ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ανοίγει εκ νέου ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Εγνατίας

Ανοίγει εκ νέου ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Εγνατίας

Δικαίωμα να υποβάλουν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού έως την 1η Απριλίου θα δώσει το ΤΑΙΠΕΔ στους επενδυτές εκείνους που είχαν προκριθεί στη δεύτερη φάση αλλά δεν υπέβαλαν τελικά προσφορές στις 11 Δεκεμβρίου, οπότε και έληξε η σχετική προθεσμία.

Η παραχώρηση της Εγνατίας είναι ιδιωτικοποίηση οικονομικού αντικειμένου της τάξεως του 1,5 δισ. ευρώ, όπως κατά προσέγγιση εκτιμάται στην αγορά, με το 50% αυτού του ποσού να αφορά επενδύσεις και έργα συντήρησης και αναβάθμισης και το υπόλοιπο, το τίμημα της παραχώρησης.

Οι σχετικές αποφάσεις του διοικητικού συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να ληφθούν στις αρχές της επόμενης εβδομάδας και έρχονται πριν συζητηθεί η κυρίως υπόθεση της αίτησης για παράταση που κατέθεσαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας η κοινοπραξία της Roadis με την «Ακτωρ» και της Vinci με τη Mytilineos Holdings. Τα δύο αυτά σχήματα είχαν ζητήσει από το ΤΑΙΠΕΔ παράταση που δεν έλαβαν και έτσι προσέφυγαν στο ΣτΕ καταθέτοντας ασφαλιστικά μέτρα περί μη αποσφράγισης της μιας και μόνης προσφοράς που κατατέθηκε στο ΤΑΙΠΕΔ. Δεσμευτική προσφορά στις 11 Δεκεμβρίου υπέβαλε μόνον η κοινοπραξία της ΓΕΚ Τέρνα με την Egis, η οποία όμως δεν αποσφραγίστηκε μετά τα ασφαλιστικά μέτρα που ζήτησαν και κέρδισαν από το ΣτΕ οι δύο άλλοι υποψήφιοι.

Το ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να επισπεύσει τη διαδικασία που διαρκεί ήδη σχεδόν επτά έτη και να αντιπαρέλθει σύννομα τη χρονική καθυστέρηση που απαιτείται για να συζητηθεί η κυρίως υπόθεση της προσφυγής των δύο επενδυτών και η έκδοση της σχετικής απόφασης, έπειτα από σχετική νομική γνωμοδότηση των συμβούλων του αποφάσισε να «θεραπεύσει» μόνο του την υπόθεση.

Θα καλέσει λοιπόν όλους τους υποψηφίους που έχουν προκριθεί να υποβάλουν και αυτοί δεσμευτικές οικονομικές προσφορές, εφόσον ακόμα ενδιαφέρονται. Η μία, σφραγισμένη ακόμα, προσφορά που έχει ήδη στα χέρια του από τις 11 Δεκεμβρίου το ΤΑΙΠΕΔ πιθανότατα θα επιστραφεί στον επενδυτή, ο οποίος και θα μπορεί να την υποβάλει, την ίδια ή νέα, μαζί με τους υπόλοιπους υποψηφίους την 1η Απριλίου. Τα επτά σχήματα που είχαν προκριθεί στην τελική φάση του διαγωνισμού για την παραχώρηση του οδικού άξονα είναι η Anas International Enterprise, η Freyja Holdings SARL (του Macquarie European Infrastructure Fund), η κοινοπραξία της Roadis Transportation Holding με την «Ακτωρ Παραχωρήσεις», η κοινοπραξία της Sichuan Communications Investment Group με την Damco Energy, η κοινοπραξία των Vinci Highways και Vinci Concessions με τη Mytilineos Holdings, η κοινοπραξία της ΓΕΚ Τέρνα με την Egis Projects και, τέλος, η Δίολκος Κατασκευαστική.

Το αντικείμενο της παραχώρησης είναι ο βασικός άξονας μαζί με τρεις κάθετους άξονες. Δηλαδή, ο άξονας από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους Εβρου, μήκους 658 χλμ., και οι κάθετοι άξονες Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα – Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, με μήκος και οι τρεις 225 χλμ. Η σύμβαση παραχώρησης αφορά τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευσή του, όπως και των τριών κάθετων οδικών αξόνων, για χρονική περίοδο κατ’ ανώτατο όριο έως 40 έτη. 

Χρηματοοικονομικός σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ είναι η Alpha Bank, νομικός σύμβουλος η δικηγορική εταιρεία Φορτσάκης – Διακόπουλος – Μυλωνογιάννης και Συνεργάτες και τεχνικοί σύμβουλοι οι εταιρείες Avaris Transport Engineers και Novus Consulting Engineers.