ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο «πόλεμος» των 180 ημερών για τις εκκρεμείς συντάξεις

Το σχέδιο της Task Force του υπουργείου Εργασίας για να μειωθούν οι 350.000 αιτήσεις

Ο «πόλεμος» των 180 ημερών για τις εκκρεμείς συντάξεις

Σχέδιο 5 αξόνων με τη συνδρομή του ιδιωτικού τομέα αλλά και έμπειρων στελεχών της κοινωνικής ασφάλισης και του e-ΕΦΚΑ, και την αρωγή σύγχρονων τεχνολογιών, επεξεργάζεται το υπουργείο Εργασίας προκειμένου να επισπευσθεί η έκδοση των εκκρεμών συντάξεων. 

Η πρόσφατη απόφαση του νέου υπουργού Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη να συγκροτήσει άμεσα ομάδα έργου, με επικεφαλής project manager τον στενό συνεργάτη του, οικονομολόγο και στέλεχος επιχειρήσεων και τραπεζών σε Ελλάδα και εξωτερικό, Μιχάλη Κεφαλογιάννη, αλλά και η ανακοίνωση έκδοσης προσωρινής σύνταξης στο ύψος της Εθνικής, για όλους τους εν αναμονή συνταξιούχους, δείχνει αφενός ότι η κυβέρνηση αναγνωρίζει το πρόβλημα, αφετέρου ότι είναι αποφασισμένη να αναλάβει πρωτοβουλίες για τον περιορισμό του. Το μεγάλο και δύσκολο «στοίχημα» του νέου υπουργού Εργασίας είναι μέσα στους επόμενους έξι μήνες να μειωθούν σημαντικά οι πάνω από 350.000 αιτήσεις συνταξιοδοτήσεως που εκκρεμούν, στόχος ο οποίος κρίνεται εφικτός από τον κ. Χατζηδάκη, εφόσον ενεργοποιηθούν οι νέες διαδικασίες και οι υπάλληλοι του ΕΦΚΑ παραλαμβάνουν σχεδόν έτοιμους τους φακέλους συνταξιοδοτήσεως.

Oι παλαιές αιτήσεις

Ετσι, το αμέσως επόμενο διάστημα, η «ομάδα κρούσης» που ήδη έχει πιάσει δουλειά, σε συνεργασία με το υπουργείο και τη διοίκηση του e-ΕΦΚΑ, αναμένεται να επεξεργαστεί και να προωθήσει σχέδιο με μία σειρά διοικητικά και νομοθετικά μέτρα για την επίσπευση της απονομής των συντάξεων, παράλληλα με αυτά που ήδη έχουν δρομολογηθεί.

Αναλυτικά, όπως αποφασίστηκε στην τελευταία τηλεδιάσκεψη που έγινε μεταξύ του υπουργού, της νέας ομάδας έργου και της διοίκησης του φορέα, θα δοθεί προτεραιότητα σε περίπου 15.000 «παλαιές» αιτήσεις συνταξιοδότησης, που αφορούν τα έτη από το 2016 έως και το 2018. Αν και έχει διαπιστωθεί πως πρόκειται για εξαιρετικά προβληματικές περιπτώσεις, με σημαντικές ελλείψεις στους ασφαλιστικούς φακέλους, ειδική ομάδα θα επεξεργαστεί τις αιτήσεις αυτές, προκειμένου να δοθεί μια ανάσα σε ασφαλισμένους που αναμένουν τη σύνταξή τους για πάνω από δύο χρόνια.

Με τη συνδρομή του ιδιωτικού τομέα αναμένεται να επισπευσθεί και το έργο της κατάρτισης των φακέλων απονομής συντάξεων. Σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζεται η ανάθεση σε ιδιώτες  της διαδικασίας ανακεφαλαίωσης του χρόνου ασφάλισης, ελέγχου καταβολής εισφορών και αναγνώρισης – διαπίστωσης χρόνων ασφάλισης, με στόχο αφενός οι διαδικασίες να «τρέξουν» με γρηγορότερους ρυθμούς, αφετέρου να αποφορτιστούν από την πίεση οι εργαζόμενοι στον e-ΕΦΚΑ και να επιστρατευθούν στην έκδοση των συντάξεων. 

Τα προβληματικά Ταμεία

Ειδικά projects αναμένεται να «τρέξουν» για τα τρία Ταμεία όπου σύμφωνα με πληροφορίες έχει διαπιστωθεί ότι υπάρχουν τα μεγαλύτερα προβλήματα, και συγκεκριμένα τα πρώην Ταμεία ΤΣΑΥ, ΤΣΜΕΔΕ και ΝΑΤ. Βάσει του αρχικού σχεδιασμού, θα δημιουργηθούν ειδικές ομάδες που θα καταγράψουν λεπτομερώς τα προβλήματα και θα προωθήσουν λύσεις.

Παράλληλα, η ομάδα έργου έχει επιφορτιστεί με το δύσκολο έργο υπόδειξης των αναγκαίων παρεμβάσεων τόσο σε κανονιστικό – νομοθετικό επίπεδο όσο και σε λειτουργικό προκειμένου η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας να προχωρήσει στις απαιτούμενες παρεμβάσεις άμεσα. Και αυτό γιατί έχει διαπιστωθεί ότι προβλήματα στην έκδοση των συντάξεων διαπιστώνονται τόσο στη διαδικασία όσο και στη μέθοδο που ακολουθείται. 

Κίνητρα

Υπό εξέταση βρίσκεται ένα 5ο μέτρο, που αφορά το ενδεχόμενο βελτίωσης των κινήτρων προς τους εργαζομένους οι οποίοι θα συμμετέχουν στα ειδικά κλιμάκια του e-ΕΦΚΑ, προκειμένου να εξεταστούν περισσότεροι φάκελοι και να εκδοθούν γρηγορότερα οριστικές αποφάσεις συνταξιοδότησης. Ηδη, σύμφωνα με πληροφορίες, πρόθεση συμμετοχής έχει εκδηλωθεί από περίπου 3.000 εργαζομένους, με τη σχετική απόφαση της διοίκησης του φορέα να προβλέπει «μπόνους» έως 480 ευρώ τον μήνα, με την επίτευξη συγκεκριμένων και απόλυτα μετρήσιμων στόχων.

Στον αντίποδα, περιορισμένη είναι η εκδήλωση ενδιαφέροντος από τα έμπειρα στελέχη του e-ΕΦΚΑ που έχουν ήδη συνταξιοδοτηθεί, προκειμένου να στελεχώσουν τις υπηρεσίες του φορέα στους τομείς απονομής συντάξεων.  

Η νέα προσωρινή σύνταξη για τους εν αναμονή συνταξιούχους

Στο τέλος Μαρτίου ή το αργότερο αρχές Απριλίου αναμένεται να είναι έτοιμος ο e-ΕΦΚΑ να «τρέξει» την καταβολή της εθνικής σύνταξης ως προσωρινό βοήθημα στους εν αναμονή συνταξιούχους. Το εγχείρημα, που αποφασίστηκε από την ομάδα κρούσης και ανακοινώθηκε ήδη από τον υπουργό Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη, δεν είναι εύκολο, καθώς παραμένει ως βασική προϋπόθεση η εξακρίβωση της θεμελίωσης του δικαιώματος συνταξιοδότησης. Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Εργασίας, η νέα αυτή διαδικασία δεν καταργεί την προσωρινή σύνταξη, αλλά προσθέτει ένα ακόμη αρχικό στάδιο, στον βηματισμό, αυτό της άμεσης απονομής ποσού από 345 έως 384 ευρώ και μάλιστα αναδρομικά, από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης. Μάλιστα, βάσει του σχεδιασμού, όσοι ήδη έχουν υποβάλει αιτήσεις, θα πρέπει να δηλώσουν σε ειδική πλατφόρμα που θα δημιουργηθεί στον e-ΕΦΚΑ το ΑΦΜ τους, τον ΑΜΚΑ και το IBAN του τραπεζικού τους λογαριασμού, προκειμένου να τους πιστωθεί το ποσό. Καθώς βέβαια παραμένει ως απαραίτητη προϋπόθεση να πληρούνται στο πρόσωπο του υποψήφιου συνταξιούχου τα δύο βασικά κριτήρια θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος: όριο ηλικίας και απαραίτητος χρόνος ασφάλισης, όσοι ασχολούνται με το ασφαλιστικό επισημαίνουν ότι ενδέχεται το νέο αυτό μέτρο, να προσθέσει άλλη μία διοικητική διαδικασία, με αποτέλεσμα τελικά να καθυστερήσει περαιτέρω η έκδοση της οριστικής σύνταξης. Οι πρώτες εκτιμήσεις αναφέρουν πως περίπου 70.000 εν αναμονή συνταξιούχοι, που δεν εισπράττουν προσωρινή, θα μπορέσουν να λάβουν εντός δύο μηνών, τη νέα προσωρινή σύνταξη. Η ρύθμιση, σύμφωνα με πληροφορίες, θα αφορά και τις εν αναμονή αναπηρικές συντάξεις, όπως και τις συντάξεις του ΟΓΑ. Και βέβαια, θα αφορά και όλους όσοι από την ψήφιση του σχετικού νόμου και εφεξής καταθέτουν αιτήσεις συνταξιοδότησης. Το ποσό της νέας προσωρινής θα είναι το πλήρες της Εθνικής Σύνταξης, ήτοι 345,6 ευρώ για 15 έτη ασφάλισης και έως 384 ευρώ για 20 έτη ασφάλισης και άνω.

Call center ενημέρωσης ασφαλισμένων

Η αποκατάσταση της επικοινωνίας των ασφαλισμένων, εργαζομένων, συνταξιούχων αλλά και ανέργων με το υπουργείο Εργασίας και τους εμπλεκόμενους φορείς είναι το επόμενο μεγάλο στοίχημα του νέου υπουργού Κωστή Χατζηδάκη. Το προσεχές διάστημα, ο νέος υπουργός αναμένεται να δρομολογήσει μία σειρά από δράσεις, με αιχμή τη δημιουργία ενός εύχρηστου και άμεσα προσβάσιμου διαύλου επικοινωνίας με τους πολίτες, καθώς από την πρώτη κιόλας ημέρα εγκατάστασής του στο υπουργείο Εργασίας διαπίστωσε ότι υπάρχει τεράστιο πρόβλημα. Μεταξύ των εξεταζόμενων δράσεων είναι η δημιουργία τηλεφωνικού κέντρου, με τη συνδρομή εξωτερικών ιδιωτικών εταιρειών, που σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Εργασίας θα επιλεγούν με επείγουσες μεν, διαφανείς, όμως, διαδικασίες, καθώς και τη χρήση σύγχρονων τεχνολογιών. Παράλληλα, σχεδιάζεται η ανάπτυξη των ιστοσελίδων τόσο του υπουργείου όσο και των οργανισμών που βρίσκονται υπό τη δικαιοδοσία του, ενώ σημαντικό ρόλο στην όλη προσπάθεια αναμένεται να διαδραματίσουν τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ).

Αναλυτικά, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του νέου υπουργού, εντός των επόμενων ημερών θα αναπτυχθούν οι ιστοσελίδες του υπουργείου Εργασίας αλλά και των φορέων όπως ο e-ΕΦΚΑ, ο ΟΠΕΚΑ και ο ΟΑΕΔ, προκειμένου να είναι ευκολότερα προσβάσιμες αλλά και πλήρως ενημερωμένες για το κοινό, είτε αφορά ασφαλιστικά θέματα, είτε επιδόματα κ.λπ.

Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», σχεδιάζεται με τη συνδρομή ιδιωτικής εταιρείας η λειτουργία ενός σύγχρονου call center, μέσω του οποίου οι πολίτες θα μπορούν να ενημερώνονται για τις υποθέσεις τους, είτε αυτές αφορούν την πορεία του φακέλου συνταξιοδότησής τους, τα δικαιώματά τους, το ύψος των οφειλών τους, αλλά και όλα τα νέα μέτρα και προγράμματα που ενδεχομένως να τους αφορούν. Πρόκειται για μια διαδικασία πλήρους αναδιάρθρωσης στα τηλεφωνικά κέντρα του υπουργείου Εργασίας και των φορέων, που αφενός θα δημιουργήσει έναν δίαυλο επικοινωνίας, αφετέρου θα δώσει στους εργαζομένους τη δυνατότητα για λειτουργίες back office.

Τέλος, σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης δρομολογείται άμεσα, η συνεργασία με τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ), προκειμένου να ενισχυθούν και να δημιουργηθούν ειδικές υπηρεσίες που θα αφορούν αποκλειστικά ασφαλισμένους και εργαζομένους. Η εμπειρία των υπαλλήλων στα ΚΕΠ αναμένεται να αποτελέσει κρίσιμο παράγοντα για τη λειτουργία των σχετικών τμημάτων, που εκτιμάται ότι θα οδηγήσουν στην αποσυμφόρηση μερίδας εργαζομένων στον e-ΕΦΚΑ και τους υπόλοιπους οργανισμούς.