιάσεις να μην ξεπερνούν τα πέντε σλάιντ.

Στον όμιλο Stellantis, τέλος, θα λογοδοτεί στις επιχειρηματικές δυναστείες των Ανιέλι (FCA) και Πεζό (PSA), ενώ και το γαλλικό δημόσιο θα διατηρεί μερίδιο σε αυτόν, ενώ αναλόγως μπορεί να κινηθεί και η Ιταλία.