ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανεξέλεγκτες αυξήσεις τιμών στην πλατφόρμα της Amazon

Ανεξέλεγκτες αυξήσεις τιμών στην πλατφόρμα της Amazon

Yπερβολικά υψηλές τιμές εντοπίστηκαν σε σωρεία προϊόντων της Amazon, με την πιο χτυπητή αύξηση αυτή του άνω του 350% για την απόκτηση θερμαντικού σώματος εξωτερικού χώρου.

Η ίδια η εταιρεία δηλώνει ότι μέσα στο 2020 είτε μπλόκαρε είτε αφαίρεσε από την πλατφόρμα της πάνω από 39 εκατ. προσφορές, ενώ ανέστειλε τη λειτουργία άνω των 13.000 λογαριασμών με προϊόντα πώλησης στο κοινό, διότι οι αντίστοιχοι έμποροι αποπειράθηκαν να κερδοσκοπήσουν.

Τα σχετικά αναφέρει σε δημοσίευμά της η βρετανική εφημερίδα Financial Times, επισημαίνοντας ότι σύμφωνα με έρευνα οι τιμές είναι σε κάποιες περιπτώσεις υπερπολλαπλάσιες της αρχικής τιμής και αφορούν κυρίως προϊόντα τρίτων και δευτερευόντως της Amazon.

Την έρευνα διενήργησε η ανεξάρτητη οργάνωση προάσπισης των δικαιωμάτων των καταναλωτών US Public Interest Research Group, και εξέτασε 750 βασικά προϊόντα  που πωλήθηκαν στην πλατφόρμα της Amazon, συγκρίνοντας τις τιμές τους πριν από την πανδημία με αυτές στα τέλη του 2020.

Στα αποκαλούμενα βασικά προϊόντα, συμπεριλαμβάνονται από μάσκες προσώπου και χαρτί υγείας έως και είδη, τα οποία ξαφνικά έγιναν απολύτως αναγκαία λόγω πανδημίας και εγκλεισμού, όπως οι υπολογιστές και οι οθόνες τους. Οι ερευνητές κατέληξαν να διαπιστώσουν πως επί των 750 αγαθών, οι τιμές στα 409 εξ αυτών αυξήθηκαν άνω του 20%, ενώ σε 136 υπήρξε διπλασιασμός.

Λόγου χάριν, τα θερμαντικά σώματα αυλών και μπαλκονιών, που έγιναν ξαφνικά απαραίτητα, εμφάνισαν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση από τα 150 στα 699 δολάρια, ένα άλμα 366%. «Αυτό που βρήκαμε», δήλωσε η συντάκτρια της έκθεσης Γκρέις Μπρόμπαχ, «ήταν ότι, ενώ η Amazon λαμβάνει μέτρα για να περιορίσει την αύξηση των τιμών στον ιστότοπό της, εξακολουθεί να υπάρχει το πρόβλημα».

Οι νόμοι περί της λεγόμενης αισχροκέρδειας επί των τιμών διαφοροποιούνται από τη μία πολιτεία των Ηνωμένων Πολιτειών στην άλλη, ενώ ειδικά στην Καλιφόρνια ορίζεται ότι μία αύξηση πάνω από 10% στα είδη πρώτης ανάγκης συνιστά  προσπάθεια αισχροκέρδειας ειδικά σε περίοδο έκτακτης ανάγκης. Οι Αρχές θεωρούν πως «όλοι οι συμμετέχοντες στην αλυσίδα, συμπεριλαμβανομένων των παραγωγών/κατασκευαστών, των χονδρεμπόρων, των διανομέων και των λιανοπωλητών» είναι υπεύθυνοι για την πρακτική.

Στο Amazon οι πωλητές επιτρέπεται να ορίζουν τις δικές τους τιμές, αν και η εν λόγω πλατφόρμα δίνει επιπλέον προτεραιότητα σε όσους εμπόρους έχουν χαμηλές τιμές και πιο γρήγορη παράδοση. Ωστόσο, όταν πέρυσι τον Μάρτιο άρχισαν τα περιοριστικά μέτρα, ασκήθηκε κριτική στον αμερικανικό κολοσσό λόγω ανεξέλεγκτης ανόδου τιμών. Συγκεκριμένα, ειπώθηκε ότι εκείνη την περίοδο η δυσθεώρητη αύξηση ειδικά σε απολυμαντικά χειρός και προστατευτικές μάσκε  έφτασε να είναι περισσότερο από 2.000%, αναφέρουν οι F.T.

Τον Μάιο, αφού είχε λάβει πάρα πολλές καταγγελίες από όλη τη χώρα για την εκτίναξη των τιμών, η Amazon απευθύνθηκε στις Αρχές, ζητώντας αυστηρότερη νομοθεσία κατά της αισχροκέρδειας. Επίσης, στράφηκε κατά τρίτων για τις τεράστιες αυξήσεις. Η Γκρέις Μπρόμπαχ τόνισε πως είναι σημαντικό να δειχθεί ότι και σε προϊόντα της Αmazon παρατηρήθηκε αισχροκέρδεια – βάσει της έρευνας, ένα στα επτά υπερτιμημένα είδη το προμήθευε η ίδια. Τέλος, η έρευνα της US Public Interest Research Group διαπίστωσε πως το 66% των υφασμάτινων μασκών είχε αυξημένες τιμές 20% και άνω, το 80% από τα απολυμαντικά μαντιλάκια μια αύξηση 20% και το 19% από τις οθόνες υπολογιστών εμφάνισε διπλασιασμό της τιμής του.