ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Ουάσιγκτον ακυρώνει την κατασκευή αγωγού πετρελαίου

Η Ουάσιγκτον ακυρώνει την κατασκευή αγωγού πετρελαίου

Από την πρώτη ώρα κιόλας μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ άρχισε να ανακαλεί πολιτικές τού προκατόχου του που αντιβαίνουν τη δική του ατζέντα. Υπέγραψε, έτσι, άμεσα πάνω από 12 προεδρικά διατάγματα, μεταξύ των οποίων και ένα με το οποίο ακυρώνει το σχέδιο του αγωγού πετρελαίου και φυσικού αερίου Keystone XL.
Πρόκειται για τον αγωγό που έχει σχεδιαστεί για να μεταφέρει πετρέλαιο από τον Καναδά στα διυλιστήρια των ΗΠΑ. Μαζί του ακυρώνονται και σειρά συναφών σχεδίων σε εθνικούς βιότοπους και περιοχές άγριας φύσης. Ο αγωγός που σχεδιάστηκε πριν από 10 χρόνια είχε προκαλέσει αντιδράσεις από την αρχή.

Επρόκειτο να καλύψει απόσταση 1.897 χιλιομέτρων από την επαρχία της Αλμπέρτα στον Καναδά μέχρι την ακτή του Τέξας. Θα μετέφερε 830.000 βαρέλια αργού πετρελαίου, αντικαθιστώντας την παραγωγή των χωρών της Λατινικής Αμερικής. Ανήκει στην ενεργειακή εταιρεία TC Energy  και στην τοπική κυβέρνηση της Αλμπέρτα. Οπως επισημαίνει σχετικό ρεπορτάζ της Deutsche Welle,  ο εν λόγω αγωγός έχει ταραχώδες παρελθόν, καθώς το 2014 το σχέδιο για την κατασκευή του προκάλεσε οργανωμένες αντιδράσεις από τον αγροτικό πληθυσμό περιοχών των ΗΠΑ και ιθαγενείς Ινδιάνους.

Το 2015 το μπλοκάρισε ο πρώην πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα, ο οποίος υποστήριξε ότι η σχετική συμφωνία ήταν ετεροβαρής και υπερβολικά προς όφελος του Καναδά, ενώ το έργο θα ήταν ιδιαίτερα επιβαρυντικό για το περιβάλλον. Δύο χρόνια αργότερα, το 2017 ο Ντόναλντ Τραμπ ανέτρεψε την απόφαση Ομπάμα και εξέδωσε ειδική άδεια για το σχέδιο που αναμενόταν να αρχίσει το 2023.
Οργανώσεις για την προστασία του περιβάλλοντος, ομάδες ιθαγενών και αγρότες δεν έχουν πάψει να διεξάγουν εκστρατεία κατά του επίμαχου αγωγού. Εκφράζουν φόβους για ενδεχόμενες διαρροές πετρελαίου. Το 2018, άλλωστε, ανέστειλε προσωρινά την κατασκευή του ομοσπονδιακός δικαστής των ΗΠΑ που υποστήριξε πως η αμερικανική κυβέρνηση δεν είχε εξετάσει επαρκώς τον αντίκτυπο του έργου στο περιβάλλον. Κατά καιρούς έχουν υποβληθεί εναντίον του επανειλημμένως αγωγές που έχουν οδηγήσει σε  αναστολή των σχετικών εργασιών, ενώ του χάρισαν το ψευδώνυμο «ο νεκροζώντανος αγωγός». Οι ιθαγενείς και άλλες αγροτικές κοινότητες των θιγόμενων περιοχών έχουν, άλλωστε, εκφράσει φόβους πως το προσωπικό στις εργασίες για τον αγωγό μπορεί να μεταφέρει τον κορωνοϊό στην επικράτειά τους.

Ο επίμαχος αγωγός θα ήταν, πάντως, αδιαμφισβήτητα επιζήμιος για το περιβάλλον, καθώς θα μετέφερε πετρέλαιο που έχει εξαχθεί από άμμο πίσσας στην  περιοχή της Αλμπέρτα, δηλαδή από ένα μείγμα άμμου, πηλού, νερού και πίσσας. Η εξαγωγή υδρογονανθράκων από αυτό το μείγμα είναι όχι μόνον δαπανηρή αλλά και ιδιαίτερα ενεργοβόρος. Ο Τζο Μπάιντεν έχει ταχθεί απερίφραστα κατά του αγωγού και έχει υπογραμμίσει πως η υπερδύναμη «δεν χρειάζεται την άμμο πίσσας».

Δεν αναμένεται, πάντως, να ανακαλέσει όλες τις επιλογές του προκατόχου του.  Αντιθέτως, να ασκήσει πιέσεις στην Ε.Ε. και τη Γερμανία ειδικότερα για να ακυρωθεί η συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού Nord Stream 2, που έχει σχεδιασθεί για να υπερδιπλασιάσει τις εξαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου στη Γερμανία.

Η Ουάσιγκτον υποστηρίζει ότι ο εν λόγω αγωγός θα αυξήσει την ενεργειακή εξάρτηση της Ευρώπης από τη Μόσχα και έχει επιβάλει κυρώσεις σε όσες ευρωπαϊκές εταιρείες συνεργάζονται για την κατασκευή του. Απειλεί μάλιστα με νέες κυρώσεις σε όσες εταιρείες έχουν αναλάβει στη συνέχεια να διευκολύνουν την ολοκλήρωση του έργου.