ΕΜΠΟΡΙΟ

Επιμένουν να ψωνίζουν μέσω Διαδικτύου παρά τις καθυστερήσεις

Επιμένουν να ψωνίζουν μέσω Διαδικτύου παρά τις καθυστερήσεις

Τα κλειστά μέχρι πριν από λίγες ημέρες καταστήματα, ο φόβος του συγχρωτισμού με άλλους ανθρώπους, αλλά και η μεγαλύτερη εξοικείωση ολοένα και περισσότερων καταναλωτών με τις ηλεκτρονικές αγορές διατηρούν το ηλεκτρονικό εμπόριο σε υψηλά επίπεδα από πλευράς πωλήσεων. 

Μάλιστα, το ποσοστό όσων κάνουν ηλεκτρονικές αγορές αυξάνεται, παρά το γεγονός ότι παραμένει χαμηλό το ποσοστό όσων δηλώνουν ικανοποιημένοι από την εξυπηρέτηση που είχαν. Το 50% δε όσων κάνουν τις αγορές τους μέσω Διαδικτύου θα συνεχίσει να ψωνίζει διαδικτυακά ακόμη και μετά το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων.

Σύμφωνα με την τελευταία εξαμηνιαία έρευνα για το ηλεκτρονικό εμπόριο, που πραγματοποίησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδας (ΣΕΛΠΕ) σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το 61% των χρηστών Διαδικτύου έχει πραγματοποιήσει τουλάχιστον μία ηλεκτρονική αγορά το τελευταίο 15νθήμερο (σ.σ. η έρευνα πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο του 2020), ποσοστό πολύ υψηλότερο σε σύγκριση με αυτό που είχε καταγραφεί στην προηγούμενη έρευνα (δημοσιοποιήθηκε τον Ιούνιο) και ήταν 51%. Υπενθυμίζεται ότι το αντίστοιχο ποσοστό διαμορφώθηκε σε 30% στις αρχές του πρώτου lockdown, έφτασε το 44% τον Απρίλιο του 2020, ενώ το 2019 ήταν μόλις 21%. 

Tρόφιμα

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι παρατηρείται πολύ μεγάλη αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών τροφίμων, κατηγορία που προ COVID-19 συγκέντρωνε πολύ χαμηλά ποσοστά, καθώς και των ηλεκτρονικών παραγγελιών έτοιμου φαγητού, κάτι που γίνεται είτε με τις εφαρμογές που έχουν αναπτύξει μόνες τους εταιρείες του κλάδου εστίασης, είτε μέσω των ηλεκτρονικών πλατφορμών (efood, Wolt, BOX και delivery.gr). Ειδικότερα, το 14% των χρηστών Διαδικτύου δήλωσε ότι έχει παραγγείλει ηλεκτρονικά το τελευταίο 15νθήμερο τρόφιμα, ενώ το 45% έτοιμο φαγητό. Τον Μάιο τα αντίστοιχα ποσοστά ήταν 12% και 33%.

Η αύξηση αυτή σχετίζεται πιθανώς και με την καλύτερη εξυπηρέτηση σε ό,τι αφορά την παράδοση των προϊόντων, με τη βελτίωση να είναι πολύ μεγάλη σε σύγκριση με την άνοιξη του 2020, ειδικά όσον αφορά τα σούπερ μάρκετ. Ετσι, στην περίπτωση των σούπερ μάρκετ, πολύ ικανοποιημένο από την υπηρεσία παράδοσης δηλώνει το 81% των καταναλωτών, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στη διανομή έτοιμου φαγητού (delivery) είναι 82%. 

Τι συμβαίνει με τις υπόλοιπες κατηγορίες λιανεμπορίου; Στις απαντήσεις των καταναλωτών αποτυπώνονται τα γνωστά προβλήματα που προκλήθηκαν με τις εταιρείες ταχυμεταφορών. Πολύ ικανοποιημένο από τις υπηρεσίες παράδοσης δηλώνει το 38% των ερωτηθέντων, ενώ το 25% δηλώνει καθόλου ικανοποιημένο. 

Ανοδικά

Τα προβλήματα που προκλήθηκαν στην έγκαιρη παράδοση των προϊόντων που αγόρασαν οι καταναλωτές από ηλεκτρονικά καταστήματα δεν φαίνεται, πάντως, να τους πτοούν ιδιαιτέρως. Η πρόθεση αγοράς μέσω Διαδικτύου εμφανίζεται στην τελευταία έρευνα ενισχυμένη. Ολες οι κατηγορίες προϊόντων παρουσιάζουν αύξηση με σημαντικότερες τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, από 35% (στην προηγούμενη έρευνα) σε 46% και τα παιχνίδια και είδη δώρων από 12% σε 27%. Το τελευταίο εύρημα σχετίζεται βεβαίως και με τη χρονική συγκυρία (πριν από τα Χριστούγεννα) που πραγματοποιήθηκε η έρευνα.