Η ελληνική εταιρεία που καθάρισε τον Μαυρίκιο

Η ελληνική εταιρεία που καθάρισε τον Μαυρίκιο

Πώς η Polyeco αντιμετώπισε τη μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή στο εξωτικό νησί

5' 51" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τέλη Αυγούστου του 2020 στο Πορτ Λούις, την πρωτεύουσα του Μαυρικίου, πραγματοποιήθηκε μια από τις μαζικότερες αντικυβερνητικές διαδηλώσεις που είχε να γνωρίσει το νησί του 1,2 εκατ. κατοίκων από το 1982. Περίπου ένα μήνα πριν, στις 26 Ιουλίου, το ιαπωνικών συμφερόντων πλοίο «MV Wakashio» προσέκρουσε σε κοραλλιογενή ύφαλο νότια του νησιού, που βρίσκεται ανατολικά της Μαδαγασκάρης, στο αρχιπέλαγος του Ινδικού ωκεανού. Λίγες ημέρες αργότερα ξεκίνησε η διαρροή του πετρελαίου που μετέφερε το πλοίο, με περίπου 1.000 τόνους να καταλήγουν στον ωκεανό, προκαλώντας τη μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή στη χώρα, της οποίας το 18,8% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος προέρχεται από τον τουρισμό. Το ναυτικό αυτό ατύχημα οδήγησε στη μόλυνση με μαζούτ ακτογραμμής 44 χιλιομέτρων και κατ’ επέκταση προκάλεσε την απώλεια ενός μεγάλου αριθμού θέσεων εργασίας που στηρίζονταν στο τουριστικό προϊόν της χώρας. 

Με τη νεοεκλεγείσα κυβέρνηση της χώρας να κατηγορείται για ολιγωρία αναφορικά με τη διαχείριση της τεράστιας αυτής περιβαλλοντικής καταστροφής, η απορρύπανση της κοραλλιογενούς ακτής του Πουάντ ντ’ Εσνί (Pointe d’ Esny) αποτέλεσε μια δύσκολη αποστολή που κλήθηκε να φέρει εις πέρας o ελληνικός όμιλος Polyeco, ο οποίος δραστηριοποιείται στην ολοκληρωμένη διαχείριση και αξιοποίηση αποβλήτων, μαζί με μια ακόμη, γαλλικών συμφερόντων, εταιρεία (Le Floch Dépollution). 

Η ελληνική εταιρεία που καθάρισε τον Μαυρίκιο-1
Ο αντιπρόεδρος και συνιδρυτής της εταιρείας Αθανάσιος Πολυχρονόπουλος, ο οποίος συντόνισε τις εργασίες απορρύπανσης του νησιού. Οπως εξηγεί, ένα αεροπλάνο τύπου Antonov 124, που μπορεί να σηκώσει 150 τόνους φορτίου, ναυλώθηκε από την εταιρεία για να μεταφερθεί στο νησί ειδικός αντιρρυπαντικός εξοπλισμός. 

«Η Polyeco διαθέτει σταθερή παρουσία στον Μαυρίκιο τα τελευταία τέσσερα χρόνια και από την πρώτη στιγμή που η κυβέρνηση εξέπεμψε σήμα εκτάκτου ανάγκης κινητοποιήθηκε, αποστέλλοντας εξοπλισμό από την Ελλάδα και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, όπου διαθέτει βάσεις, αλλά και από τη Γαλλία», σημειώνει ο αντιπρόεδρος και συνιδρυτής της εταιρείας Αθανάσιος Πολυχρονόπουλος, ο οποίος συντόνισε τις εργασίες απορρύπανσης του νησιού. «Η εταιρεία μας αποτελεί μία από τις δύο πολυεθνικές στις οποίες ανατέθηκε ο καθαρισμός της ρυπασμένης ακτογραμμής στα νότια του Μαυρικίου και η διαχείριση της οικολογικής καταστροφής. Πέραν αυτού, αναλάβαμε αποκλειστικά τη διαχείριση των επικίνδυνων αποβλήτων από την πετρελαϊκή ρύπανση και τον καθαρισμό της επιφάνειας της θάλασσας», αναφέρει ο κ. Πολυχρονόπουλος.

Οπως εξηγεί ο ίδιος, ένα αεροπλάνο τύπου Antonov 124, που έχει μήκος 69 μέτρων και δύναται να σηκώσει 150 τόνους φορτίου, ναυλώθηκε από την εταιρεία προκειμένου να μεταφερθεί ειδικός αντιρρυπαντικός εξοπλισμός. «Το Antonov 124 είναι το μεγαλύτερο αεροπλάνο που μπορεί να δεχθεί το διεθνές αεροδρόμιο του Μαυρικίου “Σερ Σιγουζαγκούρ Ράμγκουλαμ” (Sir Seewoosagur Ramgoolam) και ήταν μόλις η δεύτερη φορά που αεροσκάφος αυτού του τύπου προσγειωνόταν στο νησί», σημειώνει.

Για την απορρύπανση της έκτασης χρησιμοποιήθηκε ακόμη ένα ειδικό αντιρρυπαντικό σκάφος κατάλληλο να επεμβαίνει στα ρηχά κοραλλιογενή σημεία του υφάλου όπου προσάραξε το «Wakashio», διαθέτοντας δυνατότητα συλλογής των υγρών πετρελαιοειδών από την επιφάνεια της θάλασσας καθώς και των επιπλεόντων ρυπασμένων στερεών. 

«Το αεροπλάνο ξεκίνησε από την Αθήνα, όπου παρέλαβε περίπου 50 τόνους ειδικού αντιρρυπαντικού εξοπλισμού, και ύστερα από μία στάση στη Γαλλία για την παραλαβή του ειδικού αντιρρυπαντικού σκάφους βρέθηκε εντός δύο ημερών στον Μαυρίκιο, μαζί με το εξειδικευμένο προσωπικό της εταιρείας μας», αναφέρει ο κ. Πολυχρονόπουλος. 

Η ελληνική εταιρεία που καθάρισε τον Μαυρίκιο-2

Στο έργο, που ολοκληρώθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο, κατά 30 ημέρες νωρίτερα σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, δηλαδή συνολικά σε τέσσερις μήνες, όπως εξηγεί ο επικεφαλής της Polyeco στον Μαυρίκιο Κώστας Χατζάτογλου, απασχολήθηκαν 350 άτομα που αποτελούν κατά συντριπτική πλειονότητα ντόπιο πληθυσμό, όπως αλιείς, που βρέθηκε χωρίς εργασία λόγω της περιβαλλοντικής καταστροφής. Υπολογίζεται ότι περίπου 2.700 τόνοι επικίνδυνων αποβλήτων συλλέχθηκαν από τη θάλασσα και τις ρυπασμένες περιοχές και μεταφέρθηκαν στις εγκαταστάσεις που διαχειρίζεται η Polyeco στον Μαυρίκιο για τη διαλογή, ανασυσκευασία και προσωρινή αποθήκευσή τους, προτού εξαχθούν, μέσω ειδικά ναυλωμένων πλοίων, στις εγκαταστάσεις της Polyeco στην Ελλάδα για να υποστούν ειδική επεξεργασία.

H διαδικασία της εξαγωγής των αποβλήτων αναμένεται να ξεκινήσει στις αρχές Φεβρουαρίου, αφότου εξασφαλιστούν οι απαιτούμενες αδειοδοτήσεις, όπως προβλέπει η Συνθήκη της Βασιλείας για τον Ελεγχο των Διασυνοριακών Μεταφορών Επικίνδυνων Αποβλήτων.

Μία από τις 10 μεγαλύτερες επιχειρήσεις διαχείρισης αποβλήτων στην Ευρώπη

Η ελληνική εταιρεία που καθάρισε τον Μαυρίκιο-3Εάν ληφθεί υπόψη ότι το οικοσύστημα και η βιοποικιλότητα του νησιού αποτελείται από σπάνια είδη χλωρίδας και πανίδας, ενώ η πετρελαιοκηλίδα έχει προκαλέσει ήδη τον θάνατο 50 δελφινιών, γίνεται αντιληπτό ότι η επιτυχία του έργου της απορρύπανσης ήταν καθοριστική για την επόμενη μέρα του νησιού. Για τον σκοπό αυτό, όπως εξηγεί ο κ. Χατζάτογλου, η εταιρεία εφάρμοσε, συναρτήσει του κάθε τύπου ακτογραμμής και του επιπέδου μόλυνσης, πέντε τύπους τεχνικών. 

Αυτές περιλαμβάνουν το πλύσιμο με νερό υπό υψηλή πίεση σε τεχνητές κατασκευές, το σκούπισμα με απορροφητικά μέσα και τη χρήση μαλακών βουρτσών σε ευαίσθητες επιφάνειες, την κοπή της ρυπασμένης με πετρέλαιο βλάστησης, τη συλλογή φυκιών σε περιοχές με υψηλή ρύπανση και τις πλύσεις με νερό σε υψηλή πίεση.

Οι παραπάνω τεχνικές καθαρισμού, όπως διευκρινίζει το στέλεχος της Polyeco στον Μαυρίκιο, χρησιμοποιήθηκαν ανάλογα με τον τύπο της ακτογραμμής και το επίπεδο ρύπανσης. Ενδεικτικά, στην προκυμαία του Μάχεμπουργκ (Mahebourg), το πλύσιμο με νερό υπό υψηλή πίεση προτιμήθηκε κατά μήκος της ακτογραμμής μόλις συλλέχθηκαν τα υπολείμματα πετρελαίου από την επιφάνεια της θάλασσας και τα ρυπασμένα επιπλέοντα υλικά. Σε άλλες περιοχές, ιδίως εκεί όπου υπήρχε μαγκρόβια βλάστηση, εφαρμόστηκαν μέθοδοι flushing, flooding και το σκούπισμα με απορροφητικά πανιά. Στο Ριβιέρ ντε Κρεόλ (Rivière des Créoles), μια εξαιρετικά ρυπασμένη περιοχή, τα υπολείμματα πετρελαίου από την επιφάνεια της θάλασσας και τα ρυπασμένα επιπλέοντα υλικά και φύκια απομακρύνθηκαν από μια περιοχή με συνολική ακτογραμμή άνω των 1.200 μέτρων. Επιπλέον, περίπου 26,9 χλμ. ρυπασμένων αυτοσχέδιων φραγμάτων από ζαχαροκάλαμα, τα οποία κατασκευάστηκαν και τοποθετήθηκαν από εθελοντικές οργανώσεις, συλλέχθηκαν από την κοραλλιογενή ζώνη του Point d’ Esny σε επτά ημέρες με τη συνδρομή ομάδας 70 αλιέων.

«Κατέστη εφικτό να απορρυπανθούν έξι διαφορετικοί τύποι ακτών, όπως τεχνητές δομές, βραχώδεις επιφάνειες, λασπώδεις ακτές, αμμώδεις παραλίες, και ακτές με μαγκρόβια βλάστηση. Τοποθεσίες-ορόσημα όπως το Μπλου Μπέι, το Πουάντ ντ’ Εσνί, το Πρέσκιλ Χοτέλ (Preskil Hotel), το Πουάντ Ζερόμ (Pointe Jerome), το Μάχεμπουργκ Γουότερφροντ (Mahebourg Waterfront και το Πετί Μπελ Ερ (Petit Bel Air) επανέκτησαν τις εκθαμβωτικές φωτεινές μπλε αποχρώσεις τους», σημειώνει ο κ. Χατζάτογλου. Παρότι το έργο της απορρύπανσης ολοκληρώθηκε, η εταιρεία θα εξακολουθεί, τουλάχιστον μέχρι το επόμενο φθινόπωρο, να προσφέρει υπηρεσίες, καθώς κατά τη διαδικασία απομάκρυνσης του ναυαγίου εκτιμάται ότι θα εκλυθεί ποσότητα πετρελαίου που έχει απομείνει στο πλοίο. 

Από το 2001

Η ελληνική εταιρεία, που εμφανίζει κύκλο εργασιών άνω των 26 εκατ. ευρώ, ιδρύθηκε το 2001 από την οικογένεια Πολυχρονόπουλου, αποτελώντας τη μοναδική έως σήμερα πλήρως αδειοδοτημένη βιομηχανία ολοκληρωμένης διαχείρισης και αξιοποίησης αποβλήτων στην Ελλάδα. Ανήκει στις δέκα μεγαλύτερες εταιρείες, με συναφές αντικείμενο δραστηριότητας, στην Ευρώπη και διαθέτει βιομηχανικές εγκαταστάσεις 35.000 τετραγωνικών μέτρων στον Ασπρόπυργο Αττικής, όπως και στη βιομηχανική περιοχή της Σίνδου στη Θεσσαλονίκη. Ως όμιλος διαθέτει παρουσία στη ΝΑ Ευρώπη, στην Αλβανία, στη Σερβία, στο Κόσοβο, στη Βόρεια Μακεδονία, στο Μαυροβούνιο, στην Κύπρο, στον Λίβανο, στη Μογγολία, στην Ιορδανία, στο Καζαχστάν, στην Αιθιοπία και στον Μαυρίκιο, όπου υλοποίησε το έργο απορρύπανσης μαζί με συνδεδεμένες εταιρείες. Τα έργα που έχει υλοποιήσει εκτός Ελλάδας περιλαμβάνουν την απορρύπανση του σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στο Κόσοβο, την απομάκρυνση και εξαγωγή εγκαταλελειμμένων φυτοφαρμάκων από το Εκουαδόρ στην Ευρώπη και την καταστροφή τους σε μονάδα καύσης στη Σουηδία. Οπως και τη διαχείριση των επικίνδυνων αποβλήτων για λογαριασμό του πετρελαϊκού ομίλου του Ομάν (Orpic).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή