ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Φάρμακα με τεχνολογία από τη Θεσσαλονίκη

O επικεφαλής του ψηφιακού κέντρου τεχνολογίας και καινοτομίας της Pfizer, Νίκο Γκαριμπόλντι, μιλάει στην «Κ»

Φάρμακα με τεχνολογία από τη Θεσσαλονίκη

farmaka-me-technologia-apo-ti-thessaloniki0«Η επένδυσή μας αποτελεί κυρίως επένδυση σε ανθρώπινο κεφάλαιο». Με αυτά τα λόγια ο επικεφαλής του ψηφιακού κέντρου τεχνολογίας και καινοτομίας της Pfizer στη Θεσσαλονίκη, Νίκο Γκαριμπόλντι, περιγράφει στην «Κ» το χρονοδιάγραμμα της επένδυσης της αμερικανικής φαρμακοβιομηχανίας στη συμπρωτεύουσα, αλλά και το προφίλ των επιστημόνων που έχουν στελεχώσει μέχρι στιγμής το digital hub. «Eίμαστε πολύ κοντά στην επίτευξη του στόχου των 200 εργαζομένων», επισημαίνει χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι όσοι στελεχώνουν την ομάδα του ψηφιακού κέντρου απασχολούνται σε τομείς υψηλής κατάρτισης, με αρκετούς να έχουν εξειδικευτεί σε κλάδους όπως της επιστήμης των δεδομένων/υπολογιστών. Αξιοποιώντας τις αμέτρητες δυνατότητες της ψηφιακής τεχνολογίας, η ομάδα του hub εστιάζει στην ψηφιοποίηση στον κλάδο έρευνας και ανάπτυξης των φαρμάκων, ενώ σχεδιάζει να αναπτύξει συνέργειες με πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα αλλά και νεοφυείς επιχειρήσεις, δημιουργώντας έτσι θετικό αντίκτυπο για την εθνική και τοπική οικονομία. Κατά τον ίδιο, το digital hub, το οποίο αποτελεί ένα από τα έξι ψηφιακά κέντρα που προγραμματίζει η εταιρεία παγκοσμίως, ανέδειξε τις δυνατότητες της Θεσσαλονίκης για επιτυχείς επενδύσεις, ενώ έκανε μνεία και στη δρομολόγηση ενός δεύτερου hub στη Θεσσαλονίκη για τις εσωτερικές λειτουργίες της εταιρείας, κάτι που ανακοίνωσε πρόσφατα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Pfizer Αλμπερτ Μπουρλά.
 
– Πόσα άτομα έχουν στελεχώσει μέχρι στιγμής το digital hub της Pfizer στη Θεσσαλονίκη;

– Είμαστε πολύ κοντά στην επίτευξη του στόχου των 200 εργαζομένων στο hub και όλοι μας νιώθουμε πολύ περήφανοι γι’ αυτό. Ήταν ένας φιλόδοξος στόχος που επετεύχθη, παρά τα προβλήματα που δημιούργησε η πανδημία. Να προσθέσω επίσης ότι έχουμε λάβει περισσότερες από 3.500 αιτήσεις και κινούμαστε πλέον στην υλοποίηση της στρατηγικής προσλήψεων για το 2021.  
 
– Ποιο είναι το προφίλ των ατόμων που απασχολούνται στο hub (επίπεδο σπουδών, ειδικότητες κ.λπ.).  

– Οι βασικές δεξιότητες που αναζητούμε αφορούν κυρίως τις ακόλουθες ειδικότητες, χωρίς να περιορίζονται σε αυτές: Agile Project Management, Machine Learning & Artificial Intelligence, Enterprise Architecture, Data Science, Process Automation, Product & Experience Design and Customer Analytics & Insights. Συνεπώς, το hub επανδρώνεται με στελέχη υψηλής κατάρτισης. Σημειώστε ότι το 64% των στελεχών μας έχει μεταπτυχιακό, ενώ το 5% κατέχει και διδακτορικό. Το 42% έχει ακαδημαϊκό υπόβαθρο στην επιστήμη δεδομένων/υπολογιστών, ενώ το 28% είναι ηλεκτρολόγοι μηχανικοί ή μηχανικοί υπολογιστών. Συνδυάζουμε επίσης την πολυπολιτισμική σκέψη, καθώς οι περισσότεροι από τους ανθρώπους μας έχουν σπουδάσει ή εργαστεί στις ΗΠΑ, στη Γερμανία, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στην Ελβετία, στην Ιταλία, στην Ολλανδία, στην Πολωνία, στη Δανία ή σε άλλες χώρες. Εχουμε επίσης στελέχη από την Κρήτη, το νοτιότερο σημείο της Ελλάδας, γεγονός που επιβεβαιώνει το πανελλαδικό ενδιαφέρον για το hub. 
 
– Πώς διαμορφώνεται το εργασιακό περιβάλλον εντός του κέντρου ψηφιακής τεχνολογίας;

– Στην Pfizer οι ασθενείς βρίσκονται στο επίκεντρο των δραστηριοτήτων μας. Είναι το κίνητρο για να καινοτομούμε διαρκώς, να επενδύουμε στην εξέλιξη της επιστήμης, να αξιοποιούμε τις πιο προηγμένες τεχνολογίες, για να ανακαλύπτουμε νέες θεραπείες, που σώζουν ή βελτιώνουν τις ζωές των ανθρώπων.

Εργαζόμαστε με αποφασιστικότητα και καλή διάθεση, πιστεύοντας στην αριστεία και στην ισότιμη αντιμετώπιση, για να εφαρμόσουμε τις καλύτερες ιδέες και να δημιουργήσουμε φάρμακα, όσο το δυνατόν γρηγορότερα, για το κοινό. Η καλή διάθεση και η χαρά στην εργασία αποτελούν μια πολύ σημαντική παράμετρο στις αξίες της Pfizer. Γιορτάζουμε τα αποτελέσματα και τις επιτυχίες μας, αναγνωρίζουμε ο ένας την αξία του άλλου και έχουμε θετική διάθεση, και αυτό αποτυπώνεται στην ατμόσφαιρα στο εργασιακό μας περιβάλλον. Αυτή τη στιγμή δουλεύουμε εξ αποστάσεως λόγω της πανδημίας, αλλά η εταιρεία μας παρέχει όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό και τα εργαλεία που βοηθούν να καλλιεργηθεί ένα ομαδικό και συνεργατικό πνεύμα. Ωστόσο ανυπομονούμε να επιστρέψουμε στο γραφείο, στο κτίριό μας που είναι ένας ιδανικός εργασιακός χώρος. Βρισκόμαστε στην ανατολική Θεσσαλονίκη και το γραφείο μας έχει έναν καινοτόμο σχεδιασμό, καθώς το εργασιακό μας περιβάλλον είναι ένας ανοιχτός χώρος που ενισχύει την ομαδική εργασία και τη συνεργασία και περιλαμβάνει χώρους καθιστικού για χαλάρωση και ξεκούραση.
 
– Πόσο χρόνο χρειάστηκε η Pfizer για να δημιουργήσει το digital hub και ποιο το χρονοδιάγραμμα της συγκεκριμένης επένδυσης;

– Η δημιουργία του hub υλοποιήθηκε από την εταιρεία μας, την Pfizer, σε περίπου ένα χρόνο. Δεν πρόκειται για μια ακριβή επένδυση από άποψη κεφαλαίων, καθώς αποτελεί κυρίως επένδυση σε ανθρώπινο κεφάλαιο. Είναι όμως μια επένδυση που έχει πολλαπλό αποτέλεσμα στην τοπική και εθνική οικονομία. Εκτιμούμε ότι ο θετικός αντίκτυπος στην οικονομία θα είναι δυσανάλογα μεγάλος. Το σχέδιό μας είναι να επεκταθούμε περαιτέρω κατά το διάστημα 2021-2022. Το hub μας στη Θεσσαλονίκη ανέδειξε τις δυνατότητες της πόλης για επιτυχείς επενδύσεις στο κοντινό μέλλον και είμαστε ενθουσιασμένοι που η επιτυχημένη υλοποίηση της επένδυσης του ψηφιακού κέντρου βοήθησε στο να ληφθεί η απόφαση από την εταιρεία για μια πρόσθετη επένδυση σε έναν GPS ΗUB για το μέλλον. Αυτό το δεύτερο hub θα βοηθήσει την Pfizer στις εσωτερικές της λειτουργίες.
 
– Αντιμετωπίσατε ίσως γραφειοκρατικά ή άλλα προβλήματα, κατά τη διαδικασία δημιουργίας του digital hub;

– Δεν αντιμετωπίσαμε κάποια γραφειοκρατικά ζητήματα και ακόμη και υπό τις δύσκολες συνθήκες της πανδημίας προχωρήσαμε πολύ ομαλά. Ωστόσο, οποιαδήποτε νέο εγχείρημα αναπόφευκτα συναντά κάποια θέματα, ή και εμπόδια, στα πρώτα στάδια. Πράγματι, αρχικά και εμείς αντιμετωπίσαμε κάποια προβλήματα, όπως συμβαίνει πάντα σε τέτοιες επενδύσεις. Αυτό που είναι σημαντικό, είναι ότι όλα αυτά έχουν ξεπεραστεί, με όλη την απαραίτητη βοήθεια από τις ελληνικές αρχές, και σήμερα λειτουργούμε απρόσκοπτα. 

– Τι είδους project λαμβάνουν χώρα στο ψηφιακό κέντρο της Pfizer και ποιός ο στόχος τους ; Έχετε μήπως αναπτύξει συνεργασία με κάποια ελληνική νεοφυή εταιρεία που βοηθάει στα έργα που πραγματοποιούνται μέσα στο hub;  

– Η ψηφιακή τεχνολογία αποτελεί σήμερα ένα βασικό στοιχείο της στρατηγικής της Pfizer και εκφράζεται σε μεγάλο βαθμό μέσα από τις δραστηριότητες και του hub μας στη Θεσσαλονίκη. Εστιάζουμε στην ψηφιοποίηση στον τομέα έρευνας και ανάπτυξης των φαρμάκων, στην ενίσχυση των αποτελεσμάτων για την υγεία και στη βελτίωση της εμπειρίας του ασθενούς, αλλά και στην υποστήριξη και διευκόλυνση των καθημερινών εργασιών. Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) και η ψηφιακή ανάλυση είναι καίρια εργαλεία της ψηφιακής στρατηγικής μας, στο πλαίσιο πάντα της νομοθεσίας για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. 

Στόχος τoυ digital hub είναι να αναπτύξει λύσεις, οι οποίες μπορούν να ανακουφίσουν τους ασθενείς στην καθημερινότητά τους. Ενδεικτικά, σε ψηφιακό κέντρο της Pfizer, έχει αναπτυχθεί εφαρμογή που βοηθάει τους ασθενείς με καρκίνο να έρχονται σε επαφή με τους αγαπημένους τους, να ζητούν υποστήριξη και να θυμούνται πληροφορίες από τις επισκέψεις του γιατρού. Παράλληλα, στην προσπάθεια βελτίωσης των συστατικών των φαρμάκων, οι επιστήμονες του hub χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη αλλά και μοντέλα πρόβλεψης, για να εξετάσουν τις μοριακές ιδιότητες των φαρμάκων, τη δοσολογία και την ασφάλειά τους. Επίσης, αναπτύσσουν ψηφιακούς βιοδείκτες που υποστηρίζονται από αισθητήρες μέσω των οποίων μπορούν να επιταχυνθούν τα κλινικά αποτελέσματα στο πλαίσιο της ανάπτυξης νέων θεραπειών ενώ, τέλος, αξιοποιούν ψηφιακά δεδομένα (big data) για τον έξυπνο σχεδιασμό των κλινικών δοκιμών, διευκολύνοντας έτσι το έργο των ερευνητών. 

Μέχρι στιγμής δεν έχουμε μια σταθερή συνεργασία με κάποια startup, αλλά έχουμε ξεκινήσει συζητήσεις με πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα και σχεδιάζουμε να προσεγγίσουμε συστήματα καινοτομίας, startup hubs και θερμοκοιτίδες για να διερευνήσουμε τις δυνατότητες μελλοντικών συνεργειών.